3695
Sök

Volvo 940 turbo - Rök problem

35 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#1
bytte avgasrör i dag ifrån orginal till 3" efter downpipen, ibland när jag står på tomgång, oftast ca 2-3min efter kallstart så börjar det ryka ganska rejält, typ grå aktig rök, vad kan det vara som e kasst?

128 Inlägg
8 juli 2008
#2
jim123 skrev:
bytte avgasrör i dag ifrån orginal till 3" efter downpipen, ibland när jag står på tomgång, oftast ca 2-3min efter kallstart så börjar det ryka ganska rejält, typ grå aktig rök, vad kan det vara som e kasst?

Jag är kanske helt ute och cyklar men kan det inte vara så i början när man bytt avgassystem att det ryker osv, innan det "satt sig" och blivit helt rensat?

Jens


35 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#3
nja nu har det rykt ett par dagar och ryker när man står på tomgång om man har "använt turbon"

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
#4
Hade liknande problem med min nissan 200, det uppkom mest efter att man kört lite hårt, men bara när den står på tomgång ett bra tag och alltid bara vit rök, sen efter tag när detta uppkom började den också gå segare, hade en teori om att det kunde vara en återkommande "stopp" i oljeledningarna till turbon kan ju blir skit där ibland som sätter sig, men han som hade dilen innan mig hade bytt till större ledningar för att slippa just detta så det borde ju inte vart det, men iaf jag orkade inte och sålde bilen, någon månad efter det skar den...

118 Inlägg
9 juli 2008
#5
läste inte inläggen innan, men skulle helt klart satsa mina pengar på turbon. Syns i DPn direkt om du lossar den. Kan ju vara ventiltätningar med, men tror det är turbon. Ryker endast på tomgång ?

Kom att tänka på att efter du bytte till 3" efter DP så får du ju mindre mottryck. Det är ju bara på tomgång den ryker om jag förstått det rätt.
Senast redigerat av LeNNy_ (9 juli 2008)

35 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#6
ja det är endast på tomgång den ryker, men luktar bränd olja hela tiden,

Diktator
433 Inlägg
9 juli 2008
#7
Om turbon går brukar det oftast svartryka.... du har inte vattenkylning på turbon? Vit rök brukar nämligen tyda på någon form av vattenläckage... Topplockspackning, dålig turbo (om den e vattenkyld) alltså att det läcker i någon kanal där..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

11 Inlägg
21 augusti 2008
#8
Micke754 skrev:
Om turbon går brukar det oftast svartryka.... du har inte vattenkylning på turbon? Vit rök brukar nämligen tyda på någon form av vattenläckage... Topplockspackning, dålig turbo (om den e vattenkyld) alltså att det läcker i någon kanal där..

jag har samma problem i princip. men känner man itne det på turbinaxeln då? för jag hade inget glapp i längsled. men den är kanske kass ändå? MVH fredric



Sök