3455
Sök

Hur beter sig en turbo när den kärvar (e kass?!) ? Titta in hit..

109 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#1
Vill ha svar på den här frågan. Min Vw Bora TDI som jag har fått tillbaka från
verkstaden fungerade inte som den skulle. Lämnade tillbaka den och nu ska de byta turbo för
det är turbon som är kass enligt de.

Jag vet hur bilen beteede sig när jag fick den. I början drog den helt ok, men efter 10 minuter när motorn e varmare så kommer den inte ens över 80. Den får ingen kraft. Sen låter det något konstigt ljud vid gaspådrag. Som om bilen ylar. De säger att när turbon blir "varm" så kärvar den.

Min frågor e nu:

1.Hur beter sig en turbo när den e kass?
1.Låter det konstigt vid högre varv/vid gaspådrag?

Hoppas på svar smile

Skall hämta bilen imorgon. Så får vi se om det är fixat.neutral

Behöver verkligen svar på det här. Skall bege mig på en resa 2500 KM pendelkörning och måste veta att allting är OK och att det verkligen är turbon som orsakade det konstiga ljudet. Så snälla så många som möjligt kan väl svara på mina 2 frågor. Uppskattas STORT!
Senast redigerat av AstraClub (30 juni 2008)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Svetsare
39 Inlägg
30 juni 2008
#2
Dum fråga, men utan större gaspådrag, alltså tråk-köra, går den över 80 då den är varm?
Är det turbon så ska den inte ge upphov till några problem då den inte laddar..

*silverkulan blev en kolfiberkula*

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
30 juni 2008
#3
Min turbo på 200an var dålig så den sög i sig olja och blårykte som zatan.. nu mer har turbon rasat då det rasslar nå enormt mycket om den vid gaspådrag. Senaste provkörningen så sköt ja toppackningen så de va ju mycket trevligt de..

men om ja minns rätt så är det lagrena på turbon som är dåliga så rasslar den mycket och har svårt att pumpa in/ut. den kan ju också ha kärvat fast (vilket jag har svårt att tro) men då cirkulerar inte luften som den ska och därmed blir enormt mycket svagare.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

74 Inlägg
30 juni 2008
#4
Är det ett tjutande ljud som låter likadant hela tiden eller ändras tonen efter varvtalet. Det kan vara någonting som slår sig och börjar läcka när bilen blir varm.

Min bil lät som en hysterisk visselpipa vid läckage mellan topp och grenrör. Då försvinner avgastrycket och turbon orkar inte ladda som den ska. Det låter metalliskt och kan lätt förväxlas med skurna lager o.s.v.

Kolla så att det inte är sot runt grenröret endera mot toppen eller turbon.

Lycka till.


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
30 juni 2008
#5
kan även vara en sprucken tryckslang . kolla slangar och sådan först!!!

Team Insane Racing

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
1 juli 2008
#6
Om den inte blå ryckte något så är knappast turbon slut, brukar ryka som satan då...


3 295 Inlägg
1 juli 2008
#7
det finns ju andra sätt en turbo kan vara slut på, det behöver ju inte vara oljeläckage in i avgashuset, det kan vara så att den har "koksatt" igen i lagerdelen och då får den helt enkelt inte den smörjning den behöver för att snurra sina 180000 varv per minut..


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
1 juli 2008
#8
Slave_joe skrev:
det finns ju andra sätt en turbo kan vara slut på, det behöver ju inte vara oljeläckage in i avgashuset, det kan vara så att den har "koksatt" igen i lagerdelen och då får den helt enkelt inte den smörjning den behöver för att snurra sina 180000 varv per minut..

Om de ha koksat igen i lagerhuset så är nog lagrena slut i vilket fal som helst å då blårycker de ju också, för som du sa så varvar dom ju en 18-20000 RPM o får dom int tillräcklig smörjning så går lagrena snabbt torra o axeln mister sin centrerikng....


109 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#9
ViO skrev:
Dum fråga, men utan större gaspådrag, alltså tråk-köra, går den över 80 då den är varm?
Är det turbon så ska den inte ge upphov till några problem då den inte laddar..

Den går ok utan större gaspådrag, men när ja kört motorväg och varvtalet varit 2500-2700 så tappar den kraft efter några min.. sen orkar den inte alls över 2tusen.

Men den låter somen visselpipa. Ju högre varv, desto högre visselljud.

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

109 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#10
Oilsludge skrev:
Är det ett tjutande ljud som låter likadant hela tiden eller ändras tonen efter varvtalet. Det kan vara någonting som slår sig och börjar läcka när bilen blir varm.

Min bil lät som en hysterisk visselpipa vid läckage mellan topp och grenrör. Då försvinner avgastrycket och turbon orkar inte ladda som den ska. Det låter metalliskt och kan lätt förväxlas med skurna lager o.s.v.

Kolla så att det inte är sot runt grenröret endera mot toppen eller turbon.

Lycka till.

Jaa, som en visselpipa som ändras efter varvtalet. Läckage mellan topp och grenrör?

De har ju bytt motor på bilen p.g.a. motorhaveri. Kanske inte fixat det bra eller? Fyfan vad

sur jag blir på Din bil VW. sad

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

74 Inlägg
1 juli 2008
#11
Kolla om du kan dra lite försiktigt på alla muttrarna till grenröret.. Inte för hårt bara så att de hoppar av för händer det så har man ju minst sagt problem. Sedan är det bara att provåka.

Jag har hört talas om att folk har haft oljud när de haft läckage i tryckslangarna också så felet kan ligga även där eller i laddluftkylare med trasiga gavlar o.s.v.

Det kan ju i värsta fall vara turbo-impellern som ligger och skrapar mot huset men det brukar yttra sig på det sättet att motorn bara blir orkeslös och oljudet följer motorvarvet.. Om turbon är trasig så ska det inte vara några problem att nå höga hastigheter men det kan ta lite längre tid. Ofta ryker bilen och luktar lite konstigt också.

Du kan om du vill ta loss insuget till röret och känna försiktigt på turbo-axeln. Den ska gå lätt och det är ok om du kan röra den lite upp och ner. I längsled får den dock inte spela alls.


109 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#12
Oilsludge skrev:
Kolla om du kan dra lite försiktigt på alla muttrarna till grenröret.. Inte för hårt bara så att de hoppar av för händer det så har man ju minst sagt problem. Sedan är det bara att provåka.

Jag har hört talas om att folk har haft oljud när de haft läckage i tryckslangarna också så felet kan ligga även där eller i laddluftkylare med trasiga gavlar o.s.v.

Det kan ju i värsta fall vara turbo-impellern som ligger och skrapar mot huset men det brukar yttra sig på det sättet att motorn bara blir orkeslös och oljudet följer motorvarvet.. Om turbon är trasig så ska det inte vara några problem att nå höga hastigheter men det kan ta lite längre tid. Ofta ryker bilen och luktar lite konstigt också.

Du kan om du vill ta loss insuget till röret och känna försiktigt på turbo-axeln. Den ska gå lätt och det är ok om du kan röra den lite upp och ner. I längsled får den dock inte spela alls.

Ok! Volkswagen ringde nyss och sa att de hade kommit på ett nytt fel, avgassystemet satt löst och det var hål i systemet. Kan det varit det här som orsakat ljudet kanske?

De ska ordna det nu direkt och bilen är klar klockan 15.00 idag. Vi får se hur det blir smile

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
1 juli 2008
#13
AstraClub skrev:
Oilsludge skrev:
Kolla om du kan dra lite försiktigt på alla muttrarna till grenröret.. Inte för hårt bara så att de hoppar av för händer det så har man ju minst sagt problem. Sedan är det bara att provåka.

Jag har hört talas om att folk har haft oljud när de haft läckage i tryckslangarna också så felet kan ligga även där eller i laddluftkylare med trasiga gavlar o.s.v.

Det kan ju i värsta fall vara turbo-impellern som ligger och skrapar mot huset men det brukar yttra sig på det sättet att motorn bara blir orkeslös och oljudet följer motorvarvet.. Om turbon är trasig så ska det inte vara några problem att nå höga hastigheter men det kan ta lite längre tid. Ofta ryker bilen och luktar lite konstigt också.

Du kan om du vill ta loss insuget till röret och känna försiktigt på turbo-axeln. Den ska gå lätt och det är ok om du kan röra den lite upp och ner. I längsled får den dock inte spela alls.

Ok! Volkswagen ringde nyss och sa att de hade kommit på ett nytt fel, avgassystemet satt löst och det var hål i systemet. Kan det varit det här som orsakat ljudet kanske?

De ska ordna det nu direkt och bilen är klar klockan 15.00 idag. Vi får se hur det blir smile

Måste ju säga att det låter lite lustigt att ett hål skulle påverka prestandan så mycket, lite effekt förlust kan man räkna med då eventuella värden blir missvisande. Men den borde ju varva mer än 2000rpm även om det var håll i avgaset. Dock blir det ju missljud om det läcker.

Sitter det inget partikelfilter på den? Isåfall låter det som en relativt intressant nämnare. Korkar det igen så får du en enorm effektförlust, och det låter som om avgasröret har blivit utbytt mot ett sugrör. Karaktären på partikelfiltret ändras ju också mellan kall och varm. Vilket kan förklara varför den går dåligt just varm.

Hur gick det?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

60 Inlägg
2 juli 2008
#14
Bilen kan pysa å bli väldigt slö om t.ex en slang till Intercoolern läcker. Då går den knappt framåt.

109 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#15
Har hämtat bilen och allting är helt som det skall, hittils i alla fall.

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

2 Inlägg
4 juli 2008
#16
En märkesverkstad skall se om man har effektförlust pga partikelfiltret. Så de borde upptäckt allt sådant. Kan vara diagnos relaterat problem som sätter felkod då mottrycket blir för högt och grenrörstempen är över max limit.


Sök