3482
Sök

Bilval, Japanskt eller Amerikanskt?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2008
#61
Turbomatte skrev:
Japanska bilar är billiga att trimma jämfört med alla andra maskiner eftersom det finns så väldigt mycket till dessa motorer, allt är prövat och många har kunskapen.

Japanskt är mest kul för pengarna, jänkare än trevligast för pengarna, och tyskt är mest kebab för pengarna!

Men snälla, V8'a är fan det billigaste som finns att trimma. Japsare är svinigt dyra i jämförelse.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 juli 2008
#62
Siarnaq skrev:
Turbomatte skrev:
Japanska bilar är billiga att trimma jämfört med alla andra maskiner eftersom det finns så väldigt mycket till dessa motorer, allt är prövat och många har kunskapen.

Japanskt är mest kul för pengarna, jänkare än trevligast för pengarna, och tyskt är mest kebab för pengarna!

Men snälla, V8'a är fan det billigaste som finns att trimma. Japsare är svinigt dyra i jämförelse.

Ja jo precis, från 240 till 400bhp för 14000kr vill jag se dig göra med en jänk.

Eller fixa en jänk som gör 0-100 på 5.1sek, 4wd för under 40loppor^^

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2008
#63
Turbomatte skrev:
Ja jo precis, från 240 till 400bhp för 14000kr vill jag se dig göra med en jänk.

Eller fixa en jänk som gör 0-100 på 5.1sek, 4wd för under 40loppor^^

Slicks för 2k och sätt dom på en orginal Buick GN så gör den 0-100 på 4.7 sek.

Kostar 17k för att få en 383 att sniffa på 650 häst. Utan överladdning.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#64
Turbomatte skrev:
Siarnaq skrev:
Turbomatte skrev:
Japanska bilar är billiga att trimma jämfört med alla andra maskiner eftersom det finns så väldigt mycket till dessa motorer, allt är prövat och många har kunskapen.

Japanskt är mest kul för pengarna, jänkare än trevligast för pengarna, och tyskt är mest kebab för pengarna!

Men snälla, V8'a är fan det billigaste som finns att trimma. Japsare är svinigt dyra i jämförelse.

Ja jo precis, från 240 till 400bhp för 14000kr vill jag se dig göra med en jänk.

Eller fixa en jänk som gör 0-100 på 5.1sek, 4wd för under 40loppor^^

Vilket japs får du 240-400 i för 14k?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#65
Och vad kan jag göra med motor/låda i en camaro z28 för runt 20 papp?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 juli 2008
#66
hedley skrev:
Turbomatte skrev:
Siarnaq skrev:

Men snälla, V8'a är fan det billigaste som finns att trimma. Japsare är svinigt dyra i jämförelse.

Ja jo precis, från 240 till 400bhp för 14000kr vill jag se dig göra med en jänk.

Eller fixa en jänk som gör 0-100 på 5.1sek, 4wd för under 40loppor^^

Vilket japs får du 240-400 i för 14k?

Med lite tur och skicklighet i alla sr20det och sen i varenda skyline och supra legnum osv osv

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2008
#67
hedley skrev:
Och vad kan jag göra med motor/låda i en camaro z28 för runt 20 papp?

Tja, för 20 papp så är det runt 550hk du kan plocka ut om du hittar en bra motorbyggare som inte är för dyr. 350 är grymt trimvänliga.

Och turbomatte, det kostar fan mycket mer än 14k för att öka från 240hk till 400hk som är driftsäkra i en japsare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 juli 2008
#68
Siarnaq skrev:
Turbomatte skrev:
Ja jo precis, från 240 till 400bhp för 14000kr vill jag se dig göra med en jänk.

Eller fixa en jänk som gör 0-100 på 5.1sek, 4wd för under 40loppor^^

Slicks för 2k och sätt dom på en orginal Buick GN så gör den 0-100 på 4.7 sek.

Kostar 17k för att få en 383 att sniffa på 650 häst. Utan överladdning.

Och en buik GN går för under 40loppor?

Sätt slick på en gammelevo och ställ upp laddet så har du dragit din buik med, men då kommer man helt plötsligt till det modifierade stadiet och då går det ej att jämföra två bilar med varandra längre.

Jasså hur ser det receptet ut då?

Eliminator
1 441 Inlägg
29 juli 2008
#69
Skilnanden är ju att en jänk kan du mecka med själv, medans japs odyl måste rullas till tuningfirmor eller?
Äger du en skiftnyckel kan du trimma en jänk.Bara delarna som kostar ingen tuningfimas timdebitering.

En Ford V8 302 höjer du från  180 till 370 för 15- 20K (fugge, insug, alutoppar, kam, headers).
Då är ford betydligt dyrare och mer svårskrämd än billiga 350 chevor  som är ännu lättare att skrämma till lägre pris.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (29 juli 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 juli 2008
#70
Siarnaq skrev:
hedley skrev:
Och vad kan jag göra med motor/låda i en camaro z28 för runt 20 papp?

Tja, för 20 papp så är det runt 550hk du kan plocka ut om du hittar en bra motorbyggare som inte är för dyr. 350 är grymt trimvänliga.

Och turbomatte, det kostar fan mycket mer än 14k för att öka från 240hk till 400hk som är driftsäkra i en japsare.

Inte när grejjerna är så sjukt överdimensionerade orginal som dom är på vissa japsmotorer. Dock är ca18det icke ett exempel på detta.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 juli 2008
#71
Jänkjärn mot vadå? tongue Nissan, duhatsu,deawoo sanjong och allt vad det nu heter är bara trisst. Visst jätte miljövänligt, pålitligt och billigt, men tråkigt!

Sattsa på din Camaro du smile Men för 80k får du väll en ok Corvette 80-tal? Hursom så får du världens bästa motor med oändligt många eftermarknadsdelar till både bil och motor. Det kan man inte säga om en 200sx (om man inte syftar på alla 1 000 000 olika lexusljus till dem ^^)

Rock'n Roll

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2008
#72
Turbomatte skrev:
Och en buik GN går för under 40loppor?

Sätt slick på en gammelevo och ställ upp laddet så har du dragit din buik med, men då kommer man helt plötsligt till det modifierade stadiet och då går det ej att jämföra två bilar med varandra längre.

Jasså hur ser det receptet ut då?

Haha, Buick Turbo Regal, samma bil, runt 35 - 40k i USA och har samma chassie och motor som GN. ^^

Haha, RWD > 4WD. 4WD har alldeles för mycket drivlineförlust för att vara en effektiv race/gatbil så att säga om man ska köra fort.

Vortec toppar, Edelbrock Performer RPM insug, 800cfm Carter förgasare, headers, ny kam med .540 i lyft. Inget av det är dyrt alls. Och om man slänger på en turbo på det så ligger man närmare 1000hk.


CA18DET är rasmaskinen no.1. Sen så kostar det mer än 14k att trimma till över 400hk på vilken japsare som helst.
Senast redigerat av Siarnaq (29 juli 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 juli 2008
#73
Siarnaq skrev:
Turbomatte skrev:
Och en buik GN går för under 40loppor?

Sätt slick på en gammelevo och ställ upp laddet så har du dragit din buik med, men då kommer man helt plötsligt till det modifierade stadiet och då går det ej att jämföra två bilar med varandra längre.

Jasså hur ser det receptet ut då?

Haha, Buick Turbo Regal, samma bil, runt 35 - 40k i USA och har samma chassie och motor som GN. ^^

Haha, RWD > 4WD. 4WD har alldeles för mycket drivlineförlust för att vara en effektiv race/gatbil så att säga om man ska köra fort.

Vortec toppar, Edelbrock Performer RPM insug, 800cfm Carter förgasare, headers, ny kam med .540 i lyft. Inget av det är dyrt alls. Och om man slänger på en turbo på det så ligger man närmare 1000hk.


CA18DET är rasmaskinen no.1. Sen så kostar det mer än 14k att trimma till över 400hk på vilken japsare som helst.

I USA ja, du ska ha hem skiten med!

4wd går aldeles utmärkt på bana, går att köra rätt jäkla skitfort i kurvorna med 4wd. Att köra fort rakt fram är ingen konst, att köra fort på bana kräver endel. tex en evo 9a som piskar en lamborghini murcielago? (stavning) på bana är inte illa pinkat. CA18DET är rasmaskin, inget håller över 300hk. kolvar och stakar vev osv i en sr20 håller för ca 450hk, dvs behöver du bara kringutrustning för att få upp fart i en sådan, kostar inte mycket mer än 14loppor där. en rb26a håller ju för betydligt mer, så en singelkonvertering och ett schysst standalone så har du mycket pulver för pengarna!

Eliminator
1 441 Inlägg
29 juli 2008
#74
De flesta Topend kit (fugge, insug, toppa , kam, headers)kostar runt $2000, idag står dollarn i 6:- vilket är 20-25% lägre än för ca ett år sedan.
Delar får du hem från USA till en totalkostnad frakt moms och tull av högst 10:-/$ ibland billigare om posten missar tull och moms vilket de tenderar att göra rätt ofta.
$2000 x 10:- = 20 000:-.

/Tommy
Senast redigerat av Sokrates (29 juli 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#75
Siarnaq skrev:
hedley skrev:
Och vad kan jag göra med motor/låda i en camaro z28 för runt 20 papp?

Tja, för 20 papp så är det runt 550hk du kan plocka ut om du hittar en bra motorbyggare som inte är för dyr. 350 är grymt trimvänliga.

Och turbomatte, det kostar fan mycket mer än 14k för att öka från 240hk till 400hk som är driftsäkra i en japsare.

Låter ju inte helt fel.. men hur äre med automataren på v8.or, är inte dem jävligt sega på att växla osv samt förstör när man vill leka av sig osv?

Hur mycket kan man plocka genom enkla knep och att skruva själv, eller är det för svårmeckat?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2008
#76
Turbomatte skrev:
I USA ja, du ska ha hem skiten med!

4wd går aldeles utmärkt på bana, går att köra rätt jäkla skitfort i kurvorna med 4wd. Att köra fort rakt fram är ingen konst, att köra fort på bana kräver endel. tex en evo 9a som piskar en lamborghini murcielago? (stavning) på bana är inte illa pinkat. CA18DET är rasmaskin, inget håller över 300hk. kolvar och stakar vev osv i en sr20 håller för ca 450hk, dvs behöver du bara kringutrustning för att få upp fart i en sådan, kostar inte mycket mer än 14loppor där. en rb26a håller ju för betydligt mer, så en singelkonvertering och ett schysst standalone så har du mycket pulver för pengarna!

Frakt kostar högst 35 papp, sen har du en orginalare som drar dom flesta bilarna. smile

Lamborghini är något av det sämsta människan har sett, dom är urusla på exakt allt. tongue

Att trimma en SR20 till 450 häst kostar mer än att trimma en V8'a till 650.

RB26DETT och 2JZGTE motorerna ska vi inte ens dra upp, då båda var uthållighets testad och förbättrad av tyskarna. smile Sen så kostar en RB26DETT motor mer än en GN om man ska köpa en ny RB26'a.

Sen så har Turbo T-type/GN bättre väghållning än en modifierad Skyline/Supra/Evo om man köper till lite grövre krängingshämmare en Koni/Enkei/Bilstein dämpare på. smile



Enkla knep är avgassystem som går att köpa, alltså headers och x-pipe, nya toppar och insugsspjäll på 58mm+ eftersom det är en TPI'are, sen spridare kan man även inhandla. Då har du runt 400 - 430 hästar ganska lugnt, sen med lite inställningar så kan du landa på närmare 500 med en ny kam och lyftare. Och automatlådan är det lite värre på, jag vet inte direkt hur mycket den håller för, men dom är rätt svaga. Däremot om man sätter dit en TH400 Powerglide eller liknande, så håller den LÅNGT.
Senast redigerat av Siarnaq (29 juli 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#77
okaj.. men växlingen i automat lådan.. hur är den? lika seeeeg som vanliga svensson bilar?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 juli 2008
#78
Siarnaq skrev:
Frakt kostar högst 35 papp, sen har du en orginalare som drar dom flesta bilarna. smile

Lamborghini är något av det sämsta människan har sett, dom är urusla på exakt allt. tongue

Att trimma en SR20 till 450 häst kostar mer än att trimma en V8'a till 650.

