2293
Sök

Spänna kopplingen på en 940 -96

4 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#1
Min koppling tar precis i golvet. hur spänner jag denna?
/ Thomas

593 Inlägg
6 augusti 2008
#2
specificera dig mer, kopplar den ur precis i botten eller greppar den såfort du släpper upp? kan vara mkt grejer, ex. kopplingen slut, slavcylinder eller helt enkelt bara luft i systemet.. är hydralisk koppling på din så någon justering finns inte möjlighet till, tyvärr!!,  lycka till

4 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#3
jo den greppar precis i botten. så det är trögt att lägga i växlarna.
Hur får jag löst problemet med hydralkoppling? Är kopplingen slut?

Fölkesberg
163 Inlägg
17 augusti 2008
#4
ingen som vet har samma problem på min 940...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 augusti 2008
#5
bara lämna in för felsökning på volvo wink???
annars läre va nått av de epapower  skrev


Fölkesberg
163 Inlägg
24 augusti 2008
#6
okej tänkt ta o lufta den nu men hur gör jag.. det går ju inte direkt att pumpa upp ett tryck som med bromsarna..... så hur gör man??

948 Inlägg
24 augusti 2008
#7
på slavcylindern har du en luftnings nippel , lossa nippel tryck ner kopplingen skruv till och sen släpp kopplingen tills det inte längre kommer nån luft , som att lufta bromsarna så underlättar om man är två.
Sen kan även gummislangen till slavcylindern flexa med om man har otur

Refined
1 770 Inlägg
24 augusti 2008
#8
Japp, precis som TobbeTT skrev. Om kopplingen är slut så borde den göra precis tvärt om, att den tar precis högst upp. Det gjorde den iaf på min 945 Turbo 1996. Så jag skulle gissa på nått vajsing i hydraulsystemet, men pröva att lufta den, det borde hjälpa.

Förrestan, slirar den på kopplingen om du t.ex. kör på 2 eller 3:an, frikopplar, varvar fullt och släpper kopplingen fort, dvs dumpa kopplingen. Gör den det så är det troligtvis lamellerna eller tryckplattan som börjar ge sig
Lycka till
MVH Emil

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
#9
Dålig gummislang är inte helt ovanligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fölkesberg
163 Inlägg
29 augusti 2008
#10
TobbeTT skrev:
på slavcylindern har du en luftnings nippel , lossa nippel tryck ner kopplingen skruv till och sen släpp kopplingen tills det inte längre kommer nån luft , som att lufta bromsarna så underlättar om man är två.
Sen kan även gummislangen till slavcylindern flexa med om man har otur

okej men vilken gummislang är det?? är det från behållaren till slavcylinderen??

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#11
Jepp.
Byt endera till ny eller lämna in på hydraulfirma och be om stålspunnen slang och skärringskopplingar (6mm dia).

/Göran

Tbtommy skrev:
okej men vilken gummislang är det?? är det från behållaren till slavcylinderen??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
3 maj 2009
#12
TobbeTT skrev:
på slavcylindern har du en luftnings nippel , lossa nippel tryck ner kopplingen skruv till och sen släpp kopplingen tills det inte längre kommer nån luft , som att lufta bromsarna så underlättar om man är två.
Sen kan även gummislangen till slavcylindern flexa med om man har otur

Jag har en 940 ltt -96 som kopplingen slutade ta på igår, alltså man kunde inte frikoppla.
Idag har jag avluftat systemet, fick ut lite luft, hällde i ny olja i vätskebehållaren, fortsatet avlufta och nu kommer det bara olja. Jag får inte upp något riktigt tryck i kopplingen även fast jag suttit och pumpat på den ett tag efter avluftning. sad

Tänkte kolla vad du menade med att gummislangen till slavcylindern flexar?

Och så till en dum fråga kanske, men Sharky, gummislangen från vätskebehållaren till slavcylindern har väl inget med trycket mellan cylindrarna att göra?

261 Inlägg
3 maj 2009
#13
slavcylindern sitter nere vid vxl lådan tongue

3 Inlägg
3 maj 2009
#14
945TurboMS skrev:
slavcylindern sitter nere vid vxl lådan tongue

Järnspikar då! smile

Va heter grejjen som gummislangen från vätskebehållaren går till då? smile

4 822 Inlägg
4 maj 2009
#15
huvudcylinder

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
4 maj 2009
#16
som sagt antingen slangen mellan slav och huvudcyl

eller så har det smygit sig in lite luft
troligen pga sliten slavcyl eller huvudcyl

mitt råd är att INTE lufta som med bromsarna
utan trycksätt kärlet milt och öppna och lufta

brukar göra så på äkliga saab9000 när dom börjar strula
det blir alltid perfekt koppling efteråt
och tar högst någon minut att göra

Kör fort så hinner inget hända...


Sök