3573
Sök

Elfel Volvo 740 -88

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#1
Jag har problem med en volvo 740.
När jag slår på lysena så tänds blinkerserna på instrumentpanelen och tempmätaren går i topp samt att varvräknaren och instrumentbelysningen ballar ur. Det kommer ibland lite konstiga ljud från reläna. Jag har testat byta ur 3 relän som är till diverse saker tex lysena, blinkers m,m men inget hjälper.Jag har laggt märke till att felet uppstår så fort positionslysena tänds. Någon med liknande problem eller som vet vad de kan vara? Ska ut o kolla efter jordfel nu. Så när jag kommer tillbaka och inte har hittat felet så hoppas jag ni har bombat denna tråd med eventuella fel big_smile

Tack på  förhand.

/// SyyHn

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juli 2008
#2
Lägger min röst på jordfel, låter som ett typiskt sådant smile

Mvh Markus, Lycka till!

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#3
Kom in nu och har kollat följande:

Jordplint höger och vänster framskärm
Jordkabel mellan topplock och torpedvägg.
Jordkabel mellan högra balken och motor
Batteri polerna.

Gjorde rent och skruvade tillbaka men inget bättre resultat. Någonstans jag glömt?
Vart sitter jordningen till alla relän?

/// SyyHn

127 Inlägg
29 juli 2008
#4
Tja jag har Ungefär samma problem.
När jag (inte) har ljus på så händer inget.
Men när jag sätter på positionsljus så går hastighetsmätaren upp till 60-120 km/h och trippmätarn bara rullar på.
Och när jag sätter på halvljus så är nästan mätarn i botten.

Plus att idag när ja körde den så börja tempmätarn flippa ur,den fladdra ur utav bara h-vete.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#5
Mm de är ganska irriterande då jag ska göra i ordning den inför besiktning och den börjar krångla... Jag har kollat alla jordflättor jag kan hitta och gjort rent o haft mig... Men de hjälper inte. Så därför söker jag hjälp av alla gorgare. Ni har hjälpt mig förr o hoppas ni kan göra de igen..

/// SyyHn

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#6
Skulle tippa på startkontakten...

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 Inlägg
30 juli 2008
#7
tjena. jag hade en volvo 460 ES en gång i tiden som lät konstigt ur reläen, det klickade och surrade ur dom. Det ville sig inte bättre än att bilen började brinna helt plötsligt en natt. rena turen att bilen inte stog inne i garaget just den kvällen, då hade nog hela kåken brunnit ner till grunden. jag har fått en jäkla respekt för såna fel på bilar sen dess och vill bara understryka att ni inte har bilarna inomhus förrän ni har fått till dom. För det är riktigt skrämmande när det börjar brinna rätt vad det är och man vaknar av att morsan sprang in i rummegt och skrek DET BRINNER!!! KLIV UPP!!

Rock´n´roll Åt Alla Håll!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#8
te_wik: Startkontakten? Kan du förklara lite om den? Typ vart den sitter o vad den gör?

reetard: Tack för varningen. Den står inte under tak just nu som tur är då big_smile Får hoppas att den inte tar eld iaf tongue

/// SyyHn

117 Inlägg
30 juli 2008
#9
kolla kablarna bakom mätarhuset...antagligen en jordkabel som är dålig bakom där..
samma fel på min gammla 740,,
mvh


Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#10
Syyhn skrev:
te_wik: Startkontakten? Kan du förklara lite om den? Typ vart den sitter o vad den gör?

reetard: Tack för varningen. Den står inte under tak just nu som tur är då big_smile Får hoppas att den inte tar eld iaf tongue

Startkontakten är den som sitter i tändningslåset. Börjar den krångla så blir det exakt den symptomen.

Frånga vilken 850 ägare som helst tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#11
OTB skrev:
kolla kablarna bakom mätarhuset...antagligen en jordkabel som är dålig bakom där..
samma fel på min gammla 740,,
mvh

Jag byte mätarhuset för skojs skull för att testa och de vart ingen skillnad.. Men jag kan ju slå en kik till för säkerhetens skull. Tack för tipset

/// SyyHn

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#12
Fast jag skulle nog göra som Reetard skrev till att börja med, kolla hur det ser ut där bakom.
Det är oxå ett klassiskt fel.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#13
te_wik skrev:
Syyhn skrev:
te_wik: Startkontakten? Kan du förklara lite om den? Typ vart den sitter o vad den gör?

reetard: Tack för varningen. Den står inte under tak just nu som tur är då big_smile Får hoppas att den inte tar eld iaf tongue

Startkontakten är den som sitter i tändningslåset. Börjar den krångla så blir det exakt den symptomen.

Frånga vilken 850 ägare som helst tongue

Mvh Tommy

Hehe de låter helskumt iochmed att den börjar dumma sig när man slår på lysena. Sitter den asså i tändningslåset. Då kan de räcka med att tex byta tändningslås?

/// SyyHn

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#14
Inga mer tips man kan få? Så jag har lite att kolla i morrn big_smile

/// SyyHn

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#15
Syyhn skrev:
te_wik skrev:
Syyhn skrev:
te_wik: Startkontakten? Kan du förklara lite om den? Typ vart den sitter o vad den gör?

reetard: Tack för varningen. Den står inte under tak just nu som tur är då big_smile Får hoppas att den inte tar eld iaf tongue

Startkontakten är den som sitter i tändningslåset. Börjar den krångla så blir det exakt den symptomen.

Frånga vilken 850 ägare som helst tongue

Mvh Tommy

Hehe de låter helskumt iochmed att den börjar dumma sig när man slår på lysena. Sitter den asså i tändningslåset. Då kan de räcka med att tex byta tändningslås?

Jaaa jag läste ditt 1a inlägg så slarvigt att jag fick för mig att det var lamporna och blinkersen som inte funkade.. Iofs kan det vara startkontakten iaf, men det är nu mindre troligt.

Äldre Audi har det problemet att intrumenteringen börjar dumma sig, hastighetsmätaren hoppar, lampor dör,
blinkerslamporna lyser när man tar på hel ljus osv, alltså i instrumenteringen, men inte utanpå bilen,
Det beror på en lödning som brukar ge med sig..

MVh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#16
Läste nu att du testat byta intrumenthuset..
Då lutar det nog mer mot en jord kabel som sitter där bakom / ovanför fötterna.
Kan ju även vara kortis i ljusom kopplaren så den ger överslag och det ställer till problem.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
Läste nu att du testat byta intrumenthuset..
Då lutar det nog mer mot en jord kabel som sitter där bakom / ovanför fötterna.
Kan ju även vara kortis i ljusom kopplaren så den ger överslag och det ställer till problem.

Mvh Tommy

Du påminner en hel del om vad jag har testat. Sånt som jag inte kommit ihåg att skriva. Jag har testat byta ljusomkopplaren (om du menar ratten där man stänger av eller ändrar till positionsljus eller vanliga lyset.) Den där kabeln du snackar om. Sitter den på torpedväggen eller? Asså på insidan. Det är grymt mkt kablar där på min 740 så de är svårt att se..

Kan ju dock tillägga som jag märkte sista gången jag var ute att när väl blinkersen funkar. Utan lyset på då. Så rör sig varvräknaren och tempmätaren i takt med blinkandet.
Senast redigerat av Syyhn (30 juli 2008)

/// SyyHn

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#18
Okay.
Låter ändå som ett jordfel... hmm..Tror det finns fler än en jordkabel som är till intrumenthuset.

Säkrast skulle nog vara att mäta hur mkt ström du får in.

Är det några andra lampor som lyser konstant? alltså varningslampor?
Och bilen går förövrigt bra?

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#19
te_wik skrev:
Okay.
Låter ändå som ett jordfel... hmm..Tror det finns fler än en jordkabel som är till intrumenthuset.

Säkrast skulle nog vara att mäta hur mkt ström du får in.

Är det några andra lampor som lyser konstant? alltså varningslampor?
Och bilen går förövrigt bra?

Nja de som lyser konstant är oljelampan och spolarvätske lampan. Men dom 2 lyser för att de är tomt på spolarvätska och att de är glappis vid givaren på motorn till oljan. Men som sagt mätarna dummar sig med. Och bakrundsbelysningen dör.
Senast redigerat av Syyhn (30 juli 2008)

/// SyyHn

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
#20
okay. då vet jag inte mer än att du måste mäta för att se hur det är med ström försörjningen.
lite för enkelt kanske, men har du testat byta säkring, även om den är hel?

Sedan om du har en "lampa brunnen" indikator i bilen så kan det vara smart att kolla igenom jorden till baklamporna oxå..låter sjukt, men även det har inträffat :p

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök