Jag har ju en bekant som ägt en Astra -98a, eller gör det fortarande, kombi. Det är bra lastutrymme, men god vad den är "gammal" inuti och utanpå...sen har den gått sönder väldigt mkt, dyra grejer...gillade den inte alls att köra, men men, antar att du testkört samtliga bilar så ska väl bara ge lite begagnat testers uppfattning om bilarna.
Opel Astra 1998-2004
--------------------------------------------
Rostskyddsbetyg: 4/5
Rostfällor:
De övre stötdämparfästena bak och framdörrarnas plåtskarvar saknar behandling och bör synas noggrant.
Även Opel noterade en miss i rostskyddet när bilarna efter ett par år kallades in för effektivare tätning i de bakre hjulhusen. Här efterlyser vi heltäckande innerskärmar.
Tänka på med Astra:
Inga allvarliga problem finns inrapporterade, men detaljkvaliteten är inte helt på topp. Elektroniken forsätter att spöka, exempelvis med lampor för varningssystem som tänds i tid och otid samt strejkande elsitsar.
De blinkande lamporna har sällan indikerat allvarliga fel, men just känslan av att det kan vara något mankemang på krockkudden eller att det råder motorstörningar skapar fullt förståeligt oro hos Astra-ägarna. Komfortmässigt anmärker också flera Astra-ägare på högt vägbuller, gnisslande bakbromsar och knirrande gummibussningar som stelnar i kyla. Att byta kamaxelrem enligt tillverkarens rekommendationer är mycket viktigt. När Astra II introducerades angav man att remmen skulle skiftas vid 9 000 eller 12 000 mil beroende på modell. Dessa intervall har i efterhand kortats till 6 000 mil, efter att remmar gått av med motorskador som följd.
En angelägen säkerhetsdetalj, aktivt nackskydd för att reducera whiplashskador, introducerades med årsmodell 2000.
Bilprovningen säger: Astra klarar sig medelbra. Anmärkningar på styrleder för yngre årsmodeller noteras när det gäller modellrelaterade fel Trasiga lampor plumpar totalstatistiken.
Källa: Vi Bilägare
------------------------------------------------------------------------------------------------
Golf IV
------------
Rostskyddsbetyg: 5/5
Förbrukning; Varierar mellan motorer...1.6 8v drar t.ex 0.78 bl.körning, 1.6 fsi, ca 1dl mindre.
Rostfällor: Inga
Om Golf IV:
Köregenskaperna är tryggt understyrda och mycket stabila. Vintertid är den fyrhjulsdrivna versionen med Haldex-koppling ännu bättre att köra. Däremot är Golf inte lika körglad som exempelvis Ford Focus.
Komforten i framsätena håller nästan storbilsklass med mycket fina inställningsmöjlighet på alla ledder. Baksätet är däremot trångt om man jämför med många konkurrenter. Sikten snett bakåt är också dålig, C-stolpen skymmer för mycket. (kan jag personligen inte hålla med om)
Trepunktsbälte på mittplatsen i baksätet är inte standard. Det fanns som tillval utan extra kostnad. Köparna kunde välja mellan trepunktsbälte eller mittarmstöd bak. De flesta valde trepunktsbälte.
VW Golf är en relativt problemfri bil, kvalitetsmässigt klart bättre än Passat. Bilprovningen har få anmärkningar på den fjärde generationens Golf. Enda punkten som får fler anmärkningar än snittet är bromsarna på årsmodellerna 1999 och 2001-2002.
Äldre Golf har haft problem med lackskador. Detta är inte lika vanligt på Golf IV. Däremot finns det andra fel att se upp med. Krånglande centrallås till exempel. Det är microbrytarna i dörrarna som kan vara känsliga för kyla och fukt. Det är inte särskilt dyrt att åtgärda, men mycket irriterande för den som blir drabbad.
Trasiga tändspolar har varit ett bekymmer för många ägare av bilar från Volkswagenkoncernen, och Golf är inget undantag. Det var tillverkningsfel på en stor serie tändspolar och Volkswagen hade svårigheter att få fram ersättningsdelar. Därför byttes tändspolarna en i taget i början. Då hände det att kunder fick komma tillbaka flera gånger till verkstaden. Kolla så att alla fyra tändspolarna är bytta innan du köper! (Mina är inte bytta och har inte drabbat mig på 2 år...)
På de fyrhjulsdrivna bilarna med Haldex-koppling är det viktigt att se till att det finns olja i kopplingen. Om den körts torr blir garanterat problem.
Några turbobilar har haft problem med oljesmörjningen, även om det inte är något direkt vanligt fel.
Läckande styrservopump är ett annat fel som förekommit.
Spolarmotorn, främst till bakrutan (hände mig, kostade 1500kr o laga om jag minns rätt), har också varit ett bekymmer på vissa exemplar. På en del Golf med motorvärmare har det uppstått kylarläckage.
Bilprovningen säger: Besiktningsresultaten är något bättre än för medelbilen. När Golfarna prickas handlar det ofast om fel på bromsarna. Trots höga körssträckor med dieslarna klarar sig Golf relativt bra. De ägarrelaterade felen ligger också klart över snittet.
Källa: Vi Bilägare
Seat Leon har jag inget begagnattest så bättre att jag håller mina onda tankar om Seat för mig själv.
Men låt mig säga såhär, en Seat Leon är en Golf byggd för ett lägre pris. Och då är det väl ganska naturligt att de sparat på en del saker, rostskyddet är en sak..
Hoppas du fått lite klarhet iaf, att jämföra AC är svårt. Jag får iaf bra kyla från min
Barnvagn som får plats, beror på storlek av barnvagn.