3875
Sök

Skillnad mellan Koppling till m90 - m47

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#1
Tjena. big_smile

Någon som vet om det är någon skillnad på koppling och svänghjul om man har m90 låda eller m47?


Nismo
758 Inlägg
24 juni 2008
#2
Menar du om te.x m47ans koppling o svänghjuls passar rakt på m90 lådan eller?

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#3
Ja det va exakt så jag menade. big_smile


Nismo
758 Inlägg
24 juni 2008
#4
Ja det gör de, jag har iaf ett svänghjul från m47 smile

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#5
Okej! Tackar big_smile

Har m47 låda i min 940 turbo nu. men den lådan blev bara skrot nu i helgen.
Så jag har planer på att slänga i en m90 låda.
Tänkte då om man va tvungen att byta koppling och lite sådär. tongue


Nismo
758 Inlägg
24 juni 2008
#6
okej, har du en m90 eller? Annars vet jag en som har en smile

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#7
Okej. nej jag har ingen m90.
Är den lådan original eller förstärkt?
Vet du vad han ska ha för den? big_smile


Nismo
758 Inlägg
24 juni 2008
#8
Tror den är org, men de lär väl hålla för din del smile Nja vet inte 4000-5000 kanske?!

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#9
Okej. jo det är mycket möjligt. men alltid skönt med lite värre. big_smile vet du hur långt lådan har gått?


Nismo
758 Inlägg
24 juni 2008
#10
Tror inte de va så fasligt långt, runt 12.000 nånstans.

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#11
Okej. nej det va ju inte så farligt. smile vet du om det är med spakställ och växellådsbalk också? smile


Nismo
758 Inlägg
24 juni 2008
#12
Iaf spakställ, o de är förstärkt wink

10 287 Inlägg
24 juni 2008
#13
Mig veterligt är det andra - finare - splines på M90

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#14
okej. är det mer saker man måste byta när man byter ut m47 lådan mot en m90? big_smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 juni 2008
#15
Sharky skrev:
Mig veterligt är det andra - finare - splines på M90

/Göran

japp

Jonas

726 Inlägg
24 juni 2008
#16
svänghjulet e väl inte samma ? :S


17 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#17
Okej. läste att man behövde byta svänghjul, koppling, växellådsbalk och kardan nu iaf big_smile


66 Inlägg
25 juni 2008
#18
Du behöver som Sharky säger en annan lamell, splinesningen stämmer inte.

Svänghjulet fungerar, men vill du inte ha vibrationerna och missljuden som blir i lådan då du inte har last på ingående axel så bör du ha en lamell med
fjädrar om du kör det gamla svänghjulet och inte dubbelmassesvänghjulet.

Främre kardan skiljer och om du inte har hydralisk koppling så får du skaffa det också.

Mot motorn och vad gäller spakställ så är det bolt-on.

*lamell
*kardan
*spakställ
*slav/huvudcylinder - hydralik
*växellådskudden måste du ha från M90 lådan, iaf för M46>M90 den är 5 cm för hög i det fallet.

Bra att kolla också att den nya främre kardan passar i den bakre. Rekommenderar att kolla om dom är balanserade för sig eller ihop också, annars kan det bli spännande....

Hästintresserad.

10 287 Inlägg
25 juni 2008
#19
Man bör även se över slangen till slavcylindern eftersom dessa åldras. Byte till ny eller till stålspunnen slang är ett botemedel mot svampig koppling.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

17 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#20
Okej tackar. smile upptäckte idag att man måste ha längre bultar till svänghjulet också tongue



Sök