3423
Sök

Slutsteget stänger av sig!

61 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej..

har haft mitt system nu ett halvår och fungerat jättebra. sen lånade jag ut bilen te morsan och hon spelar som bara den. Nu när jag fick tillbaka bilen så får jag ett problem med mitt slutsteg, mutantx 800.1 och en kicker låda med en 10" L7a.

Den fungerar bra när man kör lunga låtar, som det inte är någon bas i. Men så fort det kommer en ny låt med lite bas så bara stängs den av. Och power lampan slocknar

Jag har mätt upp spänningen, när bilen avstängd och stereon så ligger den på 12.0+
När jag startar bilen så är den kanske på 13.8-9+ och sätter man sedan på stereon med så 13.7+

Sen kan jag resetta stereon igen, då startar baslådan och lampan tänds sen går fint på lugna låtar men blir likadant vid baslåtar då stängs den av. Sen måste jag resetta stereon sad .. Alla säkringar är hela, jord och +-kabeln är tillräckligt stora.


vad kan det vara?

385 Inlägg
27 juli 2008
#2
Mitt steg stängde av sig precis som ditt... Det berodde på att basen var sönder, bytte bas, aldrig några problem efter det.


61 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#3
evilmaster skrev:
Mitt steg stängde av sig precis som ditt... Det berodde på att basen var sönder, bytte bas, aldrig några problem efter det.

Herregud, det verkar lite drastiskt hmm ..det måste väl finnas något annat man kan göra.

21 761 Inlägg
27 juli 2008
#4
mackelito skrev:
Jag har mätt upp spänningen, när bilen avstängd och stereon så ligger den på 12.0+
När jag startar bilen så är den kanske på 13.8-9+ och sätter man sedan på stereon med så 13.7+

Menar du att stereon inte är på när spänningen visar 12,0V med motorn av?
Vart mäter du spänningen, på batteriet eller vid steget?

13,8-13,9V med motorn igång fungerar iof, men det borde vara några tiondelar högre för att få en bra underhållsladdning från generatorn. 14-14,4V bör laddspänningen ligga på när motorn är igång på runt 900-1000 varv och endast halvljuset är igång, batteriet ska dessutom vara i bra laddat skick vid mätningen.

Om batterispänningen bara är 12,0V med motorn avslagen och ingenting annat igång, då är inte batteriet tillräckligt laddat.

Mollllgan
27 juli 2008
#5
"Drönirettab" Finns alltid där=)

Du skulle haft en egen supportsida=)

Kan ju meddela att jag hade samma problem och bytte basen och sen funkade det fint igen.

61 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
mackelito skrev:
Jag har mätt upp spänningen, när bilen avstängd och stereon så ligger den på 12.0+
När jag startar bilen så är den kanske på 13.8-9+ och sätter man sedan på stereon med så 13.7+

Menar du att stereon inte är på när spänningen visar 12,0V med motorn av?
Vart mäter du spänningen, på batteriet eller vid steget?

13,8-13,9V med motorn igång fungerar iof, men det borde vara några tiondelar högre för att få en bra underhållsladdning från generatorn. 14-14,4V bör laddspänningen ligga på när motorn är igång på runt 900-1000 varv och endast halvljuset är igång, batteriet ska dessutom vara i bra laddat skick vid mätningen.

Om batterispänningen bara är 12,0V med motorn avslagen och ingenting annat igång, då är inte batteriet tillräckligt laddat.

Jag var ute och mätte nu. Jag mätte med bilen avstängd och ingen stereo på.

Mätte på slutsteget och även på batteriet då stod det 12.6+ (avständ o ingen stereo)
När jag startade bilen så stod den på 13.9+ ingen stereo, och då var inte halsljuset igång ens.

Men konstigt det har fungerat så här länge och sen nu börjar det krångla. Tänker du att det inte kommer tillräckligt med kräm för att driva basen och därför slår den av när basen kommer igång?
Senast redigerat av mackelito (27 juli 2008)

1 435 Inlägg
21 761 Inlägg
27 juli 2008
#8
mackelito skrev:
Jag var ute och mätte nu. Jag mätte med bilen avstängd och ingen stereo på.

Mätte på slutsteget och även på batteriet då stod det 12.6+ (avständ o ingen stereo)
När jag startade bilen så stod den på 13.9+ ingen stereo, och då var inte halsljuset igång ens.

När du mätte nu med motorn avslagen, hade bilen varit igång nyligen (tex för en timme sedan eller så)?

I så fall blir en sån här mätning lite missvisande eftersom batteriets polspänning inte har hunnit stabilisera sig från generatorns spänning, för att få en rättvisande mätning så bör motorn ha varit avslagen i typ 8 timmar eller ännu längre tid.

mackelito skrev:
Men konstigt det har fungerat så här länge och sen nu börjar det krångla. Tänker du att det inte kommer tillräckligt med kräm för att driva basen och därför slår den av när basen kommer igång?

Ja, nått sånt funderade jag på. smile Kan också vara att generatorn inte orkar ge tillräckligt med ström pga dåligt laddat batteri eller att det är dålig kontakt vid generatorns laddkabel eller att laddregulatorn/kolen är i dåligt skick.

Alpinabiturbo har rätt, börja med att sätta batteriet på laddning så att det blir fulladdat. Sedan kan du börja felsöka.
Senast redigerat av Drönirettab (27 juli 2008)

61 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
mackelito skrev:
Jag var ute och mätte nu. Jag mätte med bilen avstängd och ingen stereo på.

Mätte på slutsteget och även på batteriet då stod det 12.6+ (avständ o ingen stereo)
När jag startade bilen så stod den på 13.9+ ingen stereo, och då var inte halsljuset igång ens.

När du mätte nu med motorn avslagen, hade bilen varit igång nyligen (tex för en timme sedan eller så)?

I så fall blir en sån här mätning lite missvisande eftersom batteriets polspänning inte har hunnit stabilisera sig från generatorns spänning, för att få en rättvisande mätning så bör motorn ha varit avslagen i typ 8 timmar eller ännu längre tid.



mackelito skrev:
Men konstigt det har fungerat så här länge och sen nu börjar det krångla. Tänker du att det inte kommer tillräckligt med kräm för att driva basen och därför slår den av när basen kommer igång?

Ja, nått sånt funderade jag på. smile Kan också vara att generatorn inte orkar ge tillräckligt med ström pga dåligt laddat batteri eller att det är dålig kontakt vid generatorns laddkabel eller att laddregulatorn/kolen är i dåligt skick.

Alpinabiturbo har rätt, börja med att sätta batteriet på laddning så att det blir fulladdat. Sedan kan du börja felsöka.

** Ja det hade den faktiskt varit igång, men jag hade det likadant igår. Sen lät jag bilen stå 10h men likadant då att den stängde av sig efter man höjjer lite.

**Jag har kopplat in batteri-laddaren och den visar det är fullt batteri.


** Jag tänkte även på om det var remotekabeln men det kan det ju inte vara, för den stänger av sig efter man börjat höjja lite. Och jordkabeln sitter inborrat i karossen med bra kontakt så inte kan det vara de heller ..något jag har tänkt på om det kan vara stereon?

Det är ju en rusta/biltema billighets variant, och den blir ruskigt varm efter man har spelat ett par minuter bara. Säkringen har ju inte löst ut men den blir varm så man knappt kan hålla i den en längre stund. Man kanske skulle prova med en annan för skojjs skull och se om det blir någon skillnad..
Senast redigerat av mackelito (27 juli 2008)

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
27 juli 2008
#10
efter som det va några som hade haft liknade problem och bytt ut basen å de funka.. kan du ju låna en bas av någon å testa om det kan va de det beror på... om det inte är det så är ju en teori ur världen!


zputnic
27 juli 2008
#11
Koppla annars bara ur basen och se vad som händer. Slår steget inte ifrån så är det med största säkerhet basen som gett upp.


MVH Micke

61 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#12
Hej igen. Nu har jag batteri-laddaren inkopplad.

Alltså, när jag har multimetern därbak och mäter på slutsteget så är det 14v+ (ingen stereo på)
Men jag fick igång den en gång, spelade 2 minuter låga inställningar på slutsteget (Låg på  13.50~v+)
Sen vred jag på slutsteget och det började basa mera sen dog det igen.. men nu när jag sätter på stereon så klickar slutsteget till och klickar till igen efter 2 sekunder och stänger av sig själv. då ligger den på 2.5v+
Sen när man stänger av stereon så lägger den sig på 14v+ igen

När man resetta stereon så händer det samma sak, startar och dör igen.
Senast redigerat av mackelito (27 juli 2008)


Sök