3041
Sök

Bäst ljud i 740

Bessewisser
556 Inlägg
30 juni 2008
Jag kan försöka hjälpa dig smile Jag har själv haft en 740 och tyvärr så är dom totalt värdelösa att bygga ljud i.

Huvudenhet(HU)
Huvudenheten är viktig eftersom det är den som skickar ut signalen, vill du ha bra och fint ljud så köp en bra hu t.ex. Eclipse CD5425E (2 495 kr)

Högtalare
Högtalarna behöver inte vara det värsta eftersom det verkar som din budget inte räcker till att driva högtalarna på steg så nå vanliga koaxialer för runt 500-hundringen borde duga.

Basar & slutsteg
Detta är viktigt och när du nu ska ha en 740 så har effekten en stor betydelse eftersom trycket ska tränga igenom plåten bakom baksätet, du kommer inte få någon direkt kvalité på basljudet pga 740ns konstruktion men kolla på dBakutens baspaket från mutant med dubbla 12:or och steg för 3 300 kr

Övrigt
Kablarna du använder ska hälst vara överdimensionerade typ 35 mm² eller 50 mm² och en kondensator skadar inte!

har du mera frågor är det bara att PM:a mig

//SkyNard

How low

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 juli 2008
TT-Avant skrev:
luunggan skrev:
Kör på ett 4 kanals slutsteg, också bryggar du 2 kanaler till en bas, och de övriga två kör du på framsystemet.

Då kan han inte ha en bas som är på 2x4ohm...då måste det i slutändan vara minst 4ohm eller mera..

Kan han visst....beror på hur mkt varje spole vill ha rms och vad steget lämnar.
Kör bara en spole per kanal till basen, alltså tex. kanal 1-2till fronten och 3-4 till subben. DOCK kräver det en monosignal ut på lågnivån. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

12 Inlägg
1 juli 2008
Min Bror Har Pioneer P88:an och kör me infinity kappa serien i sin v70 och det blev strul me hans spelare så testade min dock en äldre kenwood kdc7024 och den tyckte jag la inte på extra bas som p88:an gjorde. men det är ju upp till var och en jag ska inte säga vad som är bra och dåligt alla har ju sin egen tyck å smak.. smile

5 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
allright! tack för alla som skrev sina idéer och förslag :) jag är mkt mer medveten om vad är ett bra ljudsystem nu! har kommit fram till en del andra saker också..  system som jag skulle vilja ha går på 15k typ :) dvs 2x bilens värde :D eftersom jag gillar inte 740n tillräckligt mkt och tänker bara använda den som busbil käns det lite ovärt att satsa så hårt nu :) plus att jag vill göra allt sj så är det bättre att jag börjar med billigare komponenter..

Huvudenhet Alpine CDE-9880R (2300:-) 2rca + sub utgång , massa eq inställningar

Högtalare  Alpine SPE-13CS kit (999:-) framme och Alpine SPE-13C2 (500:-) bak . alpine billigaste serie, E = economy? :) ahh men jag tkr att man ska ha nya både framme å bak, polare som sitter där ska inte få lida! 30W rms är inget att skrytta om men det måste va 10x bättre än de som sitter i nu..
*** det blir 6 högtalare här och det är ju bara 4 utgångar i hu, hur blir det? ;) ***

Bas Här har jag inga idéer :/ har bara runt 2k kvar då.. jag vill gärna köpa en baselement och installera den i skidluckan :P alltså armstödet skulle alltid vara nedfäld. jag måste väl köpa ett amp också för att få basen att funka nu? Alpine SWE-1243E (900:-) ingår i samma serie, 12", 250W rms ...
*** vad ska jag ha för steg isåfall? hur skulle basen låta där i skidluckan? ***

ahh det var nog allt jag tänkte på, alpine verkar vara ett av de bästa i billjud, eller gör jag fell med att köpa alla komponenter av samma märket å tom. serie? berätta gärna hur ni tkr det ska va osv!
//lukas

Smålänning
7 883 Inlägg
1 juli 2008
Om jag ska bygga ljud i min 744 så skulle jag vilja ha nått liknade detta:

- HU, bra kvalité. Clarion, Pioneer, Kenwood är skitsamma, sålänge det är ett märke på dom brukar ljudkvalitén vara hyfs. Bör ha 6 kanaler lågnivå. (SUB, Front och Rear)

-DLS C5 Classic i framdörrarna, kitsystem.

