Tips på slutsteg & hur ska jag koppla

Bobrolf
13 juni 2008 · 30 Inlägg

Ska nog köpa detta paket (se länk nedan), om ingen annan har nått supertips i samma prisklass, vilket slutsteg passar bäst? När de ska till och kopplas ska allt gå via steget och lågnivå till huvudenheten, eller koppla högtalarna fram på huvudenheten? Har bara en 30 amp generator, kommer de ställa till en massa?

Är varken ute efter toppljud eller maxljud och kommer inte kräma max på stereon dygnet runt. Lyssnar mest på rock och dyl. och vill ha hygglig bas...

högtalare+huvudenhet: http://www.mds.se/?artnr=pkt400ffc'

Tacksam för svar!

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
lmoberg
13 juni 2008 · 542 Inlägg

Jag hade hoppat det kittet och lagt dom pengarna på en huvudenhet istället och sen sparat pengarna för att köpa ett bättre högtalar kit senare.

Bobrolf
13 juni 2008 · 30 Inlägg

Har inget ljud alls idag och budgeten är rätt stram, måste i princip ha ett snor billigt ljudsysten som låter lite iaf. Behöver inte vara klubb "dunka dunka" eller rent ljud, bara nått som man kan få ut lite musik ur. Bättre att satsa på ett bra framsystem och kompletera sen?

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
evilaudio
13 juni 2008 · 16 195 Inlägg

va e de för bil de ska sitta i??  en 30 amps generator orkar inte me å driva så mycke nämligen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bobrolf
13 juni 2008 · 30 Inlägg

Ska sitta i en cadillac 56a, inte mycke el i övrigt som den ska driva.... så den bör nog palla, eller?

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Drönirettab
13 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Är det 12V i den bilen?

CC72
13 juni 2008 · 1 661 Inlägg

Sitter det verkligen bara en 30amp original i den?

Bobrolf
13 juni 2008 · 30 Inlägg

På frågan om 12 volt och generator se sidan 9-2 3:e stycket

http://www.cadillac1956.eu/shop%20manua … l%209.html

Vad jag förstått så har jag 30 amp och 12 volt att laja med?
vad innebär de i prktiken, hur mycket kan jag driva utan att ladda ur batteriet, vet att de inte rör sig om exakta uträkningar då det finns för många parametrar... men på en höft sådär?

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
evilaudio
13 juni 2008 · 16 195 Inlägg

Bobrolf skrev:
På frågan om 12 volt och generator se sidan 9-2 3:e stycket

http://www.cadillac1956.eu/shop%20manua … l%209.html

Vad jag förstått så har jag 30 amp och 12 volt att laja med?
vad innebär de i prktiken, hur mycket kan jag driva utan att ladda ur batteriet, vet att de inte rör sig om exakta uträkningar då det finns för många parametrar... men på en höft sådär?

varför inte uppdatera generatorn??   biltema har 100 amps för runt 1000 lappen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
13 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det skulle ju inte vara så dumt smile.

Men hur fungerar det med utväxlingen och motorns tomgångsvarvtal?
Kommer en "vanlig" generator att kunna ladda vid tex tomgång på en sån bil?

Sedan var ju budgeten ganska stram tydligen, kanske 1000 spänn blir för mycket ändå.

Edit: Såg i den där manualen att utväxlingen mellan motor-generator är 1:2,15 och att originalgeneratorn ska slå igång laddningen vid 535 motorvarv, om jag inte missförstod allting. Då kan det nog bli knepigt med en "universalgenerator" tror jag, men är inte helt säker.

Senast redigerat av Drönirettab (13 juni 2008)

Drönirettab
13 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Bobrolf skrev:
Vad jag förstått så har jag 30 amp och 12 volt att laja med?
vad innebär de i prktiken, hur mycket kan jag driva utan att ladda ur batteriet, vet att de inte rör sig om exakta uträkningar då det finns för många parametrar... men på en höft sådär?

Ja, det är 12V system och generatorn kan tydligen ge ut 30A vid ca 50km/h. Vet dock inte hur högt motorvarvtal det är vid den hastigheten.

Men jag tror ju att om du har belysningen påslagen och även fläkten, då orkar knappast generatorn så mycket mer. Hittar inte hur många watt som lamporna är på, verkar bara finnas säkringsstorlekarna för elsystemet.

Bobrolf
14 juni 2008 · 30 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, det är 12V system och generatorn kan tydligen ge ut 30A vid ca 50km/h. Vet dock inte hur högt motorvarvtal det är vid den hastigheten.

Men jag tror ju att om du har belysningen påslagen och även fläkten, då orkar knappast generatorn så mycket mer. Hittar inte hur många watt som lamporna är på, verkar bara finnas säkringsstorlekarna för elsystemet.

Vad skulle de systemet jag kollat på suga av generatorn, hur mycket kan jag räkna bort direkt till stereon? Om jag inte är helt ute och cyklar med kalasbyxor så betyder 12 volt system att de är samma meck som på en "vanlig" modern bil, man behöver inte fixa med nått extra?

Kan nån kondensator vara till hjälp?

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Drönirettab
14 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Om du skulle spela högt med stereon så gissar jag att uteffekten blir kanske 4x15W eller så, strömförbrukningen borde väl hamna på typ 7-8A som mest. Fast den strömmen dras ju inte hela tiden, bara när du spelar väldigt högt. Observera att jag bara gissar, har inte mätt själv utan utgår ifrån "vettiga" värden som jag har läst om på olika forum.

Det brukar diskuteras en del om hur mycket effekt som en bilstereo egentligen kan ge ut med lite distorsion och flera säger att tex en stereo på 4x40-50W rimligtvis ger ut tex 4x15-20WRMS som högst.

Ja, eftersom det är 12V i elsystemet så ska du kunna använda saker från andra 12V system (tex generator eller liknande).

En kondensator kan endast hjälpa till att ge stabilare spänning med de strömresurser som bilen har i nuläget, den hjälper inte till att "tillverka" ström så att exempelvis batteriet får bättre laddning. Jag tror tyvärr att en del folk har den uppfattningen att kondingen även ger bättre laddning av batteriet, men så är inte fallet smile.

För att en kondensator över huvud taget ska kunna göra någon verkan, så måste tex generatorn även ha tillräckligt hög strömkapacitet. Om generatorn är för klen så orkar den ju inte ge rätt laddspänning och när kondensatorn ska laddas upp så blir uppladdningsspänningen för låg för att ge någon hjälp.

Bobrolf
15 juni 2008 · 30 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du skulle spela högt med stereon så gissar jag att uteffekten blir kanske 4x15W eller så, strömförbrukningen borde väl hamna på typ 7-8A som mest. Fast den strömmen dras ju inte hela tiden, bara när du spelar väldigt högt. Observera att jag bara gissar, har inte mätt själv utan utgår ifrån "vettiga" värden som jag har läst om på olika forum.

Det brukar diskuteras en del om hur mycket effekt som en bilstereo egentligen kan ge ut med lite distorsion och flera säger att tex en stereo på 4x40-50W rimligtvis ger ut tex 4x15-20WRMS som högst.

Kanske klarar mig ändå.... fast de blir på de berömda håret. Man måste antagligen tatta ihop allt och testa för att se om de håller? Kan man gardera strömförbrukningen på nått sätt, lägga nått krokben så stereon inte kan dra allt för mycket sås? Tänker främst på att koppla alla högtalare via ett steg som inte kan dra för mycke, eller om det finns nån lösning med brytare eller dyl. som slår ifrån vid en allt för högt effekt uttag?

Om man skulle leka med tanken att man trycker in ett bra batteri, som tål att laddas ur helt, i skuffen å kopplar hela stereon via den.... skulle de fungera och är det ett tänkbart alternativ, om den suger max 4x15W så håller den väl ett tag iaf?

