3969
Sök

Kommer mina basar klara detta ?

173 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
Kicker comp VR 2x10

# 1600W max
# 800W rms
# 2 ohm

Sinus live SLA1500 är ett digitalt monoblock som lämnar
550wrms@4ohm,
900w rms@2ohm,
1500w rms@1 ohm.

Nu till frågan : Mina basar är ju 2ohm ( 800watt rms ), på slutsteget ger de ut 900watt rms 2ohm..

Kommer den klara de eller hur ska man göra :S??

Kanske dum fråga för ljudfreaket men hjälp mig istället då smile!

Tacksam för svar. Mvh krister


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 augusti 2008
#2
Nog kommer dem klara det, Sinus live är ett budget märke som inte levererar exakt vad som står (enligt mätningar)  Har ett likadant steg liggandes på hyllan hemma som vi mätte upp till ~1350wrms @ 1ohm med bra ström.

Om vi bara litar blint på att effekten sjunker lika mycket i alla olika lastingslägen så borde steget ge ~ 750wrms i 2ohm.


Inget jag kan lova dig. Men det skall nog inte vara några problem.
Senast redigerat av Dawe_A (20 augusti 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Kolm
20 augusti 2008
#3
Jadu. Har hört att Sinus Live är rena skitsteg. Lovar mer watt än vad dom håller. Men har inte provat dom så jag har ingen koll på dom. Du vill inte belasta i 1 ohm, då drar den jäkligt med ström. Du bör ha dom på 2 ohm. Jag skulle då inte kört Ett Sinus Live till dina basar. Men nog bör det väl klara jobbet.

Har gjort misstaget att spela utan att ha bilen igång, tillslut kan du inte starta, då är det bara fram med startkablarna. Det går fort att tömma ett batteri på ström när du har en baslåda. Håll batteriet laddat och spela endast med generatorström.

Detta hade i princip ingenting med tråden å göra men ett litet heads-up så du inte gör det misstaget wink

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 augusti 2008
#4
Kolm skrev:
Jadu. Har hört att Sinus Live är rena skitsteg. Lovar mer watt än vad dom håller. Men har inte provat dom så jag har ingen koll på dom. Du vill inte belasta i 1 ohm, då drar den jäkligt med ström. Du bör ha dom på 2 ohm. Jag skulle då inte kört Ett Sinus Live till dina basar. Men nog bör det väl klara jobbet.

Har gjort misstaget att spela utan att ha bilen igång, tillslut kan du inte starta, då är det bara fram med startkablarna. Det går fort att tömma ett batteri på ström när du har en baslåda. Håll batteriet laddat och spela endast med generatorström.

Detta hade i princip ingenting med tråden å göra men ett litet heads-up så du inte gör det misstaget wink
Tror inte du fattat rikigt, då han har 2st comp vr 10"  på 2*2ohm styck  dvs  2ohm i slutlast. wink Och kommer då automatiskt köra steget i 2ohm dvs 900wrms (med en nypa salt)


Jag kan ha fel, antog att du har en färdigbyggd låda med 2st 10or på 2*2ohm /st. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerat av Dawe_A (20 augusti 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

173 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#5
Dawe_A skrev:
Kolm skrev:
Jadu. Har hört att Sinus Live är rena skitsteg. Lovar mer watt än vad dom håller. Men har inte provat dom så jag har ingen koll på dom. Du vill inte belasta i 1 ohm, då drar den jäkligt med ström. Du bör ha dom på 2 ohm. Jag skulle då inte kört Ett Sinus Live till dina basar. Men nog bör det väl klara jobbet.

Har gjort misstaget att spela utan att ha bilen igång, tillslut kan du inte starta, då är det bara fram med startkablarna. Det går fort att tömma ett batteri på ström när du har en baslåda. Håll batteriet laddat och spela endast med generatorström.

Detta hade i princip ingenting med tråden å göra men ett litet heads-up så du inte gör det misstaget wink
Tror inte du fattat rikigt, då han har 2st comp vr 10"  på 2*2ohm styck  dvs  2ohm i slutlast. wink Och kommer då automatiskt köra steget i 2ohm dvs 900wrms (med en nypa salt)


Jag kan ha fel, antog att du har en färdigbyggd låda med 2st 10or på 2*2ohm /st. Rätta mig om jag har fel.
precis.. 2ohms låda.. allting är klart.. jag ska köra 2ohm som sagt på slutsteget.. men frågan är om de funkar med de steget :S?? kan inget om sånt, menar 800klarar den, o steget ger ut 900 tongue då borde basarna typ gå sönder enligt mig ;D..


173 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#6
Kolm skrev:
Jadu. Har hört att Sinus Live är rena skitsteg. Lovar mer watt än vad dom håller. Men har inte provat dom så jag har ingen koll på dom. Du vill inte belasta i 1 ohm, då drar den jäkligt med ström. Du bör ha dom på 2 ohm. Jag skulle då inte kört Ett Sinus Live till dina basar. Men nog bör det väl klara jobbet.

Har gjort misstaget att spela utan att ha bilen igång, tillslut kan du inte starta, då är det bara fram med startkablarna. Det går fort att tömma ett batteri på ström när du har en baslåda. Håll batteriet laddat och spela endast med generatorström.

Detta hade i princip ingenting med tråden å göra men ett litet heads-up så du inte gör det misstaget wink
vilket steg skulle du kört då ??.. (jag ska köra 2ohm som sagt).. prisklass 2000:- typ.. så ?


173 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#7
Dawe_A skrev:
Nog kommer dem klara det, Sinus live är ett budget märke som inte levererar exakt vad som står (enligt mätningar)  Har ett likadant steg liggandes på hyllan hemma som vi mätte upp till ~1350wrms @ 1ohm med bra ström.

Om vi bara litar blint på att effekten sjunker lika mycket i alla olika lastingslägen så borde steget ge ~ 750wrms i 2ohm.


Inget jag kan lova dig. Men det skall nog inte vara några problem.
okej, men med andra ord så funkar de ?? men tänk om de inte sjunker? vad händer om man kommer upp i 800 ?? kommer basarna gå sönder hmm ??..

Jag kör nu med skit steg.. 4kanals steg (bryggat till 600watt ) vanliga watt då.. inga RMS.. så detta borde klara min basar mycket mycket bättre ? eller ?


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 augusti 2008
#8
Krister___ skrev:
Dawe_A skrev:
Kolm skrev:
Jadu. Har hört att Sinus Live är rena skitsteg. Lovar mer watt än vad dom håller. Men har inte provat dom så jag har ingen koll på dom. Du vill inte belasta i 1 ohm, då drar den jäkligt med ström. Du bör ha dom på 2 ohm. Jag skulle då inte kört Ett Sinus Live till dina basar. Men nog bör det väl klara jobbet.

Har gjort misstaget att spela utan att ha bilen igång, tillslut kan du inte starta, då är det bara fram med startkablarna. Det går fort att tömma ett batteri på ström när du har en baslåda. Håll batteriet laddat och spela endast med generatorström.

Detta hade i princip ingenting med tråden å göra men ett litet heads-up så du inte gör det misstaget wink
Tror inte du fattat rikigt, då han har 2st comp vr 10"  på 2*2ohm styck  dvs  2ohm i slutlast. wink Och kommer då automatiskt köra steget i 2ohm dvs 900wrms (med en nypa salt)


Jag kan ha fel, antog att du har en färdigbyggd låda med 2st 10or på 2*2ohm /st. Rätta mig om jag har fel.
precis.. 2ohms låda.. allting är klart.. jag ska köra 2ohm som sagt på slutsteget.. men frågan är om de funkar med de steget :S?? kan inget om sånt, menar 800klarar den, o steget ger ut 900 tongue då borde basarna typ gå sönder enligt mig ;D..
Som jag förklarade i mitt tidigare inlägg så är Sinus live steget ett budget steg, som inte levererar precis vad som står i papperna,  låt säga att det står att det levererar 900wrms i 2ohm, men enligt mätningar levererar det endast.. låt oss säga  750wrms i 2ohm. Så dina basar kommer klara sig.

mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

173 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#9
Som jag förklarade i mitt tidigare inlägg så är Sinus live steget ett budget steg, som inte levererar precis vad som står i papperna,  låt säga att det står att det levererar 900wrms i 2ohm, men enligt mätningar levererar det endast.. låt oss säga  750wrms i 2ohm. Så dina basar kommer klara sig.

mvh
okej okej.. men jag har hört att vissa har fått upp till över 800watt rms.. nu till grejen liksom.. "OM" det händer, kommer mina basar gå sönder?? liksom, kommer man våga spela fullt ?? (jag kör med 600watt nu) vanliga watt inga rms nu o de låter BRA tongue.. så detta borde ändå duga? xD


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 augusti 2008
#10
Krister___ skrev:
Som jag förklarade i mitt tidigare inlägg så är Sinus live steget ett budget steg, som inte levererar precis vad som står i papperna,  låt säga att det står att det levererar 900wrms i 2ohm, men enligt mätningar levererar det endast.. låt oss säga  750wrms i 2ohm. Så dina basar kommer klara sig.

mvh
okej okej.. men jag har hört att vissa har fått upp till över 800watt rms.. nu till grejen liksom.. "OM" det händer, kommer mina basar gå sönder?? liksom, kommer man våga spela fullt ?? (jag kör med 600watt nu) vanliga watt inga rms nu o de låter BRA tongue.. så detta borde ändå duga? xD
Eftersom att det är saker ifrån Kicker så lär de tåla till och med lite över vad det är listade till. Jag hade kört på, skall nog inte vara några problem.

Har svårt att tro att ett sla-1500 går ÖVER 800 rikigt Wrms i 2ohm(skulle väl vara i 18V under några sek isof;)) Skämt å sido.. .  Har du redan köpt steget eller funderar du bara på det?   har ett fullt fungerande liggandes som endast är spelat med några kvällar i en polares bil. Pma om det är intressant.
Senast redigerat av Dawe_A (20 augusti 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

173 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#11
Dawe_A skrev:
Krister___ skrev:
Som jag förklarade i mitt tidigare inlägg så är Sinus live steget ett budget steg, som inte levererar precis vad som står i papperna,  låt säga att det står att det levererar 900wrms i 2ohm, men enligt mätningar levererar det endast.. låt oss säga  750wrms i 2ohm. Så dina basar kommer klara sig.

mvh
okej okej.. men jag har hört att vissa har fått upp till över 800watt rms.. nu till grejen liksom.. "OM" det händer, kommer mina basar gå sönder?? liksom, kommer man våga spela fullt ?? (jag kör med 600watt nu) vanliga watt inga rms nu o de låter BRA tongue.. så detta borde ändå duga? xD
Eftersom att det är saker ifrån Kicker så lär de tåla till och med lite över vad det är listade till. Jag hade kört på, skall nog inte vara några problem.

Har svårt att tro att ett sla-1500 går ÖVER 800 rikigt Wrms i 2ohm(skulle väl vara i 18V under några sek isof;)) Skämt å sido.. .  Har du redan köpt steget eller funderar du bara på det?   har ett fullt fungerande liggandes som endast är spelat med några kvällar i en polares bil. Pma om det är intressant.
okejokej, aja smile tack!


669 Inlägg
20 augusti 2008
#12
men,,, det kommer funka as bra. du drar vell inte GAIN på fullt? för då kan ja lova att du spränger basarna.
köp å va mkt gla.


7 274 Inlägg
20 augusti 2008
#13
Drar han gain på fullt så lär han nog dista sönder basen...

Hellre för mycket effekt än för lite.

Lyssna noga när du ställer in steget så inte basarna börjar dista eller slå igenom bara.
Finns många som driver olika basar långt över tillverkarnas rekomendationer.
Ställer man in det rätt så är det inga problem.


