3177
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

V-Power
1 186 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#121
chrno skrev:
Fyfan vilket löjligt resonemang.
"Denhär saaben har 8 siffror i sina papper och hondan måste vara sämst för den har bara 2"
Jag skulle vilja se en raketsaab på bana mot en jättedålig hondasugmotor.. Är ju himla konstigt att Honda lixom Mazda håller sig till sina lösningar på snabba bilar, som bevisligen visar sig snabba på både det ena och det andra raingsättet..  Självklart är turbo bra, självklart är Vtec bra. Om dom används till det dom är till för.
Provkör, eller åk med i en av var som verkligen visar vad respektive teknik går för så får du ju svart på vitt.

Eller varför inte så i rejsas superstage listor.. får nog bläddra en stund innand du kommer upp i lika många Saabar som det finns Hondor.
Och var exakt har jag skrivit att en Saab skulle dra en Honda på bana, superstage, streetrace m.m. Allt jag skrev var att dem har bättre bottenvrid än Honda, och med det menas att dem kickar bättre i trean från 50km/h tex.

Men tydligen fatta inte vissa vad jag diskutera om.

Jag hatar inte Honda, det är ett av mina favoritmärken men ingen kan lura i mig att dem har bättre bottenvrid än en Saab för dem lever på höga varv och sin Vtec.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Pilot
78 Inlägg
29 augusti 2008
#122
Däremot så har hondan jämnt vrid hela tiden och känns inte helt död även om man inte ligger och trycker på vtec har ägt två saabar sen innan och innan 2500 rpm så är de döda som en fiskpinne. dock när turbon kickar in så har hondorna inte en chans i vridmoment.

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

187 Inlägg
29 augusti 2008
#123
Shamzin skrev:
Däremot så har hondan jämnt vrid hela tiden och känns inte helt död även om man inte ligger och trycker på vtec har ägt två saabar sen innan och innan 2500 rpm så är de döda som en fiskpinne. dock när turbon kickar in så har hondorna inte en chans i vridmoment.
Vissa av SAAB's 2litersmotorer har sjukt dåligt bottendrag, har ingen erfarenhet av 2.3an men den ska vara bra mycket bättre.

Har själv en orginal 850 turbo som torde vara ungefär jämnbördig med SAAB's 2.3litersmotorer vad gäller bottendrag. Skulle vara kul att prova, låt säga 70km/h från högsta vxl mot valfri VTEC kärra wink

Diktator
968 Inlägg
29 augusti 2008
#124
hur kan man jämnföra en exempelvis crx vtec med 150 hästar med en trimmad med turbo 300 hästar?  jämför en trimmad vtec mot en trimmad turbo bil så får du se på andra bullar...

en crx har väl vad jag mins typ 1,6 liter och 150 hästar orginal? en volvo b23FT (2,3 liter?) har väl runt 160 hästar orginal? det säger ju lite hur effektiva dom där 1.6 liters hästarna är... och båda motorerna är då runt 1990...

och ett turbo aggregat är dömt att dö original, men vtec kan du plåga tills du tröttnar för den kommer aldrig ge upp.

221 Inlägg
29 augusti 2008
#125
Orkar inte läsa allt i denna tråden men har någon testat en Honda VTEC med turbo? Måste ju inte alltid vara det ena eller det andra!

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 augusti 2008
#126
Brandis skrev:
hur kan man jämnföra en exempelvis crx vtec med 150 hästar med en trimmad med turbo 300 hästar?  jämför en trimmad vtec mot en trimmad turbo bil så får du se på andra bullar...

en crx har väl vad jag mins typ 1,6 liter och 150 hästar orginal? en volvo b23FT (2,3 liter?) har väl runt 160 hästar orginal? det säger ju lite hur effektiva dom där 1.6 liters hästarna är... och båda motorerna är då runt 1990...

och ett turbo aggregat är dömt att dö original, men vtec kan du plåga tills du tröttnar för den kommer aldrig ge upp.
den enda bra med en vtec är att varvstoppe ligger sent som fan å med vtecen har du stort register...
med en vtec har man ju inte ens dratt 1an till varvstoppe när motsvarande bil kört slut på 2ans växel...

i lite fart så har dom inte möe å säga till om... vtec e kul 0-100 sen kan de vara

å den där volvospisen är la lite fel å jämnföra med.. i så fall är b204ft bättre ..ca 200 hk ur 2.0 liter..
men en sugmotor är väl bättre ... 850in sug 5:a har ju 170 hk på 2.3 liter



Turbo över lag är bäst man vill ju ha lite vridmoment å vart man hittar de i förutom v8:or å turbobilar de vettifan.... en liten 1.6 liters sugspis är inge roligt i alla falll


RE-雨宮
481 Inlägg
29 augusti 2008
#127
Niick skrev:
Killen snackar om bottenvrid och ni blandar in bana? hmm

Saab > Honda när det gäller bottenvrid, as simple as that.
Snackar vi bana så gäller så klart annat..
Frågan i tråden var ju om Vtec eller turbo var överskattat. Vtec rätt trimmat är inte överskattat, turbo feltrimmat är överskattat. Allt handlar ju om vem som gör vad med bilen. Vad gäller bottenvrid så kommer en SAAB med jätteturbo också lida mer av bottenvrids "problem" så det går inte att generalisera. wink

Men nej, Honda har som Eisenhut redan sagt. Inget bottenvrid.

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 827 Inlägg
29 augusti 2008
#128
Brandis skrev:
hur kan man jämnföra en exempelvis crx vtec med 150 hästar med en trimmad med turbo 300 hästar?  jämför en trimmad vtec mot en trimmad turbo bil så får du se på andra bullar...

en crx har väl vad jag mins typ 1,6 liter och 150 hästar orginal? en volvo b23FT (2,3 liter?) har väl runt 160 hästar orginal? det säger ju lite hur effektiva dom där 1.6 liters hästarna är... och båda motorerna är då runt 1990...

och ett turbo aggregat är dömt att dö original, men vtec kan du plåga tills du tröttnar för den kommer aldrig ge upp.
Det är väl klart? Hur effektiv är 2,3 liter på 160hk? Det blir ju knappt 70 hk per liter. Är det dessutom turbo(?) så är det ju löjligt att bara få ut så liter effekt/liter med hjälp av turbo

Civic VTi får ut 100hk/liter. UTAN turbo... DET är effektivitet 1992.

Orkar inte läsa allt i denna tråden men har någon testat en Honda VTEC med turbo? Måste ju inte alltid vara det ena eller det andra!
Ja, det är jätteskoj. Både turbo VTEC samt Kompressor VTEC har man provat... Tyvärr tappar man ju direkt Hondas tänk med blixtsnabb respons och helt ofattbar driftsäkerhet.

Men visst fan är det skoj. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 augusti 2008
#129
E väl ingen idé å blanda in volvo i de här. De har ju inte gjort en enda effektiv motor på årtionden..slöa, bensintörstande men många hk på pappret, men som ligger i ide...
Senast redigerat av Mortalis (29 augusti 2008)


187 Inlägg
29 augusti 2008
#130
Mortalis skrev:
E väl ingen idé å blanda in volvo i de här. De har ju inte gjort en enda effektiv motor på årtionden..slöa, bensintörstande men många hk på pappret, men som ligger i ide...
Jamen tjena! okunnigheten och gallan ligger tätt i luften!

Vad är det som får er att tro att hk/liter per automatik innebär hur EFFEKTIV en motor är ?!
Ordet effektiv i min värld innebär en hel del fler parametrar än utvinna hästar per litereffekt.

När man börjar komma upp mot 100hk/liter utan överladdning måste man varva för att få ut den effekten, det innebär i sin tur att körbarheten blir lidande. Det kan ni Hondanissar nog själva skriva under på wink
Vid dessa effektuttag blir det även hårda påfrestningar på motorn i form av extrema kolvhastigheter m m.
Senast redigerat av viktore (29 augusti 2008)

Pilot
78 Inlägg
29 augusti 2008
#131
Måste säga att körbarheten på min type r är bättre än vad det var i mina saabar, plus att de går billigare och man behöver inte oroa sig för att motorn ska rasa tror aldrig jag har hört om en hondamotor som rasar pga av felkonstruktion som t.ex oil sludge för saabarna

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

Distributionselektriker
222 Inlägg
29 augusti 2008
#132
Mortalis skrev:
E väl ingen idé å blanda in volvo i de här. De har ju inte gjort en enda effektiv motor på årtionden..slöa, bensintörstande men många hk på pappret, men som ligger i ide...
Det enda denna kvinna kan göra e ju att klanka ner på volvo det kvittar fan vad inläggen handlar om men denna kvinna måste vräka ur sig nått skit om volvo...


74 Inlägg
29 augusti 2008
#133
Brandis skrev:
hur kan man jämnföra en exempelvis crx vtec med 150 hästar med en trimmad med turbo 300 hästar?  jämför en trimmad vtec mot en trimmad turbo bil så får du se på andra bullar...

en crx har väl vad jag mins typ 1,6 liter och 150 hästar orginal? en volvo b23FT (2,3 liter?) har väl runt 160 hästar orginal? det säger ju lite hur effektiva dom där 1.6 liters hästarna är... och båda motorerna är då runt 1990...

och ett turbo aggregat är dömt att dö original, men vtec kan du plåga tills du tröttnar för den kommer aldrig ge upp.
Orden ur munnen på mig

««کtعfaи!uک»» Powعr!

1 963 Inlägg
29 augusti 2008
#134
Finns inget värre än att köra om bilar på motorvägen när man kanske ligger i 160km/h med en honda.. känns lika slö som en ja vet inte vad asså. DÅ har jag mycket hellre turbo smile
Sen är de tråkigt över lag att den är så klen på låga varv.. måste verkligen varva för att kmma någonstans..

Men are not born - Men are made

fälg fantast
1 086 Inlägg
29 augusti 2008
#135
B M W efter 4000 rpm är gött

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

SLK
610 Inlägg
29 augusti 2008
#136
Turbo

Svetsare
3 150 Inlägg
29 augusti 2008
#137
Har aldrig kört V-tec men tänker absolut inte trycka ner turbo i skiten då detta är det bästa som finns!  Trycket när man pallar ut på 5-6000rpm och ryggstödet tycks vika sig  smile  Så sjukt oslagbart! smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2 021 Inlägg
29 augusti 2008
#138
Xuri skrev:
en liten 1.6 liters sugspis är inge roligt i alla falll
Liiiiiiiite skillnad på volvo b16 o honda b16 om man säger så..


Diktator
968 Inlägg
29 augusti 2008
#139
Rille0 skrev:
Xuri skrev:
en liten 1.6 liters sugspis är inge roligt i alla falll
Liiiiiiiite skillnad på volvo b16 o honda b16 om man säger så..
haha, ja, 1.6 liter ligger min jetta motor på, den har 75 hästa, det är runt vad dom ligger i vanliga fall... 150 hästar ur en 1.6 hästar utan överladdning och trimmat, det är fan manligt

Gammal och grinig
362 Inlägg
29 augusti 2008
#140
Definitionen symaskin kommer till mig när det gäller små och starka motorer. Ett jävla varv och totalras efter 12000 mil....


Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.
Senast redigerat av Mattman (29 augusti 2008)


Sök