Tips på bra 4'' koaxialer. (Till Volvo 240)

Nahoj Fotograf
29 juli 2008 · 51 Inlägg

Som trådens namn.

Vill ha tips till min nyinköpta bil. Om det har någon betydelse vilken bil det är så är det farsfars gamla 240! (Köpte den endast för den var billig o i fint skick, ska inte raggarstylas)

Sen undrar jag också, ni som har 240's med 5,25or fram i dörrarna, hur mycket behöver man skära i dörren för att få i dom?

Team_Bilradiohuset
29 juli 2008 · 452 Inlägg

behöver inte skära alls, finns adapter att köpa så du får in 5,25"
I vilken prisklass letar du högtalare?

mvh marcus

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Nahoj Fotograf
29 juli 2008 · 51 Inlägg

Team_Bilradiohuset skrev:
behöver inte skära alls, finns adapter att köpa så du får in 5,25"
I vilken prisklass letar du högtalare?

mvh marcus

Okej okej bra bra, vart kan man köpa dom?

Jadu beror lite på är ju lite utav en nörd o vill ha bra grejer som låter bra så priserna kan ju ligga kring 1k om det är så. Om det finns adaptrar så är jag ju mer sugen på att ha 5,25or istället.

patrikhusberg
30 juli 2008 · 12 Inlägg

Jag rekomenderar DLS eller JL audio tycker att dom har bra klang
Tycker att diskanten är "behagligare" på dom tillverkarna.

kör själv me DLS reference runt om i min 945:a

mvh Pata

Nahoj Fotograf
31 juli 2008 · 51 Inlägg

patrikhusberg skrev:
Jag rekomenderar DLS eller JL audio tycker att dom har bra klang
Tycker att diskanten är "behagligare" på dom tillverkarna.

kör själv me DLS reference runt om i min 945:a

mvh Pata

Japp dom är ju helt klart ett alternativ, där är jag nästan mer sugen på att köra r4 kittet isåfall!

patrikhusberg
31 juli 2008 · 12 Inlägg

Ja låter inte så tokigt..

eX3Me Skåne Crazy Crew
31 juli 2008 · 701 Inlägg

Annars kan jag skarpt rekomendera Rockfords Power serie antingen Coax eller kitsystemen, både 5,25 och deras 4" tycker jag är sjukt bra.
har en film i mitt galleri på hur 4" spelar.

Nahoj Fotograf
1 augusti 2008 · 51 Inlägg

eX3Me skrev:
Annars kan jag skarpt rekomendera Rockfords Power serie antingen Coax eller kitsystemen, både 5,25 och deras 4" tycker jag är sjukt bra.
har en film i mitt galleri på hur 4" spelar.

Dom lät faktsit riktigt bra, får kolla upp dom med!

TT-Avant
1 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Nahoj skrev:

eX3Me skrev:
Annars kan jag skarpt rekomendera Rockfords Power serie antingen Coax eller kitsystemen, både 5,25 och deras 4" tycker jag är sjukt bra.
har en film i mitt galleri på hur 4" spelar.

Dom lät faktsit riktigt bra, får kolla upp dom med!

Får man fråga hur du kunde höra det via en länk på datorn att de lät bra??

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Grundstrom Nismo
1 augusti 2008 · 758 Inlägg

TT-Avant skrev:

Nahoj skrev:

eX3Me skrev:
Annars kan jag skarpt rekomendera Rockfords Power serie antingen Coax eller kitsystemen, både 5,25 och deras 4" tycker jag är sjukt bra.
har en film i mitt galleri på hur 4" spelar.

Dom lät faktsit riktigt bra, får kolla upp dom med!

Får man fråga hur du kunde höra det via en länk på datorn att de lät bra??

Han lyssna väl på dom på hans film snutt som han hade i sitt galleri? Svårare än så lär de väl inte vara va? cool

TT-Avant
1 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

HAHAHA...!!! ja för där kan man ju verkligen höra hur ett par andra högtalare låter.
Allvarligt, det går inte lyssna på andra högtalare via högtalare man har hemma och särskilt inte via nätet.
Jag kan få min mobiltelefon att låta bra om jag lägger upp det på nätet..!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MrLila
1 augusti 2008 · 355 Inlägg

Nahoj skrev:

patrikhusberg skrev:
Jag rekomenderar DLS eller JL audio tycker att dom har bra klang
Tycker att diskanten är "behagligare" på dom tillverkarna.

kör själv me DLS reference runt om i min 945:a

mvh Pata

Japp dom är ju helt klart ett alternativ, där är jag nästan mer sugen på att köra r4 kittet isåfall!

Har kört med R4 i räcern, lät vasst, hade en del Sss ljud i diskanten. Men efter jag sänkte diskanten på filtret så vart det mkt bättre.

Så jag rekomenderar DLS.


