2605
Sök

Nu fortsätter ombyggnaden 9-5 aero

Medlem 34530
908 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
weser skrev:
allt som blir gjort är en liten bit på väg till klart resultat så det är bara kämpa på:D och så ser vi fram imot nästa update:D

//mackan

Så sant. Update kommer inom kort, förhoppningsvis big_smile

krutmats skrev:
Sååå snyggt gjort!!  med samma vinklar  och centrerat galler i grilldelarna,  kanonsnyggt Victor!!  mvh/Mats

Tackar! kul att du ser detaljerna. Blev faktiskt hyffsat nöjd själv, men tittar man inte för nära så ser man inte missarna cool

volvo240R skrev:
ser riktigt bra ut må ja säga big_smile bra jobbat !!!!!!!!

Tackar, man gör så gott man kan!

CarbonFieSTa1 skrev:
Riktigt snygga luftintag i huven!

Tackar, hoppas bara de blir det efter att det är färdigt oxå. Så jag inte sabbat huven tongue

Tack för idag och tack alla er som skriver kommentarer, det gör det lättare att motivera sig att fortsätta slipa. för i ärlighetens namn så är spacklandet o slipandet riktigt trist och ett j½#¤a pill, speciellt på motorhuven big_smile

//Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

1 892 Inlägg
24 februari 2009
Ja men detaljerna gör halva resultatet!
Grymt snyggt! ser fabriksgjort ut!! Och inget tåls att granskas under lupp, vi acceptear saker på en bil från fabrik just för att de är från en fabrik, de sakerna blir aldrig granskade på samma vis som när man gjort nått själv,
Underbart jobb Victor!
Natti Mvh/Mats

170 Inlägg
25 februari 2009
OJ OJ Det blir mer o mer intresant tråd såg att vi var nämda en del i den:)smile
Kör hårt Victor.coolcool

"Realizing your dream"
www.jkr.nu

Medlem 34530
908 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
krutmats skrev:
Ja men detaljerna gör halva resultatet!
Grymt snyggt! ser fabriksgjort ut!! Och inget tåls att granskas under lupp, vi acceptear saker på en bil från fabrik just för att de är från en fabrik, de sakerna blir aldrig granskade på samma vis som när man gjort nått själv,
Underbart jobb Victor!
Natti Mvh/Mats

Tackar, jag vet men det känns bra att höra oxå. För ibland så blir man lite väl petig.

Idag blir det ingen uppdatering med bilder, men ska skriva ner lite vad som är gjort och vad som är kvar.

Fronten:
Lite slipning kvar i det stora mittenhålet, eventuellet ett lager spackel oxå. När det är klart, så är den klar för lack.
Dimljusen, väntar på att speedparts kommer med en lösning.
Grillgallren är klara.
Gallren nertill i fronten är påbörjade, men lite finlir och ett par lager lack kvar.

Bakre störfångaren:
Är inte riktigt nöjd med den, men har inte kommit på hur jag ska göra än. Annars är det bara ett lager finspackel och lite slipning kvar, innan den är klar för lack.

Motorhuven:
Det är här jag har mest tid kvar, då det är väldigt mycket kvar för att gälarna ska bli bra. Är ett gäng lager spackel kvar att lägga och tillhörande slipning. Men huvemblemet är igenlagt och klart i alla fall.

Vad gäller datorn i bilen, så har jag lite slipning o spackling kvar på instrumentpanelen. Sedan blir det lack o montering, så stereon och skärmen smälter in bättre. Efter det så är första delen i det projektet klart.

Det som är mest frustrerande är väl att man hela tiden kommer på nya saker man vill fixa, men jag måste bli klar med det jag börjat med först. Sedan får vi se vad som händer big_smile

//Victor

"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"

Medlem 34530
908 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
theLADY skrev:
OJ OJ Det blir mer o mer intresant tråd såg att vi var nämda en del i den:)smile
Kör hårt Victor.coolcool

Tackar, he he det vart ju lite snack om namnet på bilen big_smile Det tänker jag göra, men på vägarna gäller det att ta det lungt big_smile

// Victor

1 892 Inlägg
25 februari 2009
Fan vad fint med en summering Victor!!!
Då får vi lite bättre bild över det som är kvar,
Låter kanonfint det där!! tongue
Jag är väldigt imponerad av din data-lösning!!
Natti Mvh/mats