104 Inlägg
20 augusti 2008
#14
2st basar på 2ohm blir väll parallelkopplat 1ohm?


med lem
1 925 Inlägg
20 augusti 2008
#15
Wille90 skrev:
2st basar på 2ohm blir väll parallelkopplat 1ohm?
men för fan ! läs tråden ! slutlasten på lådan är 2 ohm !

han har 2st basar med 2*2ohm styck ! dvs varje bas kan köras i 1 eller 4ohm.

seriekopplar han talspolarna får han 4 ohm på varje bas

paralellkopplar han talspolarna får han 1ohm på varje bas.

vilket han än väljer får han en slutlast på 2 ohm då han måste paralell eller seriekoppla basarna.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

194 Inlägg
20 augusti 2008
#16
_fillan_ skrev:
Wille90 skrev:
2st basar på 2ohm blir väll parallelkopplat 1ohm?
men för fan ! läs tråden ! slutlasten på lådan är 2 ohm !

han har 2st basar med 2*2ohm styck ! dvs varje bas kan köras i 1 eller 4ohm.

seriekopplar han talspolarna får han 4 ohm på varje bas

paralellkopplar han talspolarna får han 1ohm på varje bas.

vilket han än väljer får han en slutlast på 2 ohm då han måste paralell eller seriekoppla basarna.
Han kan plocka ut 0.5ohm 2ohm eller 8ohm beroende på hur han kopplar smile


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
20 augusti 2008
#17
Krister___ skrev:
Kicker comp VR 2x10

# 1600W max
# 800W rms
# 2 ohm

Sinus live SLA1500 är ett digitalt monoblock som lämnar
550wrms@4ohm,
900w rms@2ohm,
1500w rms@1 ohm.

Nu till frågan : Mina basar är ju 2ohm ( 800watt rms ), på slutsteget ger de ut 900watt rms 2ohm..

Kommer den klara de eller hur ska man göra :S??

Kanske dum fråga för ljudfreaket men hjälp mig istället då smile!

Tacksam för svar. Mvh krister
Det är inte effekten som kommer döda basarna utan om du överstyr (spela högre en steget orkar) signalen som kommer att döda basarna isf.

Tar man det bara lungt så är det ingen fara utan bara poppa på.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


173 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#18
dbakuten skrev:
Krister___ skrev:
Kicker comp VR 2x10

# 1600W max
# 800W rms
# 2 ohm

Sinus live SLA1500 är ett digitalt monoblock som lämnar
550wrms@4ohm,
900w rms@2ohm,
1500w rms@1 ohm.

Nu till frågan : Mina basar är ju 2ohm ( 800watt rms ), på slutsteget ger de ut 900watt rms 2ohm..

Kommer den klara de eller hur ska man göra :S??

Kanske dum fråga för ljudfreaket men hjälp mig istället då smile!

Tacksam för svar. Mvh krister
Det är inte effekten som kommer döda basarna utan om du överstyr (spela högre en steget orkar) signalen som kommer att döda basarna isf.

Tar man det bara lungt så är det ingen fara utan bara poppa på.

MVH//Björn
www.dbakuten.se
okej gött.. har precis fått mitt på posten.. vad för slags kablar rekommenderar du ?
(50mm2? - finns ett billigt kitt)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 september 2008
#19
det räcker säkert me 35mm2 men får du tag i 50mm2 så kör på det..
sinus steget på kicker basar som ger 800wrms..hihi
du kan va lugn..
ställ cdn på max..sen ställer du in gain på steget..
finns nog ingen risk att du bränner nå basar..för ju högre du spelar desto lägre volt o effekt i steget..
inte så du har fullt flöde på strömmen i bilen om du inte står me laddningen på o vill döda basarna..om du ens lyckas då..me dom sakerna smile


Ljudfreak
148 Inlägg
18 september 2008
#20
Du har ju sett mina basar, jag kör oxå Kicker comp VR fast 15", dom klarar 1000watt.  men jag kör på ett Mutant steg på 1500watt RMS, som är uppmätt till 1750watt rms, o dom klarar de galant.  De ska inte alls va nå bekymmer för dej.  att du hör när basarna börjar "slå igenom" vilket är ett tecken på att du spelar för högt .

Enligt mej är de bättre med ett för kraftigt steg än ett för klent steg. MVH/ Sebastian


Sök