Mvh Jonas

Mvh Jonas
TT-Avant
1 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

MrLila skrev:

Nahoj skrev:

patrikhusberg skrev:
Jag rekomenderar DLS eller JL audio tycker att dom har bra klang
Tycker att diskanten är "behagligare" på dom tillverkarna.

kör själv me DLS reference runt om i min 945:a

mvh Pata

Japp dom är ju helt klart ett alternativ, där är jag nästan mer sugen på att köra r4 kittet isåfall!

Har kört med R4 i räcern, lät vasst, hade en del Sss ljud i diskanten. Men efter jag sänkte diskanten på filtret så vart det mkt bättre.

Så jag rekomenderar DLS.


Mvh Jonas

Håller med där. DLS R4 funkar, men man bör kanske dämpa diskanterna en hel del eller byta ut dem mot tex. DLS UP1C.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nahoj Fotograf
1 augusti 2008 · 51 Inlägg

TT-Avant skrev:

MrLila skrev:

Nahoj skrev:

Japp dom är ju helt klart ett alternativ, där är jag nästan mer sugen på att köra r4 kittet isåfall!

Har kört med R4 i räcern, lät vasst, hade en del Sss ljud i diskanten. Men efter jag sänkte diskanten på filtret så vart det mkt bättre.

Så jag rekomenderar DLS.


Mvh Jonas

Håller med där. DLS R4 funkar, men man bör kanske dämpa diskanterna en hel del eller byta ut dem mot tex. DLS UP1C.

Nu ska vi först o främst inte brusa upp här angående rockford 4orna, har lyssnat på dom i butik med så dom låter bra.

Skönt o få tips ifrån någon som man ser har en bra stereo själv, nu är det kanske en dum fråga o ställe när du själv kör med DLS men vad tycker du är skillnaden om man jämför med Focal i samma prisklass?

TT-Avant
1 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Focal låter bra i mellan register och den lilla bas som finns, men jag gillar inte Focals diskanter.
Hur mycke pengar får dessa kosta?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nahoj Fotograf
1 augusti 2008 · 51 Inlägg

TT-Avant skrev:
Focal låter bra i mellan register och den lilla bas som finns, men jag gillar inte Focals diskanter.
Hur mycke pengar får dessa kosta?

Okej okej, aah jo det Focal jag lyssnade på var ju deras dyraste serie, Utopia trevägs. Men också den billigare o jag var såld där med.

Det beror ju på om det ska vara kit eller ej, troligen är jag lite mer sugen på kitsystem, då blir det ju 5,25kit 2vägs då, helst runt 2000kr +- 500kr typ, men vill helst ha ett märke som är känt för välljud så typ MDS är uteslutet redan ifrån början likaså Mutant typ...

Roundcube
1 augusti 2008 · 801 Inlägg

jag skulle rekommendera mitt framsystem till dig. MTX Thunder 5.25 kitsystem, ett jävla bra drag i dem, fast att dem bara spelar ut i dörrarna på min bil.

Edit : Priset kanske vore bra att veta? wink 1800 kr på tvboden i svinesund!

Senast redigerat av Roundcube (1 augusti 2008)

BilstereoSEX
1 augusti 2008 · 210 Inlägg

Nahoj skrev:
Som trådens namn.

Vill ha tips till min nyinköpta bil. Om det har någon betydelse vilken bil det är så är det farsfars gamla 240! (Köpte den endast för den var billig o i fint skick, ska inte raggarstylas)

Sen undrar jag också, ni som har 240's med 5,25or fram i dörrarna, hur mycket behöver man skära i dörren för att få i dom?

Jag tycker att du ska kolla och lyssna på JL audio ............Bra högtalare lättdrivna som låter roligt !

MVH / Pierre

Senast redigerat av BilstereoSEX (1 augusti 2008)

Nahoj Fotograf
1 augusti 2008 · 51 Inlägg

Roundcube skrev:
jag skulle rekommendera mitt framsystem till dig. MTX Thunder 5.25 kitsystem, ett jävla bra drag i dem, fast att dem bara spelar ut i dörrarna på min bil.

Edit : Priset kanske vore bra att veta? wink 1800 kr på tvboden i svinesund!

Det var ett nytt tips, har faktiskt aldrig lyssnat på MTX men får kolla upp det!

Nahoj Fotograf
1 augusti 2008 · 51 Inlägg

BilstereoSEX skrev:

Nahoj skrev:
Som trådens namn.

Vill ha tips till min nyinköpta bil. Om det har någon betydelse vilken bil det är så är det farsfars gamla 240! (Köpte den endast för den var billig o i fint skick, ska inte raggarstylas)

Sen undrar jag också, ni som har 240's med 5,25or fram i dörrarna, hur mycket behöver man skära i dörren för att få i dom?

Jag tycker att du ska kolla och lyssna på JL audio ............Bra högtalare lättdrivna som låter roligt !

MVH / Pierre

JL Audio har alltid varit ett alternativ, och ja dom spelar sjukt bra med lite effekt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang