2957
Sök

Audi har nu en bil som heter S5 Evo. Rätt eller fel att kalla den så?

121 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Den nya S5:an kallar Audi S5 Evo. Namnet Evo förknippas väl med Mitsubishi Lancer Evolution ( Evo)? Nu har väl kanske inte Mitsubishi ensamrätt till namnet men mera fantasi borde väl Audi ha än att kalla en bil för något som redan förknippas med en annan bil. Om nu andra bilarfabrikanter börjar kalla sina fyrhjusdrivna bilar för Quatro (betyder fyra) tror jag säkert Audi börjar att tala om märkesintrång. Nu kan det kanske vara så att Audi har rättigheter till det namnet men hur som helst jag tycker det är fel att Audi kallar en bil för Evo.

DFFL
9 020 Inlägg
27 augusti 2008
Jag tycker att det är fel att Volvo kallar sina "sportbilar" för R, det kan förknippas med Audis RS-bilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

385 Inlägg
27 augusti 2008
Om inte jag minns helt fel så finns det nån Mercedes som också har tilläggsnamnet EVO? Typ en extremare variant av 190 eller nån? Eller...?

DFFL
9 020 Inlägg
27 augusti 2008
KG skrev:
Om inte jag minns helt fel så finns det nån Mercedes som också har tilläggsnamnet EVO? Typ en extremare variant av 190 eller nån? Eller...?

mmm, och när vi ändå är igång så kan vi ju förbjuda alla utom saab att skriva ut turbo på sina turbobilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Avstängd
962 Inlägg
27 augusti 2008
Ska man förbjuda tillverkare att kalla sina bilar för evoluzione då också?

385 Inlägg
27 augusti 2008
FireTraXX skrev:
KG skrev:

mmm, och när vi ändå är igång så kan vi ju förbjuda alla utom saab att skriva ut turbo på sina turbobilar.

O då kan vi passa på att förbjuda hundrasen Boxer, och sluta upp med att kalla vissa kallingar för Boxershorts, eftersom Subaru kan ta illa upp wink

3 354 Inlägg
27 augusti 2008
men mitsubishi kallar ju bilarna för evolution.  evo är ju bara folkmun för evolution

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
27 augusti 2008
och både mercedes lancia m fl har evo tillägg

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

10 287 Inlägg
27 augusti 2008

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

lundwall
27 augusti 2008
Undrar vad Audi tyckte nät Mitsubishi snodde deras "Evo"? 1985 kom Audi Sport Quattro S1 Evo.

Nuff said?

markholm
27 augusti 2008
KG skrev:

Stämmer, 190 E2,5-16 Evolution, skärmbreddare och vinge modell större! Så såg DTM-bilarna ut på den tiden...

http://img.worldcarfans.com/US/2005/2/8 … 001.1M.jpg

BMW e30 m3 fanns som evolution och som någon skrev Evoluzione var en värre variant av Lancia Delta HF integrale, Evolution.

markholm
27 augusti 2008
KG skrev:
FireTraXX skrev:
KG skrev:

O då kan vi passa på att förbjuda hundrasen Boxer, och sluta upp med att kalla vissa kallingar för Boxershorts, eftersom Subaru kan ta illa upp wink

Volkswagen tar nog nu illa upp för att du glömde bort dem... de var lite före med Boxermotor... å Porsche, inte glömma!! roll

DFFL
9 020 Inlägg
27 augusti 2008
markholm skrev:
KG skrev:
FireTraXX skrev:

Volkswagen tar nog nu illa upp för att du glömde bort dem... de var lite före med Boxermotor... å Porsche, inte glömma!! roll

Det här är ju skandal!
Massa plagiat och fusk till höger och vänster.

Såhär kan vi inte ha det!!!!!

Russel Crowe, Gladiator.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 augusti 2008
till å med volvo har kallat sina bilar evolution å då 1981 smile volvo 242 evolution

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

121 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Jag tycker att det är fel att Volvo kallar sina "sportbilar" för R, det kan förknippas med Audis RS-bilar.

Om Volvo kallar den RS kan jag hålla med dit resonemang. Volvo har haft bilar som hetat mycket med siffran 4 ex.vis 444,544, 144, 244, 264 mm, fel av Audi att då kalla en bil för A4, det tycker inte jag. Man kan väl inte äga en enstaka siffra eller bokstav, däremot ett namn eller bokstavskombination som förknippas med en viss bilmodell eller bilmärke tycker jag inte ska användas av andra.

markholm
27 augusti 2008
LAE skrev:
FireTraXX skrev:

Om Volvo kallar den RS kan jag hålla med dit resonemang. Volvo har haft bilar som hetat mycket med siffran 4 ex.vis 444,544, 144, 244, 264 mm, fel av Audi att då kalla en bil för A4, det tycker inte jag. Man kan väl inte äga en enstaka siffra eller bokstav, däremot ett namn eller bokstavskombination som förknippas med en viss bilmodell eller bilmärke tycker jag inte ska användas av andra.

När volvo lanserade s40n, så hette den s4 på bilmässan som den visades på. Det gillades inte av audi och volvo fick snällt ändra till s40.

100 Inlägg
27 augusti 2008
Men känns som det kvittar egentligen vad man kallar bilen? BMW och Volvo har ju samma modellnamn? 740 och 850? Där va det ju BMW som "tog" 740 för Volvo, men Volvo "tog" 850 för BMW...

DFFL
9 020 Inlägg
27 augusti 2008
LAE skrev:
FireTraXX skrev:

Läs resten av tråden kompis...

Russel Crowe, Gladiator.

121 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
till å med volvo har kallat sina bilar evolution å då 1981 smile volvo 242 evolution

Kan knappast ha varit någon serietillverkad bil av Volvo med detta namn på bakluckan vilket Audi S5 Evo är. Om det nu är så så kanske Volvo var en av dom första med  namnet Evolution.

121 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Om jag får tolka det hela så tycker de flesta i detta forum (ni som har skrivt i den här tråden) att det är helt rätt av Audi ingen som tycker det är fel?
Det är alltså fritt fram att kalla en ny bilmodell något som förknippas med en annan?

Sök