3675
Sök

Köpa demobil, skick??

498 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en Skoda scout tdi -08 som gått som demobil.
Svärgubben lånade hem den över helgen, så det blev nogrann inspektion.
Frågan är ju då hur hårt en demobil har gått?
Även fast bilmodellen inte inbjuder till bus så lär det inte vara några lugna och snälla 500mil?
Prismässigt så blir det troligtvis väldigt fördelaktigt för bara 500mil.

Listpriset på en scout diesel är 262'.
Den hade ingen extrautrustning vad jag kunde se (udda för en demobil?).
Bilen har gått ca 560 mil men såg ut som ny i mina ögon, däcken såg knappt använda ut.
Men tyvärr enligt mig så var bilen röd  sad .
En vanlig rödfärg är lite mera jobb att hålla efter, eftersom den brukar vilja oxidera och bli mera rosa än röd.
Men jag tycker absolut inte att det är fult så det är nu mer en fråga om pris, berörd försäljare hade semester nu så jag får vänta ett tag och se om det är värt det.

Om man nu ska snacka pengar så är anledningen till bilbytet att vi(min sambo) får en del pengar i augusti som gör att vi kan köpa bilen kontant.
Problemet är dock att vi idag har en passat-01 som vi har mycket lån på, vi har nog lika mycket lån på bilen som den är värd.
Hur lyckas man med detta, jo man kör 4000mil per år med bilen och dess värde sjunker som en gråsten.
Så vi skulle  vilja bli av med den i samma veva, så vi får väl hoppas på att de bjuder tillräckligt för den annars får vi väl betala en slant imellan för att bli fri den...  hmm


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2008
#2
Tycker du kan köra ett MRF test (heter de väl) på den också, då kollar de ju motorn å massa annat så att allt är fine, dolda fel helt enkelt. Kostar ngn tusenlapp men är du verkligen spekulant på bilen så är det absolut värt de pengarna.
Men troligtvis är kunderna som kollar på en scout diesel inte de som kör som idioter. Den har ju bara gått 560 mil så det har nog inte hunnit bli alltför mkt hårdkörning?

Skulle vara bra att veta lite med om din Passat tror jag, hur mkt har du i lån på den t.ex. och mil, utrustning, eventuella skavanker?
Tyvärr får du väl inte igen pengarna som den är värd genom inbyte då bilhandlare inte vill ha inbytesbilar just nu..de har tillräckliga problem att sälja sina nya bilar just nu.
Jag hade nog behållit Passaten, om det nu är möjligt, och kört tills den är värd 0kr i dina egna ögon. Eller är det något du saknar med den bilen?


498 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#3
Mortalis skrev:
Tycker du kan köra ett MRF test (heter de väl) på den också, då kollar de ju motorn å massa annat så att allt är fine, dolda fel helt enkelt. Kostar ngn tusenlapp men är du verkligen spekulant på bilen så är det absolut värt de pengarna.
Men troligtvis är kunderna som kollar på en scout diesel inte de som kör som idioter. Den har ju bara gått 560 mil så det har nog inte hunnit bli alltför mkt hårdkörning?

Skulle vara bra att veta lite med om din Passat tror jag, hur mkt har du i lån på den t.ex. och mil, utrustning, eventuella skavanker?
Tyvärr får du väl inte igen pengarna som den är värd genom inbyte då bilhandlare inte vill ha inbytesbilar just nu..de har tillräckliga problem att sälja sina nya bilar just nu.
Jag hade nog behållit Passaten, om det nu är möjligt, och kört tills den är värd 0kr i dina egna ögon. Eller är det något du saknar med den bilen?

Passaten ska bort punkt, den saknar något viktigt: en vettig driftkostnad.
Därför blir det diesel nu.

Det ska tas med i beräkningen att de 560 milen som bilen gått inte enbart körts av spekulanter utan till nästan lika stor del av säljare och annan personal på vag(jag vet, svärgubben jobbar där).
Senast redigerat av enpatte (15 juli 2008)


3 120 Inlägg
15 juli 2008
#4
Köra MRF på en i princip fabriksny bil med garantier??? Hade jag aldrig gjort. Köp bilen, kör som om du stulit den, går något sönder är det ju garanti på den.

Hårdkörning är bra för en ny motor, då sliter kolvringarna in sig ordentligt. Gasa inte som en tok innan alla vätskorna är uppe i temp bara.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2008
#5
Man brukar ju iof säga att man ska ta de lugnt första x antal milen tongue Pja man får väl göra som man vill, tycker ändå en kontroll e skönt, för de e inge kul o ha en bil stående på verkstad så fort man får den aknske


407 Inlägg
15 juli 2008
#6
En demobil ser alltid lockande ut men sedan är det just en demobil också. Vet själv hur folk brukar köra bilarna när de testkör här utanför mig. Många pressar även "originalbilarna" rätt hårt...

Men visst en demobil är en hel del billigare. Men känslan av att ha en helt ny bil som inget annat kört i och som man vet att íngen gasat sönder innan motortempen har kommit igång och allt det är skönt. Men å andra sidan så har du nybilsgaranti så det ska inte vara några direkta problem. Att köra ett motortest på en ny bil är också att slänga pengarna i sjön....

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2008
#7
e man osäker så e de väl inga bortkastade pengar...


498 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#8
Ju mer jag tänker på det ju mer retar jag mig på den röda färgen, det kanske inte är så kul att lägga ner så mycket pengar på en bil som man aldrig kommer att vara nöjd med?

För 230' så får jag ju också en ny octavia kombi 1,9tdi 4x4 elegance med hyffsad utrustning och metallicfärg som dessutom drar 0,59 blandad ist för 0,64(scout) + att den är några hundringar billigare i skatt.
Men den är någon krona i mån dyrare i försäkring också.

Tål att tänkas på.... ska avvakta och få priset på demobilen först, det blir ju inte förens i augusti endå.

Kan ju tillägga att målet med detta är att när vi ändå har en del pengar att skaffa en bil som blir i billig i drift och som vi kan vara skuldfri på.
Senast redigerat av enpatte (15 juli 2008)


badboy for life
356 Inlägg
15 juli 2008
#9
kan bara utgå från mig själv och några andera jag känner.
Det brukar bli så att man kanske kör avsevärt hårdare med en bil som man testa innan man köper en av samma model så jag hade nog varit rätt så försiktig vad det gäller att köpa en demobil hadde nog lagt upp ett par tusen till och fått en helt fabny bil.
efter som då är det ingen som kännt och klämmt på den inna mig själv.big_smile

leva bör man ändå dör man

BTLulle
15 juli 2008
#10
Jag skulle inte tveka, utan handlat. en scout är ju orginal utrustad med drag och ac och motorvärmare. vilket du får betala för om du köper en vanlig Oktavia. Den enda utrustnig du behöver extra i Scouten är vinterdäck.
Desutom får du 2,0an i Scouten och 1,9 i Otavian vilket innebär att du har lite mera effekt och mera vrid i Scouten.
Kommer man in och vill göra en MRF besiktnig på en bil som gått knappt 600 mil så blir man nog utskrattad, för dom hittar garanterat inga fel det är inte ens säkert att dom tar in den.

MVH Peter

Diamond
540 Inlägg
15 juli 2008
#11
ibland finns det ju måndagsexemplar.. ..

I'm Rick James Bitch!

8 883 Inlägg
15 juli 2008
#12
MRF-test av en bil med nybilsgaranti är som att kasta pengarna i sjön.
Gillar du bilen och kan få ett bra pris för inbytesbilen så är det bara att köpa.

Fotograf på tierpidag.se

561 Inlägg
15 juli 2008
#13
Bekymra dig inte över att den Röda färgen oxiderar. Det ver länge sen dom gjorde det:) Nu håller dom färgen mkt längre


12 Inlägg
16 juli 2008
#14
Själv köpte jag en Skoda Fabia RS-04 demokörd 500 mil sommaren 2004 när modellen var helt ny. Jag hittade inga som helst skador på bilen, den var i princip så nära nyskick de går efter 500 mil. Vissa demobilar kan ju synas direkt att de misshandlats, med kantade fälgar, skrapmärken på inredning mm. och då är det ju en annan sak.
Priset var också bra, samt en snabb leverans är ju värt den del också, i detta fallet hade man fått vänta ett par månader minst på en fabriksny. 

Min var garanterat hårt körd, men de var inget jag var orolig för. Jag tror de är mindre betydelse på moderna motorer idag, inkörningsperider etc. finns ju inte kvar längre idag.
Jag var iaf jättenöjd under tiden jag hade den, och den rullade felfritt.

Dvs. fritt fram för köp, om bilen är fin och priset är bra.


498 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#15
Efter att ha funderat ett tag så lutar det mer åt en ny octavia 4x4 1,9 tdi elegance ist.
Den kostar med den utrustning jag vill ha 232' och då har jag hela vagnskadan och hela nybilsgarantin kvar + att den kommer att gå lite billigare.
Får nog ett pris på scouten nästa vecka, är det över 230 så blir det en beställning på en ny bil ist.


272 Inlägg
18 juli 2008
#16
I början av 90 talet köpte min granne en Golf som varit pressbil under 2000 mil (den finns med i flera tidningstester från den tiden)
Jag servade/reparerade den bilen under hela tiden som grannen ägde den (9 år 20.000 mil) och den gick inte sönder mer eller mindre än vilken annan Golf som helst.
Den rostade bort, men det borde inte bero på tidningsjornalister.

Åker helst på is =)


Sök