RB26DETT och 2JZGTE motorerna ska vi inte ens dra upp, då båda var uthållighets testad och förbättrad av tyskarna. smile Sen så kostar en RB26DETT motor mer än en GN om man ska köpa en ny RB26'a.

Sen så har Turbo T-type/GN bättre väghållning än en modifierad Skyline/Supra/Evo om man köper till lite grövre krängingshämmare en Koni/Enkei/Bilstein dämpare på. smile



Enkla knep är avgassystem som går att köpa, alltså headers och x-pipe, nya toppar och insugsspjäll på 58mm+ eftersom det är en TPI'are, sen spridare kan man även inhandla. Då har du runt 400 - 430 hästar ganska lugnt, sen med lite inställningar så kan du landa på närmare 500 med en ny kam och lyftare. Och automatlådan är det lite värre på, jag vet inte direkt hur mycket den håller för, men dom är rätt svaga. Däremot om man sätter dit en TH400 Powerglide eller liknande, så håller den LÅNGT.

Men då kostar ju bilen helt plötsligt 75k en evo här kostar bara 35-40 för ett bra bruksex och då har du en orginalare som leker i samma liga som m3, rs4 osv.

Lamborghini är knappast urusla, tvekar på att du öht varit nära en inte mindre kört en.

Att trimma en sr20det är knappast dyrt, 400hk är inga problem för runt 14loppor om man vet vart man ska handla sakerna.

skylinemotorerna är så jävla perfekt avstämmda och dom håller för mycket smisk utan att öppna dom.

Att du ens vågar påstå att dom har bättre väghållning är ju bara för roligt, ska vi snacka om att modifiera med andra dämpare så kan man ju slänga på fetare krängningshämmare och ett fett coiloversystem och koppla in i skylinens dator så har du iprincip en bil som går på rälls.

Ska vi lägga ut ännumer pengar så kan man smiska ur 1800hk ur en supra utan problem, men det kostar.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2008
#79
Turbomatte skrev:
Men då kostar ju bilen helt plötsligt 75k en evo här kostar bara 35-40 för ett bra bruksex och då har du en orginalare som leker i samma liga som m3, rs4 osv.

Lamborghini är knappast urusla, tvekar på att du öht varit nära en inte mindre kört en.

Att trimma en sr20det är knappast dyrt, 400hk är inga problem för runt 14loppor om man vet vart man ska handla sakerna.

skylinemotorerna är så jävla perfekt avstämmda och dom håller för mycket smisk utan att öppna dom.

Att du ens vågar påstå att dom har bättre väghållning är ju bara för roligt, ska vi snacka om att modifiera med andra dämpare så kan man ju slänga på fetare krängningshämmare och ett fett coiloversystem och koppla in i skylinens dator så har du iprincip en bil som går på rälls.

Ska vi lägga ut ännumer pengar så kan man smiska ur 1800hk ur en supra utan problem, men det kostar.

Hahaha, 40k för en Evo? Är du seriös eller?

Med tanke på att en av våra kunders Cheva Impala 65'a med Duramax diesel körde ifrån den, så tänker jag inte högt om den. Den är gjord för att glänsa, inte att köra fort med ens.

Kostar fortfarande mindre pengar att trimma en V8'a till mer hästar.

RB26DETT motorn är bra pga tyskarna, alltså inte en riktig japanare. Så dra inte in Skylines.

Pfft, vet du ens vad du snackar om? GN så snackar vi runt 1.4g och över 80mph i Slalom, en modifierad skyline får inte såna siffror. Inte ens nya Corvette C6 ZR-1 har såna siffror.

Dom plockar ut 2300hk ur Buick V6'an. Och som jag sa, 2JZGTE är bra pga tyskarna, den är inte japansk ens.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#80
kan växla själv på deras automatare?! då kan man ju även bränna gummi wink

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök