4172
Sök

Batteri urladdat för att haft igång stero och slutsteg.. Start kablar då eller?

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan lyssnade igår lite för mycket på mitt ljud jag har införskaffat mig bytt stereo, satt dit en bas och slutsteg och så..

Men jag matade stereon,slutsteg med tändningen på och antar att det drar väldigt mycket ström på det visset.

Det märkte jag sen när jag skulle starta den tändningen går men så får man ska vrida om nycklen så blinkar lamporna och visarna rycker. och antar att det är startmotorn som klickar med.

Räcker det att jag tar start kablar sen låter bilen stå på tomgång ett tag eller måste jag ladda upp batteriet och sedan sätta in det?

//mvh Adam


22 Inlägg
2 juli 2008
#2
räcker med startkablar... om batteriet inte är dåligt så ska den starta utan problem..


116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#3
Ne det har aldrig varit några problem med det annars och så.. Men behöver man hålla den på tomgång ett bra tag så den laddar lite eller?

Nu märkte jag att centrallåset knappt fungerar hehe så alltså rätt lite ström kvar


5 198 Inlägg
2 juli 2008
#4
Ett tag på tomgång räcker nog inte,, fixa en laddare å låt den stå ett antal timmar

Entreprenör
1 784 Inlägg
2 juli 2008
#5
japp..laddare måste till.även om den startar så blir de aldrig fullt av att bilen laddar.den drar ju en del när du startar och all annan utrustning som vill ha ström såå..på med en laddare en natt så kommer den ifatt..

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#6
Okey då kanske det är bäst att ta en annan bil trots allt om man ska iväg idag då .. Var vet ni finns billiga batteri laddare?

Men ska i vilket koppla av strömmen för slutsteget  räcker det med att dra bort säkringen då man ska sätta dit start kablarna?

ska hålla mig hemma med den bilen se hur det verkar
Senast redigerat av Adamski (2 juli 2008)


Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juli 2008
#7
Om du kör några mil med bilen utan att använda någon onödig el alls så kommer dn ha laddat tillräckligt för att starta igen. (Ta med startkablar i nödfall)
Däremot håller jag med om att du ska skaffa en batteriladdare. En billig från Biltema/Jula duger bra. Helst en som laddar lite under längre tid, det är bättre för batteriet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#8
jag såg en Ctek bilbatteri laddare och den verkar jue väldigt bra finns på Claes Olssons har jag märkt med..

Men man behöver inte ta ur batteriet och så det är bara koppla in klämmorna som stark kablar i princip eller?....


På min förra bil hade strålkastarna varit på hela natten men det gick i vilket fall att åka sedan så var det lungt med det inga bekymmer ..

Men det var en Opel Vectra inte lika mycket elektronik i vilket fall hehe


116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#9
jajamen det blir att göra upp hel tank där ja haha ..


116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#10
ahh min är ju inte överdrivet gammal heller men det får la bli att köra runt utan dunk och night panel då hehe ... om man inte haft problem med det innan och vet orsaken varför batteriet dör tex då är det ingen fara .

Men gasa det gillar man få ut sina krafter och producera ström big_smile


5 710 Inlägg
2 juli 2008
#11
Adamski skrev:
Men man behöver inte ta ur batteriet och så det är bara koppla in klämmorna som stark kablar i princip eller?....

Du kan koppla rakt på....iaf med en CTEC då den laddar med liten strömstyrka.
Med en fetare laddare kopplar jag bort polerna, går kanske ändå men det känns tryggtwink

MVH Jonas
..............

21 761 Inlägg
2 juli 2008
#12
Smedhult skrev:
räcker gottoväl o bara starta den o sen ut o köra, men gasa gärna lite extra, o låt bilen arbeta. efter ett par mil är batteriet fullt dugligtL;)

Det där håller jag inte med om smile. Visserligen räcker det till för att startmotorn ska snurra på ganska hyffsat, men när batteriet har blivit så pass urdraget så ska man ladda upp med en batteriladdare minst över natten. Ibland kan det ta mer än ett dygn, beror på laddare.

Om man gör som du beskriver så kommer batteriet att vara "halvtaskigt" laddat hela tiden, då sulfaterar cellplattorna och batteriet får dålig kapacitet. Till slut slutar det att fungera.

21 761 Inlägg
2 juli 2008
#13
Adamski skrev:
jag såg en Ctek bilbatteri laddare och den verkar jue väldigt bra finns på Claes Olssons har jag märkt med..

Ja, den laddaren ska fungera bra. Den ger max 3,3A, men det räcker för vanlig laddning. Laddaren går dessutom över till underhållsladdning, då kan den alltså sitta i ett längre tag utan problem.

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#14
Har nu kört runt en jakla massa och det verkar som allt är i sin ordning med det ,, men nu vet jag att jag inte kan lyssna på musik i evigheter när man har på tändningen i vilket fall :d

så nu startar den och driver allting som den ska big_smile


21 761 Inlägg
2 juli 2008
#15
Visst startar bilen, men batteriet är definitivt inte fulladdat. Ladda upp batteriet med en laddare.

I sommartemperaturer så är motorn lättstartad, det behövs inte mycket kräm från batteriet för att startmotorn ska orka snurra runt. Därför luras man att tro att batteriet har blivit uppladdat tillräckligt mycket smile.

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#16
Okey men vad är risken att köra när bilen inte är helt uppladdat då? när man är ute och kär alltså eller är det så att batteriet slits för mycket så man kan få byta bara av det?

Generatorn måste la komma ifatt någongång i vilket fall eller?

Men ska se vad man tänkas göra om bilen går bra och allt utan problem då låter jag det vara annars får jag helt enkelt köpa en laddare och ladda det under natten om jag märker att det inte är som det ska..


21 761 Inlägg
2 juli 2008
#17
Som jag skrev förut så blir plattorna i cellerna sulfaterade, då försämras kapaciteten på batteriet och om det får vara så under ett långt tag så kommer batteriet att bli sämre och sämre. Till slut tar inte batteriet emot laddning och går inte att använda.

Grejen är att när man märker att startmotorn går ordentligt segt, då är batteriet redan ganska urladdat och behöver laddas upp igen. Bilens generator kan ladda upp batteriet under förutsättning dels att laddspänningen är rätt (runt 14,4V) och dels att bilen körs ganska länge. Det räcker inte med bara ett par timmar alltså.

Testa att låta bilen stå minst 8 timmar, helst över natten, och mät sedan på batteriets poler hur hög spänningen är. Man kan inte mäta direkt efter en körning, då blir mätningen helt fel, bilen måste ha varit okörd tex över natten.

En laddare bör man alltid ha hemma, oavsett om man har en stor stereoanläggning eller ingen alls smile.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2008)

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#18
Japp men då köper jag en batteri laddare imon  ...

behöver jag ta ut batteriet?

ska jag koppla veck några andra kablar som tex strömkablen till slutsteget?

och det är väll så enkelt så man drar + pol till + och - till minus?


21 761 Inlägg
2 juli 2008
#19
Om du köper en elektronisk laddare med spänningsreglering, tex den där C-TEK, då behöver du inte ta ur batteriet eller lossa slutstegskablarna smile.

Ja, det är så enkelt. Plus till plus och minus till minus.

BTLulle
2 juli 2008
#20
Man ska inte låta bilen stå länge med tändnigen påslagen för tänspolen/arna blir ruskigt varma.

MVH Peter


Sök