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
BOMBO
15 juni 2008 · 17 Inlägg

Hade jag varit som dig så hade jag nog vänta lite med ljudet o fixat en ny generator.   För när du glider run på crusingen o polaren bredvid hör sin favorit låt spelas så höjer han volymen o klarar inte generatorn av att leverera rätt ström så tar högtalarna stryk. Du skulle ju inte ha några värsting grejer men ändå onödiga pengar om det skulle skita sig

Life Is Simple Make A Choise And Never Look Back
Volvo V70R (1998)
Bobrolf
15 juni 2008 · 30 Inlägg

BOMBO skrev:
Hade jag varit som dig så hade jag nog vänta lite med ljudet o fixat en ny generator.   För när du glider run på crusingen o polaren bredvid hör sin favorit låt spelas så höjer han volymen o klarar inte generatorn av att leverera rätt ström så tar högtalarna stryk. Du skulle ju inte ha några värsting grejer men ändå onödiga pengar om det skulle skita sig

Om jag skulle slänga in högtalarna och nån skulle få för sig att plåga högtalarna så är de inte mer än rätt... skit ska skit ha wink

Jag ska ha lite light "dunka dunka" som ska kompletera de underbara motorljudet, blir nog inte aktuellt att maxa volymen. Problemet är inte om högtalarna tar stryk eller inte utan om stereon drar ur batteriet och ser till att jag får stå vid väggrenen å skämas. Paketet jag har kollat på får nog de flesta med lite ljud kunskaper att rynka på näsan, själv ser jag det som en förbrukningsvara som skall bytas ut när de finns deg nog till att bygga ihop nått mer seriöst... syftet med inköpet är att plåga ihjäl skiten om det innebär att jag kan få lite musik i kärran. big_smile

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Drönirettab
15 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Bobrolf skrev:
Man måste antagligen tatta ihop allt och testa för att se om de håller?

Ja, det kan du göra. För att se hur mycket laddning som batteriet får så gör du en enkel spänningsmätning på batteriet när bilen har stått orörd över natten, den mätningen ger en liten fingervisning om generatorn verkligen hinner/orkar ge tillräcklig laddning.

Det är dock viktigt att bilen har stått orörd i åtminstone 6-8 timmar, helst över natten, annars blir en sån här mätning missvisande.

Bobrolf skrev:
Kan man gardera strömförbrukningen på nått sätt, lägga nått krokben så stereon inte kan dra allt för mycket sås? Tänker främst på att koppla alla högtalare via ett steg som inte kan dra för mycke, eller om det finns nån lösning med brytare eller dyl. som slår ifrån vid en allt för högt effekt uttag?

Enda sättet att inte stereon ska dra för mycket ström är att inte spela högt, något "trolleriknep" finns inte vad jag vet iaf wink. Sätter du ett steg så kan du spela högre och renare, men jag tror nog inte att strömförbrukningen blir speciellt mycket lägre än med bilstereon faktiskt.

Bobrolf skrev:
Om man skulle leka med tanken att man trycker in ett bra batteri, som tål att laddas ur helt, i skuffen å kopplar hela stereon via den.... skulle de fungera och är det ett tänkbart alternativ, om den suger max 4x15W så håller den väl ett tag iaf?

Visst kan du göra så, men en bättre lösning är nog att ha det som det är i nuläget och istället göra underhållsladdning med jämna mellanrum. Då hinner aldrig batteriet dras ur för mycket och kommer att hålla bra smile.

Ett batteri som ska tåla många djupa urladdningar kostar ju några kronor och dessutom bör det vara en bra laddare för såna batterier, därför tycker jag personligen att det är bättre att underhållsladda med jämna mellanrum.

Andra alternativet är som sagt att skaffa en bättre generator, fast då får man kolla så att den kan ge laddning med tanke din motors varvtal. Din typ av bil har väl ofta ett ganska lågt varvtal antar jag, speciellt på tomgång, och då är det inte säkert att det funkar med vilken generator som helst.

Jag kan för lite om såna bilar och deras elsystem, andra som är insatta får nog ge mer råd i så fall smile.

Bobrolf
15 juni 2008 · 30 Inlägg

Ska nog sikta på att investera i ett bra batteri som tål att laddas ur... de blir nog ända rätta, sen får jag försöka tatta ihop allt å se om de fungerar.

Tillbaka till ursprungsfrågan då... ett steg, helst närmre 500 än 1000 spänn, som matchar paketet som jag spanat in mig på? Kopplar nog allt via steget och skiter i att pula in nått i själva stereon...

EDIT: Hur vet man om högtalare är lättdrivna eller ej?

Senast redigerat av Bobrolf (16 juni 2008)

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang