Bobrolf skrev:
Man måste antagligen tatta ihop allt och testa för att se om de håller?
Ja, det kan du göra. För att se hur mycket laddning som batteriet får så gör du en enkel spänningsmätning på batteriet när bilen har stått orörd över natten, den mätningen ger en liten fingervisning om generatorn verkligen hinner/orkar ge tillräcklig laddning.
Det är dock viktigt att bilen har stått orörd i åtminstone 6-8 timmar, helst över natten, annars blir en sån här mätning missvisande.
Bobrolf skrev:
Kan man gardera strömförbrukningen på nått sätt, lägga nått krokben så stereon inte kan dra allt för mycket sås? Tänker främst på att koppla alla högtalare via ett steg som inte kan dra för mycke, eller om det finns nån lösning med brytare eller dyl. som slår ifrån vid en allt för högt effekt uttag?
Enda sättet att inte stereon ska dra för mycket ström är att inte spela högt, något "trolleriknep" finns inte vad jag vet iaf
. Sätter du ett steg så kan du spela högre och renare, men jag tror nog inte att strömförbrukningen blir speciellt mycket lägre än med bilstereon faktiskt.
Bobrolf skrev:
Om man skulle leka med tanken att man trycker in ett bra batteri, som tål att laddas ur helt, i skuffen å kopplar hela stereon via den.... skulle de fungera och är det ett tänkbart alternativ, om den suger max 4x15W så håller den väl ett tag iaf?
Visst kan du göra så, men en bättre lösning är nog att ha det som det är i nuläget och istället göra underhållsladdning med jämna mellanrum. Då hinner aldrig batteriet dras ur för mycket och kommer att hålla bra
.
Ett batteri som ska tåla många djupa urladdningar kostar ju några kronor och dessutom bör det vara en bra laddare för såna batterier, därför tycker jag personligen att det är bättre att underhållsladda med jämna mellanrum.
Andra alternativet är som sagt att skaffa en bättre generator, fast då får man kolla så att den kan ge laddning med tanke din motors varvtal. Din typ av bil har väl ofta ett ganska lågt varvtal antar jag, speciellt på tomgång, och då är det inte säkert att det funkar med vilken generator som helst.
Jag kan för lite om såna bilar och deras elsystem, andra som är insatta får nog ge mer råd i så fall
.