Vad roligt att ni uppskattar min husvagn!
Den är faktiskt rätt speciell. Det är en Boca från 1966, Bornhall-Carlsson, handbyggd nere i Nossebro, inte så långt härifrån. Byggdes runt 40 stycken under några år, och jag känner till fyra som är bevarade.
Den är liten och lätt, totalvikten ligger på 700 kilo, och vagnen är bara två meter bred, och med dragstången inräknad är den 4,80 lång. Trots det har den faktiskt fem bäddar! Men att vara tre eller fyra är bekvämast.
Och med den bredden på vagnen behövs inga stora speglar, och de små jag har kan jag trä fast på speglarna på några sekunder och de räcker väl till för att jag ska se bra bakåt.
Och då kan jag också ta loss dem snabbt och lätt. Tyvärr drog jag av ena gummiremmen inför moholmsresan, det är därför det bara är en spegel på bilen vid fotograferingen. Ska försöka fixa det till nästa säsong.
Skärmspeglar är mycket bökigare att hantera, riskerar mer repor och kräver mer jobb vid montering/demontering och tar mer plats när man inte använder dem. Plus att de är RIKTIGT besvärliga om man parkerar vagnen och tar bilen vidare till en affär till exempel... Törs inte tänka på hur skärmarna ska se ut när en oaktsam parkeringsgranne gnuggat sig mot dem på väg förbi bilen. De här kan på sin höjd skada backspegelhöljet.
Så nu har vi rett ut det med speglarna.
Lite mer om projekt Boca:Köpte husvagnen våren 2004 och fick sedan helrenovera den. Avsikten var att matcha den Ford Fairlane -64 som fanns i dåvarande familjen. Tyvärr är hemsidan där jag la renoveringen inte kvar längre, och jag har inte publicerat om filerna på annan adress heller. Kanske borde göra det vid tillfälle. Har i alla fall ett album som brukar vara med i vagnen när jag är ute om somrarna, den som vill se mer får gärna komma på besök i vagnen och ta en fika och bläddra!
Lägger upp några av bilderna så ni får se lite i alla fall.
Husvagnen strax efter köpet våren 2004.Ett collage av några av husvagnens hörn där golvet var... ruttet. I fram bytte vi på hela bredden, och vid dörren gick man rakt igenom golvet också.Taket hade blivit skadat av kondensfukt...2004, dags att byta takstolarna i husvagnen...Nya takstolar i lamell-limmad ask. Med spännband om vagnen fick vi till slut skruvhålen i taket att stämma igen...Taket är isolerat med frigolitremsor, och här börjar det på att ta form och målas. Lister och annat jobb återstår.Det som är gjort är till stora delar nytt golv, eftersom man såg ut. Taket var helt mjukt och luktade illa, så det blev till att riva allt så aluminiumet flärpade isär som på en utslagen tulpan ungefär. Sedan fick vi göra nya takstolar i lamell-limmad ask och sedan sätta nya skivor och lister. Taket är isolerat med frigolitremsor, vet ni hur jobbigt det är att såga sådana?! Eller skräpigt i alla fall.
Med nytätade fönster och omslipade väggar gjorde jag ny textil inredning också. Gardiner, madrasser och golvmatta.
Köket byggdes om också, litade inte på gasolen till det gamla så där är nu ett dolt origokök av den typ man brukar ha i båtar. Kylskåp finns inget, men väl en 12-volts kylbox.
Aktuell bild av inredningen. Köket öppet.Aktuell bild av inredningen. Kamingallret syns till vänster, efter skåpen.Husvagnens bakre del med matplats/stora sovplatsen.Vid senaste besiktningen fick jag körförbud på grund av att påskjutsbromsen havererat. Ringde runt bland vännerna och försökte få hjälp från någon, men ingen kunde tänka sig att ge sig på det. Slutade med att jag helt enkelt fick se till att lära mig hur en påskjutsbroms fungerade, och med pappas hjälp blev alltihop renoverat och uppsmort, plus att han var rar nog att sponsra mig med en dämpare till draget.
Sommaren 2008. Pappa trycker tillbaks påskjutsbromsen med ny dämpare.Vagnen värms av en fotogenkamin som är riktigt effektiv. Fungerar som en stor fotogenlampa med veke och i stället för glaskupa är det ett rejält metall-element och en liten skorsten på vagnen.
Har campat i några minusgrader och det fungerade då i alla fall.
Prima värmekälla - en fotogenkamin!Det mesta av elen är nydragen, både till innerbelysningen (drivs av ett 12-voltsbatteri som jag just nu saknar) och elen till yttre belysningen gjorde jag om i fjol då jag tvärtröttnade på ständiga jordfel och disco bakom vagnen.
Jag har allt funderat på en modern vagn till bilen, de matchar ju inte direkt, men samtidigt är den här vagnen både personlig och charmig...
Behåller den så länge jag har råd att ha kvar den, men jag har funderat på att hyra ut den veckovis för att få in lite pengar. Om jag vågar... är rädd om den.
// Ellen