4675
Sök

Projekt: Mazda Mx3. Motorbyte - 2.5 V6. Just nu; bromsuppgradering. MASSOR AV NYA BILDER!

174 Inlägg
16 oktober 2008
#121
ergoproxy skrev:
Motorn är från japan och chippet från usa.
Men det kvitta väl vilken oktan, det ska väl ändå inte ge 11 i co värde.

Nej, avgasvärdet ska inte ha med oktantalet att göra, däremot att den går dåligt.
Men om motorn är tillverkad för USA marknaden så ska det inte påverka heller.

Har du sett avgasvärden från andra bilar som kör med samma chip?
Chippet kan ställa till det nåt otroligt...

Precis som föregående talare påpekade så bör ju LMM vara underdimensionerad om den är från den mindre motorn.
Har svårt att tänka att chippet rent elektroniskt kan kompensera för om LMM är fysiskt underdimensionerad.

Hade LMM problem på min 200sx, tomgången var ojämn, bilen dog ibland.
På gaspådrag tvekade/hackade den innan man kom upp i varv.
Låter väl ganska likt problemen du har med din bil?


236 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#122
JontaK skrev:
ergoproxy skrev:
Motorn är från japan och chippet från usa.
Men det kvitta väl vilken oktan, det ska väl ändå inte ge 11 i co värde.

Nej, avgasvärdet ska inte ha med oktantalet att göra, däremot att den går dåligt.
Men om motorn är tillverkad för USA marknaden så ska det inte påverka heller.

Har du sett avgasvärden från andra bilar som kör med samma chip?
Chippet kan ställa till det nåt otroligt...

Precis som föregående talare påpekade så bör ju LMM vara underdimensionerad om den är från den mindre motorn.
Har svårt att tänka att chippet rent elektroniskt kan kompensera för om LMM är fysiskt underdimensionerad.

Hade LMM problem på min 200sx, tomgången var ojämn, bilen dog ibland.
På gaspådrag tvekade/hackade den innan man kom upp i varv.
Låter väl ganska likt problemen du har med din bil?

Ja motorn är tillverkad i japan men importeras till usa.

Det där med lmm kan nog stämma ja, ska nog ta och testa det dära.
men det va ju bara det där att jag inte läst det någonstans eller dom i usa inte skrivit något om det.

Men det ska fixas på något sätt iaf för fyfan vilken go bil det är att köra nu, den drar så in i helvete big_smile

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Avstängd
298 Inlägg
16 oktober 2008
#123
ergoproxy skrev:
Lmmen är det den klumpen som sitter vid luftfiltret? Eller var sitter den där jädras lmmen?

Saken är att det är ett probinator ship som är anpassat till klze för att slippa byta j-spec ecu o lmm för att fixa vris, fartspärr m.m. Man skulle använda allt annat från 1,8:an.

I dom trådar jag läst och i forum från usa så står det att det är det man ska göra. Det står inget annat.

fråga om deras tomgång var svajig efter chip bytet
vart den inte det då är det nåt annat.
det kan vara kallstartmotorn också eller nån tempgivare så att den kör på kallstarts blandning
är tempgivaren fel så tror styrboxen (ecun) att bilen är kall hela tiden och ger mer soppa.

LMMen(klumpen) sitter efter luftfiltret japp

11 i co då måste det ju rinna ut bensin ur avgasrören wink
Senast redigerat av PG (16 oktober 2008)

174 Inlägg
16 oktober 2008
#124
ergoproxy skrev:
Ja motorn är tillverkad i japan men importeras till usa.

Det där med lmm kan nog stämma ja, ska nog ta och testa det dära.
men det va ju bara det där att jag inte läst det någonstans eller dom i usa inte skrivit något om det.

Precis som PG skrev så sitter luftmassemätaren precis "bakom" filtret.
Om ni inte har ägnat den någon uppmärksamhet alls så kan det vara en utmärkt idé att plocka isär den och rengöra glödtrådarna.
Är dom för skitiga så ger det fel signaler till ECU'n och kan innebära både dålig tomgång, avgasvärden och motorras om man har extrem otur.
Ta en tops med lite kemiskt ren bensin eller aceton och svabba försiktigt.
Tänk dessutom på att det öppna filtret kan skapa turbulens i luftströmmen som mäts av LMM, som då lämnar felaktig info till ECU'n, och detta kan leda till samma problem.
Det är inte säkert, och kanske inte ens troligt, att detta är det som orsakar problemen men ska du ändå felsöka så är detta enkla åtgärder som dessutom är gratis att göra. Alltid bra att kunna utesluta så mycket som möjligt.
Både på min 200sx och på min Saab 9-3 Turbo har en rengörning av LMM förbättrat gången avsevärt.


ergoproxy skrev:
Men det ska fixas på något sätt iaf för fyfan vilken go bil det är att köra nu, den drar så in i helvete big_smile

Kul att höra!
Hoppas du får ordning på det hela då också, bilen lär vara ännu trevligare att köra när den går som den ska.


236 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#125
Tack för all hjälp!

Man känner sig som en kärring som inte kan köra bil när den hoppar fram och ha sig, eller det är nog säkert vad andra tro tongue

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Tårtbitsracing
136 Inlägg
16 oktober 2008
#126
ja skulle iaf byta till klde lmm istället för o kolla om 1,8ans är "dålig"... som de sagts tidigare är den nog lite för underdimansionerad.. o räknar på helt andra luftåtgångar i motorn än vad du har nu... däröfr går den nog fett på låga varv...

testa de

kärring? än har du väl inte gnått den åldern? wink

/WOLF
Mazda RX-7

236 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#127
Wolf_ skrev:
ja skulle iaf byta till klde lmm istället för o kolla om 1,8ans är "dålig"... som de sagts tidigare är den nog lite för underdimansionerad.. o räknar på helt andra luftåtgångar i motorn än vad du har nu... däröfr går den nog fett på låga varv...

testa de

kärring? än har du väl inte gnått den åldern? wink

Men folk tro ju nog att jag inte kan kör bil, är ju lite pinsamt :p.

vart hittar jag en lmm från klde? kan jag inte lika väl ta en lmm från mx6:an då?

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

174 Inlägg
16 oktober 2008
#128
ergoproxy skrev:
Man känner sig som en kärring som inte kan köra bil när den hoppar fram och ha sig, eller det är nog säkert vad andra tro tongue

Haha, klockrent!
Bara bita i det sura äpplet och beställa en dekal som säger "Motorn går inte som den ska" och sätta på bilen. big_smile

Angående utbytes LMM så borde det finnas info att tillgå på nätet.
Det ultimata är naturligtvis att ha den LMM som "hör till" motorn.
Men skapar det problem i kabeldragningen så förstår jag att det kanske är omöjligt.

Dom som har swappat motor i staterna körde med samma LMM som du gör har jag för mig att jag läste?
Hör med någon som har gjort bytet om dom har upplevt samma problem som du upplever.
Jag skulle ändå prova att rengöra LMM och testa med originalfilterbox (om den finns kvar) just bara för att det är så enkelt och att man efter det, som sagt, kan utesluta att detta orsakar problemen.
Skulle det vara så att glödtrådarna är riktigt smutsiga så är det en bra idé att byta till ett filter som inte behöver oljas in, så som Apexis öppna.

Ställde ni tändningen förresten och isåfall, blev det någon skillnad?


59 Inlägg
16 oktober 2008
#129
KLZE använder annan styrbox men samma LMM(JE-50) som Mx3an. Testa att bygla "TEN" och "GND" i diagnosuttaget för att se om motorn lämnar några felkoder (för mer info kolla här).
Senast redigerat av Esmoked (16 oktober 2008)

55 Inlägg
16 oktober 2008
#130
Går den på alla cylindrar, har haft två bilar som inte gjort det och dem uppförde sig ungefär så som din.


Tårtbitsracing
136 Inlägg
16 oktober 2008
#131
DU.. nu har ja precis snackat med Mäcen, som själv byggt en sådan bil, fast med KLDE motorn då...

o han säger såhär... 1,8boxen o 1,8 LMM funkar iaf med KLDE , o ska funka ok till KLZE med...

så byt till de, bör va lätt gjort? o kolla, är d så att bilen går jämnare då på låga varv o avgasvärdet fixar sig.. ja då har du svaret där... att bäxen o chipet kanske inte är så bra ihop tongue cool

/WOLF
Mazda RX-7

236 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#132
Wolf_ skrev:
DU.. nu har ja precis snackat med Mäcen, som själv byggt en sådan bil, fast med KLDE motorn då...

o han säger såhär... 1,8boxen o 1,8 LMM funkar iaf med KLDE , o ska funka ok till KLZE med...

så byt till de, bör va lätt gjort? o kolla, är d så att bilen går jämnare då på låga varv o avgasvärdet fixar sig.. ja då har du svaret där... att bäxen o chipet kanske inte är så bra ihop tongue cool

menar du att jag ska byta till styrboxen och lmm från mx6:an?
Ska jag stoppa i chippet i den styrboxen från mx6:an då?
Senast redigerat av ergoproxy (16 oktober 2008)

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

236 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#133
fick ett svar på mx3.com, där många gjort byten till klze.

http://mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=30&t=67210

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Tårtbitsracing
136 Inlägg
16 oktober 2008
#134
ergoproxy skrev:
Wolf_ skrev:
DU.. nu har ja precis snackat med Mäcen, som själv byggt en sådan bil, fast med KLDE motorn då...

o han säger såhär... 1,8boxen o 1,8 LMM funkar iaf med KLDE , o ska funka ok till KLZE med...

så byt till de, bör va lätt gjort? o kolla, är d så att bilen går jämnare då på låga varv o avgasvärdet fixar sig.. ja då har du svaret där... att bäxen o chipet kanske inte är så bra ihop tongue cool

menar du att jag ska byta till styrboxen och lmm från mx6:an?
Ska jag stoppa i chippet i den styrboxen från mx6:an då?

KLZE boxen med 1,8 LMM.ns ska va de bästa.. men testa o byt bara LMM först från en KLDE motor o se om de blir skillnad...

o de är 1,8 styrboxen du med kan prova med annars mot din 1,8 LMM...  inte mx6/626 som du skrev

så; antingen byt LMM till en från KLDE

eller byt styrboxen till d in oringal från 1,8 motorn o testa med setupen du har nu... återkom sen med svar om de blir nå skillnader, o isf vad? smile

nu snackar vi felsökning
mitt tips, så tror ja att chippet i KLZE boxen som stör till allt... men byt antingen boxen eller LMM så ska d någ bli nån skillnad...  eller testa o byt både, fast en i taget o jämför...

är du med?  cool

/WOLF
Mazda RX-7

Tårtbitsracing
136 Inlägg
16 oktober 2008
#135
ergoproxy skrev:
fick ett svar på mx3.com, där många gjort byten till klze.

http://mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=30&t=67210

men tps'en har ni väl redan vart o skruvat på?

/WOLF
Mazda RX-7

59 Inlägg
16 oktober 2008
#136
Som sagt, det lättaste måste ju vara att kolla efter felkoder så har du svaret på 5 min.. smile

236 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#137
Esmoked skrev:
Som sagt, det lättaste måste ju vara att kolla efter felkoder så har du svaret på 5 min.. smile

Ska de :p, alla säger så mkt olika så man blir lite förvirrad ^^.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

236 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#138
På besiktningen sa dom föresten "detta var en pigg liten rackare". ja om dom bara viste att det är nästan 100hk mer än orginal wink

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

174 Inlägg
19 oktober 2008
#139
Hahaha, "en pigg liten rackare".
Kul att dom kan vara på det humöret ibland iallafall. big_smile


Avstängd
298 Inlägg
19 oktober 2008
#140
ergoproxy skrev:
om dom bara viste att det är nästan 100hk mer än orginal wink

får jag 100 spänn så håller jag tyst om det

wink


Sök