Medlem 34530
908 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
krutmats skrev:
Fan vad fint med en summering Victor!!!
Då får vi lite bättre bild över det som är kvar,
Låter kanonfint det där!! tongue
Jag är väldigt imponerad av din data-lösning!!
Natti Mvh/mats

Tackar, men det gjorde bara att man fick lite "panik" över att det känns som att det inte är så mycket kvar men det har varit dåligt med tid i garaget, så det har inte blivit mycket gjort den sista tiden sad 
Det är bara att säga till om du vill ha hjälp med din datorlösning i bilen, har ju endel program liggandes oxå wink

Men har fixat lite andra saker smile

Draget plockade jag av för ett tag sedan, för att fixa till. Såhär blev det:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/580985_rscv85.jpg
så här såg det ut när jag plockat bort det, lätt angripen av rost big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/580986_z8sppf.jpg
Så gär vart det efter att jag blästrat av det och lackat med hammarlacks svarta slätlack. Passade även på att byta ut släpvagnskontakten wink

Har även fått tag i en "ny" eller rättare sagt, en bättre begagnad, datormus till datorn i bilen. Har ingen helhetsbild på den, bara en bild efter att jag plockat isär den och börjat lacka några delar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/580989_pr1asj.jpg
he he, vi får se om jag får ihop det se'n och om den fungerar. Glömde ju testa den innan jag plockade isär den hmm

Det var vad jag hade denna gång, förhoppningsvis får jag lite gjort i helgen big_smile big_smile
//Victor

Medlem 34530
908 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Idag så har jag slipat färdigt på mittenhålet på fronten, så det som återstår är att gå över den med slippapper 320 och 500 innan den är färdig för lack, men det känns inte så längt bort nu big_smile

Lackade knapparna på datormusen och fick på några lager klarlack på dem och locket som jag lackat i silver. Hann oxå med att skruva ihop den och testa den oxå. Tro det eller ej, men den funkade wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/581900_x7drs8.jpg
så här blev det färdiga resultatet.

Spacklat färdigt instrumentpanelen idag och lagt ett lager med primer/filler, så förhoppningsvis hinner jag lacka den imorgon.

// Victor

1 964 Inlägg
28 februari 2009
faan va du grejar big_smile vart ju jävligt läckert med den tillfixade dragkroken vill ja säga big_smile

Medlem 34530
908 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
volvo240R skrev:
faan va du grejar big_smile vart ju jävligt läckert med den tillfixade dragkroken vill ja säga big_smile

Man gör så gott man kan. Tackar, det kändes som att det var dax att fixa den innan rosten tog över smile

Trodde ju att det bara var att slipa fronten med 320 och 500 papper kvar, men hade missat hålen i dessa stag. Men det är löst nu big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/583050_jrpzm0.jpg
första lagret spackel

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/583053_yuqyy3.jpg
Efter första slipningen, men kommer bli några vändor till wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/583060_sfhakw.jpg
Nästan färdigt, lite slipning till så är det färdigt smile

Instrumentpanelen är nästan färdig, bara ett par lager klarlack till. Är väl inte helt nöjd, men vad gör man när man inte har någon lackbox. Här kommer en bild på instrumentpanelen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/583069_4n7olk.jpg
"bara" klarlack kvar.

Då var denna helg till ända, får se om jag lyckas få något gjort i veckan oxå big_smile

// Victor

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 mars 2009
Tips lägg matt klarlack på instr panelen, det gjorde jag på min. Hade blankt på min förra o det blev lite väl "glittrigt" wink
Heja på, så syns vi i Emmaboda cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 892 Inlägg
3 mars 2009
Ciao Victor  big_smile
Jag är superimponerad över ditt verk du åstakommit under helgen!!  tongue
Får jag fråga hur musen ska användas? som den är??
Annars har jag jordens idé!!   tongue
Bygg in den musen på något bra ställe!! för det är väl en sån där stor kula man rullar uppifrån va?
  vad grymt det vore med en kula som bara fanns där, som var en mus till datorn!! tongue
Kanonsnygg fronten kommer bli!! ojoj m  Mvh/Mats

Medlem 34530
908 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Tips lägg matt klarlack på instr panelen, det gjorde jag på min. Hade blankt på min förra o det blev lite väl "glittrigt" wink
Heja på, så syns vi i Emmaboda cool

Ska fundera på det, men jag tror faktiskt att det är matt klarlack jag använde till den lilla konsolen jag byggde om. Annars för det bli blank klarlack och glittrigt i bilen, men vi som kör saab ska väl oxå få ha lite bling bling big_smile

krutmats skrev:
Ciao Victor  big_smile
Jag är superimponerad över ditt verk du åstakommit under helgen!!  tongue
Får jag fråga hur musen ska användas? som den är??
Annars har jag jordens idé!!   tongue
Bygg in den musen på något bra ställe!! för det är väl en sån där stor kula man rullar uppifrån va?
  vad grymt det vore med en kula som bara fanns där, som var en mus till datorn!! tongue
Kanonsnygg fronten kommer bli!! ojoj m  Mvh/Mats

Man får ju jobba järnet på helgerna, för i veckorna är det hopplöst. Du måste vara tankeläsare angående musen. Tanken finns att bygga in den, men det blir inte just nu (tror jag i alla fall roll ) Måste ju avsluta alla andra projekt o delprojekt innan jag börjar på nya, annars kommer jag aldrig att hinna bli färdig med bilen... Fronten är jag väldigt nöjd med, vill ha den färdiglackad nu. Men det får vänta tills allt är klart wink

Hade bilen inne på 21000 mila service igår, då byttes även A-bussningarna till powerflex. Vilken skillnad, nu kränger den ingenting när man gör hårda inbromsningar big_smile

// Victor

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 mars 2009
Jo visst ska vi oxå få ha lite bling bling, men man kan ju ha det på utsidan oxå wink cool

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Medlem 34530
908 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Jo visst ska vi oxå få ha lite bling bling, men man kan ju ha det på utsidan oxå wink cool

Så mycket bling bling på utsidan vill jag nog inte ha wink

Har inte hänt så mycket denna helg. Slipat på fronten med 320 papper så nu är det ett par gånger med 500 kvar, eventuellt ytterligare ett finare papper.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/588716_xmysqn.jpg

Har börjat på bakre störfångaren igen. Har ju haft lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra med den, men jag kommer inte att förändra något på den förutom det att jag kapat lite på den idag. får se om ni ser vad som är kapat wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/588730_p1tjjm.jpg
Före kapning

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/588732_qax1sr.jpg
efter kapning

Har även hållit på med instrumentpanelen, självklart har det strulat endel mad Men nu är det några lager klarlack på den, ska bli några till. Sedan är det bara montering kvar.

Har även samlat ihop allt som ska monteras på bilen mm, som jag har liggandes hemma. Det har varit lite utspritt, men inte nu längre big_smile

// Victor

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 mars 2009
Jäklar va trevligt de blir här då big_smile när får man se instrumentpanelen monterad o klar då? wink

Mvh Patrik

1 892 Inlägg
9 mars 2009
Tjao Victor!!! 
Fan vad finr du har börjat med den där j*vla bakstötfångaren igen!   det är väl det enda rätta att ta tjuren vid tornen..   Ser skitfint ut!!!  big_smile

Mvh/Mats

1 892 Inlägg
9 mars 2009
En tannke jag fick var om man skulle göra nå left genomsläpp??
typ nått sånt här?
http://www.geting.se/image.php/156975-588730_p1tjjm.jpg
Senast redigerat av krutmats (9 mars 2009)

769 Inlägg
9 mars 2009
Mycket intressant bygge smile gillar vad du gjort med huven och front och bakspoilern! Keept it up smile
Vart köpte du honeycomb plasten förresten?

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 mars 2009
Muninet skrev:
Mycket intressant bygge smile gillar vad du gjort med huven och front och bakspoilern! Keept it up smile
Vart köpte du honeycomb plasten förresten?

Jag har fått lite frågor om vart jag köpt nätet. Nu tror jag att jag svarat på alla PM  men lägger ut det här i tråden om det är fler som undrar.

Den är köpt på Bauhaus och heter Kubus gummimatta, eankod: 5702132100324

// Victor
wink

Sök