-DLS Classic 425 koaxer i bakdörrarna om man inte vill lägga pengar på ett C5 där med.

-DLS CA41 steg till allt det. Alternativt ett Blaupunkt THA-steg, lite billigare.

-2 st Blaupunkt GTW1200 basar i portad låda med en port genom hatthyllan och en ut vid amrstödet.

-Ett kraftigt steg att driva dessa med. Har inte koll på prisklassen på monoblocken, men hittade JBL GTO7001 på www.nardik.se för 3195. Kan driva dessa basar på ett bra sätt tror jag.

Prisklass:
Stereo: 2000 kr
Framhögtalare: 1000 kr
Bakhögtalare: 600 kr (alt 1000 kr)
Steg 4ch: 2500 kr (alt 2000 kr ca)
Basar: 900/st ca. (går säkert hitta bättre för det priset, men dessa är prisvärda)
Bassteg: ca 3000 kr

Allt som allt: 10 400 om man väljer koax bak och billiga fyrkanalaren. Då kommer det låta helt ok faktiskt.

Måste säga att Blaupunkt är ett underskattat märke. Deras basar och steg är grymma!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
1 juli 2008
4 kicker 6x9 på ett steg i hatthyllan, sen 2 soundstream 12" å sluten låda å ett SinusLive A1500 steg. de är något att satsa på=) sen bygger du in 1 6x9 i varje framdörr när ekonomin tillåter.

6 851 Inlägg
1 juli 2008
Beermann skrev:
4 kicker 6x9 på ett steg i hatthyllan, sen 2 soundstream 12" å sluten låda å ett SinusLive A1500 steg. de är något att satsa på=) sen bygger du in 1 6x9 i varje framdörr när ekonomin tillåter.

??ja det verkar ju vara den optimala lösningen till balanserat och rent ljud...roll

260 Inlägg
2 juli 2008
Beermann skrev:

Blir INTE bra.

956 Inlägg
2 juli 2008
Smedhult skrev:
Oscarr skrev:
Beermann skrev:

Blir INTE bra.

jaså? då kan du ta o ge en bra förklaring till varför?? o kom 9inte me nåt så dumt som att de kommer bli för mycke diskant.. flr man kanske vill ha normal diskant men ändå från många håll??

Om man tittar runt lite på bilar med ljudbyggen, så ser man att det är väldigt få som kör 6*9 i framdörr, finns kanske en anledning till det. De bilar som man oftast ser det i är db bilar och dessa är byggda för ljudtryck, och inte för att låta bra. Och om du tittar i första inlägget så står det att killen "älskar musik", och det uppfattar jag som om han vill att det ska låta bra och inte bara bröl.

Sen låter ett riktigt framsystem bättre än ett par 6*9, bla pga att ett framsystem behöver mindre volym, medans en 6*9 behöver mycket lådvolym vilket oftast inte finns i en dörr. Så om han skulle bygga in en skulle troligtvis mycket av basen försvinna ur dem, vilket behövs för att mötta upp basen som är svår att få in i kupen.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 juli 2008
luunggan skrev:
Sen låter ett riktigt framsystem bättre än ett par 6*9, bla pga att ett framsystem behöver mindre volym, medans en 6*9 behöver mycket lådvolym vilket oftast inte finns i en dörr. Så om han skulle bygga in en skulle troligtvis mycket av basen försvinna ur dem, vilket behövs för att mötta upp basen som är svår att få in i kupen.

Jag håller med dig om att kitsystem oftast är betydligt bättyre än 6x9or m.a.p ljudkvalitet, men det är av en annan anledning än den du beskriver.

Dörrar på bilar har absolut tillräcklig volym för en 6x9. (det räcker i princip för 15tum..) Det som däremot gör ett kit bättre är att de oftast har bättre filter, samt att man kan enklare vinkla/palcera diskanten på lite intressanta ställen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök