3117
Sök

Krockade med bilen idag, vem av oss har rätt ?

Försöker iaf
12 817 Inlägg
26 juli 2008
tkd_rille skrev:
st200_timpa skrev:
hejsan

jah en åsikt om händelsen ovan!

som exempel: jag kör lastbil och ibland ligger på väggrenen och cruisar och släpper förbi person bilar m.m
får jag ett hinder framför mig så för man aldrig svänga ut vänster igen om det kommer bilen och kör om....oavsett väg typ!....

det är min skyldig att stanna!....ALDRIG SVÄNGA UT VÄNSTER!!!

men du gör dig olaglig genom att ligga i vägrenen med för du får inte ligga och köra där.

man får underlätta en annans omkörning genom att ligga lite i vägrenen, MEN endast om du har god sikt och ej hindrar någon som är kanske ute med hunden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Muttley
26 juli 2008
st200_timpa skrev:
ja precis det är ju oxå olagligt!...

men om ja nu lagt mig där
så får ja ändå inte preja nån genom att svänga ut vänster!!!

nej men om de är någon cyklist eller traktor som ligger där så ska du ut i körfältet och då får den som kör bak dig skitet helt enkelt för de hade inte uppsikt över situationen och hitta på nått annant skit än att titta på vägen.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
26 juli 2008
ni som snackar om att kan kan köra 2 bilar i bredd på den 1 filiga delen på 2+1 väg.
JA! om den högra bilen vill köra mä dom högra hjulen i gruset å vill kapa alla vit/svarta vägpinnar.
den 1 filiga delen e så pass bred att man kan vika lite åt sidan om man ska släppa förbi ett utryckningsfordon men inte köra konstant två bilar i bredd.

och nej!!! man får inte köra om på den 1 filiga delen.
man kan göra sig beredd att köra om när 2 filigt närmar sig, men man ska inte ligga å kyssa kofångarn på bilen framför innan de ens blivigt 2 filigt.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

25 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Growe skrev:
väjningsplikten kan man lägga ner det har inget med saken att göra

så den delen kan man skita i..

det enda som gäller är hurvida man byter fil eller ej
eftersom det är 1filigt och ska bli 2filigt
så stökar det till det rätt duktigt

jag personligen tycker det varkar som hans fel

men försäkringsbolagen bedömmer lite konstigt

men av skissarna så ser man att han lägger sig på vägen som att han valt att åka i den högra filen
och när han ska göra en så kraftig sidförlyttning av bilen ska man använda blinkersen

hade detta varit där det var 2filigt hade det till 100% varit hans fel

har själv kört exakt så som trådskaparen mängder av gånger om inte alla gånger där filen ändrar från 1filigt till 2filigt

hoppas verkligen du postar försäkringsbolagets svar här sen
och hoppas verkligen du går fri ur detta

Ja precis, det var precis i detta fallet som hände och i och med att där var inga bilar framför och han låg helt till höger så fanns det ingen alls anledning för han att byta in till ytterfilen. så hade han bara kört på rakt fram hade inget hänt.

det hela gäller ju egentligen om planering i förväg han låg helt till höger för att inta högerfilen och jag låg bakom till vänster inte på väg alls att köra om utan bara att inta ytterfilen när det blev dubbelfiligt, som sagt så gör han en jättesväng och det smäller. Jag gissar själv på att han glömde bort att kolla efter mig.

det är hans fel att Olyckan inträffade men visst kan väl hålla med till viss del att det förmodligen blir jag som får skulden även om man ser bortom lag och regler inte är jag som är den skyldige.
Senast redigerat av Brummie (26 juli 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juli 2008
tkd_rille skrev:
st200_timpa skrev:
hejsan

som exempel: jag kör lastbil och ibland ligger på väggrenen och cruisar och släpper förbi person bilar m.m
får jag ett hinder framför mig så för man aldrig svänga ut vänster igen om det kommer bilen och kör om....oavsett väg typ!....

men du gör dig olaglig genom att ligga i vägrenen med för du får inte ligga och köra där.

Vad e det för jävla skitsnack. Klart som helvete man får underlätta en omkörning genom att använda vägrenen!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 juli 2008
är vet man inte vem som gjort fel så ringer man snuten så gör de sina undersökningar och loosern payar allt via sin försäkring så varför en spekulera

1 688 Inlägg
30 juli 2008
volvo_dude skrev:
är vet man inte vem som gjort fel så ringer man snuten så gör de sina undersökningar och loosern payar allt via sin försäkring så varför en spekulera

För att du har en f.d polisbil och borde kunna sånt här wink

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
30 juli 2008
MrTurbo skrev:
tkd_rille skrev:
st200_timpa skrev:
hejsan

Vad e det för jävla skitsnack. Klart som helvete man får underlätta en omkörning genom att använda vägrenen!

Korrekt. Klart du får använda vägrenen.
Man använder den dock endast vid lämpliga tillfällen, men inte fan är det olagligt roll

Muttley
31 juli 2008
MrTurbo skrev:
tkd_rille skrev:
st200_timpa skrev:
hejsan

så du anser att du får ligga i vägrenen mil efter mil?, vägrenen är till för att fordon som kör saktare ska kunnde släppa förbi fordon som kör snabbare, cyklister, epa traktorer, traktorer och moppar smile de var så jag menade, man får inte ligga där i 4 mil om vägrenen är så lång.

Försöker iaf
12 817 Inlägg
31 juli 2008
Höll på att krocka på liknande sätt idag. Körde efter en bil i ca 2-3 km som körde typ 60-70 på 110 väg.
Jag höll avståndet men när jag såg en bra raksträcka att köra om så satsade jag. Just innan jag skulle köra över till vänster fält så börjar han svänga vänser och ger blinkers samtidigt som han börjar svänga!
(jag har nu bytt fil och har högre hasighet än han)
Inser att jag aldrig hinner stanna utan väjde åt vänster och körde om honom med min bil halvägs ut i gruset på vägkanten vänster körfält.

Gissa om man fick hjärtat i halsgropen. sad

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

911 Inlägg
31 juli 2008
Hans bil hade säkert nått fel så han vill säkert få ut pengar =P

pic up the phone, wazzzaaa

469 Inlägg
31 juli 2008
tkd_rille skrev:
MrTurbo skrev:
tkd_rille skrev:

så du anser att du får ligga i vägrenen mil efter mil?, vägrenen är till för att fordon som kör saktare ska kunnde släppa förbi fordon som kör snabbare, cyklister, epa traktorer, traktorer och moppar smile de var så jag menade, man får inte ligga där i 4 mil om vägrenen är så lång.

jag tror mr tkd_rille är ute och cyklar. klart man får använda väggrenen om man ska underlätta en omkörning men däremot får du inte använda väggrenen som ett accelerations fält samt inte på motorväg. btw jag tycker det var hans fel.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

25 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
UPPDATERAD !

Jag fick brev från försäkringsbolaget idag att jag  fick rätt och att mottparten var den som hade gjort fel! så jag slapp betala självrisken, skönt !

Amatör
453 Inlägg
8 augusti 2008
men tusan så skönt för dig

st200_timpa
28 augusti 2008
mad:rolleyes:härligt!.....det var roligt
smilesadyikeshmm

Sök