3343
Sök

Passat elfel (-99a kombi)

6 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Hej

Har så förbannat med strul med elen just nu, felen är följande:
Tanklock går upp ibland (efter ca 20 försök, men nu har det dött helt)
Elhissar går ej
Centrallås fungerade på vissa dörrar lite då å då (Nu har även det givit upp helt)

Någon som har några teorier eller något förslag?

Har hört rykten om att det kan vara baksidan på säkringsboxen som är glapp (Samtliga saker ligger på samma säkring förresten). Men då lär jag lös med massa tjaffs så jag frågar om nån annan vet vad det beror på först.

Har även hört att det kan vara kablaget som går från dörrarna och in i bilchassit dvs i dörrsidorna som har en bra vana att bli glappa.

Som sagt, folk som varit med om detta? Det är likadant på en kompis -98a också.

Administratör
2 978 Inlägg
26 juli 2008
Det allra vanligaste felet är kabelstammen alt styrdonet och det är under förarstolen i framkant. Man får lyfta mattan o kolla kabelstammen "man brukar se att den är grön precis där den går in i övriga kabelstammen från styrdonet som sitter i en låda i framkant på stolen.

En kopp av den svarta såsen...

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Nån som vet om det sitter nån slags airbag sensor vid stolen eller är det bara att lyfta ur?

Hamster
817 Inlägg
9 oktober 2008
Tror du kommer åt boxen utan att demontera stolen. Om jag inte minns helt fel så ligger den under golvet framför stolen. Bara till att lyfta på mattan (plocka instegslisterna osv.) Risken finns att boxen badar i vatten. Har varit med om det på några Passater tyvärr.

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Nån som vet var det är vanligast att felet befinner sig? Jag har fått ur boxen och jo visst va det en del vatten, men inget i boxen osv. Och jag har kollat på kortet i boxen, å det är inget som är bränt etc. Då borde det väl ändå vara kablaget nånstans?

Administratör
2 978 Inlägg
9 oktober 2008
följ kabelstammen tills du kommer till T korset där kabelstammen går in i den övriga stammen öppna lite där o kolla om det ser grönt ut....

2 924 Inlägg
9 oktober 2008
Ett annat tips är att det är micro-kontakter som korrugerat I låsen i resp dörr när det gäller C-låset. Fixa så du kan få prova VAG-COM i din bil så spar du mycket felsökningstid och ev kostnad.
Senast redigerat av peegee (9 oktober 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Visst är det lite blött och det är en sorts vit massa som ligger på kabeln. Tror dock det är nån blandning av vatten å isolering från mattan. Men vad menar du jag skulle göra om den vore grön Goffen? Kablarna ser rätt fina ut.

Administratör
2 978 Inlägg
9 oktober 2008
Ja det gröna är erj som tränger ut genom isoleringen i så fall men visst det kan även vara styrdonet i sig jag har bytt ett helt gäng sånna med....

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök