3036
Sök

Can Am - saab 2.0 turbo - Ändrade planer

1 010 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#621
hehe vi får hoppas på det smile

Köpte lite skydd för lagrena, kändes rätt när man köpt så pass dyra grejer.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/842028_y8bn23.jpg

kommer nytt imorn smile
Senast redigerat av JockeT (19 januari 2010)


56 Inlägg
20 januari 2010
#622
Hur mycket fick du ge för Uniballsen
Är det M14 eller M16?

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

1 010 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#623
Det är M14, kanske lite stora men ska ju köra på vanlig väg så kommer bli en del åkande smile

Vad det gäller priset vill jag inte tänka på saken tongue
men kan berätta att allt som allt gick de på 2500 kr
fick inget kvitto men köptes på mecmove, tror dom har priser å allt på hemsidan 
http://www.mecmove.se/index.asp

EDIT:
kan ju tillägga att dom kommer användas för toe-stag.
Senast redigerat av JockeT (20 januari 2010)


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
#624
Nu blev jag sådär varm på insidan igen. Saabmotor, kul att flera förstår att man kan inte få bättre hk/kr förhållande än så i sverige smile

När du sen börjar peta i att få den att starta, när den fantastiska bakvagnen är ihop och sådär, kan jag tipsa om T5-suite (eller t7 också för den delen) Då kan du peta och fixa i insprutet som vilket eftermarknads som helst !

Och gå för guds skull in på stcs.nu forumet och presentera dig och bilen så kommer du få svar på ALLA frågor du kan komma på rörande motorn och hur den ska masseras.

Hejja hejja!


1 010 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#625
Trevligt!
Är faktiskt medlem där men har inte riktigt börjat skriva, sitter mest och kikar annonser efter skoj delar tongue

Får väll bli när motorn sitter i!

Fått lite hjälp av två polare vilket ledde till att samtliga bussningar, hylsor och brickor för att fästa länkarmar är klara!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843133_96r4cl.jpg
tre gubbar på två maskiner, gick relativt fort! thx grabbar!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843138_v8so83.jpg
Riktigt mysigt att svarva delrin
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843142_ap9xiv.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843144_vgvgyo.jpg
16 st bussningshalvor av delrin
8 st hylsor
16 st brickor

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843149_w875bk.jpg
skillnad mellan saab orginalstorlek och mina

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843155_k7rxtb.jpg
Hylsorna är även mindre = lättare tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/843157_oygzf3.jpg
och så ska det sitta ihop

Dax att tillverka bärarmar nu smile
Någon som har tips på var man hittar 25*1,5 rör i sthlm?
(ståldepån hade inte)


18 Inlägg
21 januari 2010
#626
Köpte vi inte rör från någon annan firma till R6:an?

Edit: www.tibnor.se ligger dock inte i Stockholm men dom har 25 * 1,5
Senast redigerat av Hegge (21 januari 2010)


1 010 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#627
åh fan att ja inte tänkte på de smile

thx, ska ringa dom imorn!


1 010 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#628
står lite stilla, vet inte hur jag ska göra...sfro skriver i sin bok att:
Bärarmar på lätta bilar (750kg eller mindre), som Lotus Seven, ska vara av stålrör med minsta dimensionen 20*3 mm....

Kommer väga för mkt med så feta a-armar hmm
ska se om jag kan snacka med någon på sfro...


103 Inlägg
24 januari 2010
#629
härligt att det tar sig tongue kommer bli hur bra som helst de här big_smile

Och grattis till framsidan! ;D

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

434 Inlägg
24 januari 2010
#630
Jag tycker konstruktionen baktill ser lite vek ut?
Den kommer väl lämna endel effekt saabmotorn där i alla fall?

Där du skriver att det kommer styva upp ytterligare md motorn på plats så gör det ju det men det kan inte styva upp infästningarna mer än där dom sitter:)

Vad har du använt för material? 30x30 profil? du skulle kört på chromemoly eller sömlösa rör o tig svetsat,

3 Inlägg
24 januari 2010
#631
Onlyrobin skrev:
Vad har du använt för material? 30x30 profil? du skulle kört på chromemoly eller sömlösa rör o tig svetsat,

Hade han använt CrMo rör (antagligen då 4130) så hade styvheten ökat med hela 0%, samma sak gäller med sömlösa rör. Styvheten på en ram bestäms av geometrin på ramen, geometrin på rören och E-modulen på rören. Eftersom både 4130 och sömlösa är stål och alla  stållegeringar har i stort sett samma E-modul (~205 Gpa) kommer styvheten att va samma. Och hade CrMo rör använts så hade han blivit tvungen att normalisera hela ramen, detta kräver en ganska stor ugn som kan komma upp i 600-700 grader. Jag vet att det är många nu för tiden som tillverka ramar av CrMo utan att normalisera med argumentet att de är duktiga på att svetsa. Det handlar inte om hur duktig man är på att svetsa, det handlar om att återställa krisallstrukturen i materialet. Detta kan enbart göras genom att värma upp hela ramen till samma temperatur vilket är något man inte kan göra med en svets.

Anledningen till att använda CrMo är för att det har högre sträckgrens, detta gäller även kalldragna sömlösa rör. Detta leder till att rören kan ta upp större energi vid en crash, det är även här fördelen med sömlösa rör kommer in. Eftersom de inte har en brottanvisning (svetsfog) längs hela röret kommer de att hålla något bättre vid en crash.

Men att styvheten skulle på något sett bli högre med CrMo är en MYT!

1 010 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#632
skurtmeister skrev:
härligt att det tar sig tongue kommer bli hur bra som helst de här big_smile

Och grattis till framsidan! ;D

Tack! smile

Fattade först inte va som hänt...tror de va typ 40 kommentarer per timme tongue

skoj!

Onlyrobin skrev:
Jag tycker konstruktionen baktill ser lite vek ut?
Den kommer väl lämna endel effekt saabmotorn där i alla fall?

Där du skriver att det kommer styva upp ytterligare md motorn på plats så gör det ju det men det kan inte styva upp infästningarna mer än där dom sitter:)

Vad har du använt för material? 30x30 profil? du skulle kört på chromemoly eller sömlösa rör o tig svetsat,

Ytterligare en infästning mot bottenplattan fattas och även ett par stag som ska dit när motorn är monterad, bara för att göra det enklare vid montering.

Tack Jon för en lite djupare förklaring smile
Eftersom jag inte räknar med att ramen ska deformeras nått så finns det inte många fördelar med CrMo, är ju också lite dyrare smile

Hade dock inte bangat på tig-svetsning men eftersom jag tyvärr inte har tillgång till varken en svets eller en svetsare så blev valet enkelt.

Händer inte mkt just nu, har alldeles för mkt i skolan.
Men har letat delar iaf och köpt en del grejer
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/855968_avgfcg.jpg
Mapsensor, magnetventil, tändkasset, org dump samt ett batteri.

Även 4 st fälgar (17") med halvslitna däck:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/855969_nbfmhq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/855970_uvq5h1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/857484_a5r3b9.jpg
Huvudcylinder för koppling

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/857485_aamu67.jpg
Startmotor
Senast redigerat av JockeT (11 februari 2010)


103 Inlägg
10 februari 2010
#633
JockeT skrev:
skurtmeister skrev:
härligt att det tar sig tongue kommer bli hur bra som helst de här big_smile

Och grattis till framsidan! ;D

Tack! smile

Fattade först inte va som hänt...tror de va typ 40 kommentarer per timme tongue

skoj!

Onlyrobin skrev:
Jag tycker konstruktionen baktill ser lite vek ut?
Den kommer väl lämna endel effekt saabmotorn där i alla fall?

Där du skriver att det kommer styva upp ytterligare md motorn på plats så gör det ju det men det kan inte styva upp infästningarna mer än där dom sitter:)

Vad har du använt för material? 30x30 profil? du skulle kört på chromemoly eller sömlösa rör o tig svetsat,

Ytterligare en infästning mot bottenplattan fattas och även ett par stag som ska dit när motorn är monterad, bara för att göra det enklare vid montering.

Tack Jon för en lite djupare förklaring smile
Eftersom jag inte räknar med att ramen ska deformeras nått så finns det inte många fördelar med CrMo, är ju också lite dyrare smile

Hade dock inte bangat på tig-svetsning men eftersom jag tyvärr inte har tillgång till varken en svets eller en svetsare så blev valet enkelt.

Händer inte mkt just nu, har alldeles för mkt i skolan.
Men har letat delar iaf och köpt en del grejer
http://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/855968_avgfcg.jpg
Mapsensor, magnetventil, tändkasset, org dump samt ett batteri.

Även 4 st fälgar (17") med halvslitna däck:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/855969_nbfmhq.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/855970_uvq5h1.jpg

Mycket snygga fälgar! kommer passa bra på raketen wink

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

756 Inlägg
1 mars 2010
#634
har det stoppad upp helt nu ?

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

1 010 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#635
Näst intill tyvärr hmm
hinner inte jobba på den alls nu sad

Dock införskaffat soppapump och en lambda.

Hittade även ett par nya bromsok på tradera som budades hem, trevligt med nya rena grejer

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/869078_ovv4q9.jpg

Imorgon ska jag försöka hinna svarva lagerlägen och infästningarna mot bussningarna så kanske a-armarna hinner bli klara till helgen.
Kommer för övrigt bli fyrkantsprofil på a-armarna, hittar inte runda i rätt storlek.
Senast redigerat av JockeT (2 mars 2010)


1 010 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#636
En annan grej som är på G är pedalstället föresten.
Är på laserskärning nu, att svetsa ihop borde inte ta allt för lång tid.

Kommer se ut typ såhär...fattas dock cylindrarna och bromsvågen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/869117_1ab8m6.jpg

väldigt enkel konstruktion men kommer göra jobbet bra smile


756 Inlägg
1 mars 2010
#637
serr bra ut. jobba lite då och då så blir man klar til slut tongue jobbar man för mycket med det så blir gnistan lite borta sad

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

Fullständigt galen
319 Inlägg
2 mars 2010
#638
vad vart det för ok då?? smile
schysst pedalställ!!!

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

1 010 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#639
Det är ett par saab 9-5 turbo orginalok (fram).

Blir en liten uppdatering från skolan nu, svarvade precis klart det sista för a-armarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/869386_aepkhk.jpg
Blir nog trevligt att svetsa i sen smile


Fullständigt galen
319 Inlägg
2 mars 2010
#640
mycket fint gjort!!! wink

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm


Sök