Alltså jag förstår inte mej alls på de hä..hu kan en enkel fråga leda till en tråd med 9!!!! sidor, räcker det inte med att svara på frågan och thats it iställe för att börja skriva en hel massa skit
Polisen har rätt att bryta mot hastighetsbegränsningen utan att använda sig av siren/blåljus.
Ännu en gång sveddan.. Polisen får INTE överskrida hastighets begränsning eller skita i stoppskylt eller nått sånt om inte siren/blåljus är på
får och får? vem ska stoppa dom, en annan polis? dom är ju för fasen lagen så länge ingen kollega vittnar mot dom! samma fråga som sveddan, har du bevis?
De får bryta hastighets begränsningen utan sirener på.
sanning med modifikation. då det är så att det är enbart under vissa omständigheter som gör det, men i trafik skall dom vara på. dom skall vara på hela tiden förutom dessa speciella tillfällen..
sanning med modifikation. då det är så att det är enbart under vissa omständigheter som gör det, men i trafik skall dom vara på. dom skall vara på hela tiden förutom dessa speciella tillfällen..
Du verkar veta vad du pratar om :S Kan du ge exempel på "speciella tillfällen" då?
Idag när jag körde hem från stan körde jag efter en av dom här stora Iveco polisbussarna på motorvägen i 110km/h. Denna bussen hade dubbelmontage och de traditionella lastbilsskylltarna där bak som indikerar på att fordonet framför är en lastbil.
Min fundering är då. Lastbilar får ju inte färdas mer än 80km/h, enligt vad jag lärde mig när jag tog CE kort, vi får inte köra fortare än 80km/h med vår servicebuss som är en likadan buss som polisens.
Gäller inte dessa reglerna polisen?
Man får köra 90km/h på motorväg med lastbil om man inte har släp efter!
Vem fan ska man tro på när alla på den här tråden säger olika ? Det vore lite lättare om dom som verkligen vet säger hur det är ? Vem ska trådskaparen tro på ?
Idag när jag körde hem från stan körde jag efter en av dom här stora Iveco polisbussarna på motorvägen i 110km/h. Denna bussen hade dubbelmontage och de traditionella lastbilsskylltarna där bak som indikerar på att fordonet framför är en lastbil.
Min fundering är då. Lastbilar får ju inte färdas mer än 80km/h, enligt vad jag lärde mig när jag tog CE kort, vi får inte köra fortare än 80km/h med vår servicebuss som är en likadan buss som polisens.
Gäller inte dessa reglerna polisen?
Lastbil får gå i 90 km i timmen, en vanlig buss har dispens och får gå i 100-110 km i timmen, polisen har depans som brankår och få knalla på tills turbon spricker /Yrkes chufför
Du verkar veta vad du pratar om :S Kan du ge exempel på "speciella tillfällen" då?
När man passerar sjukhus kanske?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Polisen får köra över angiven hastighetsbegränsning, och andra trafikregler som att köra mot rött mot stopplikt m,m. vid t.ex när dom ska till ett pågånde brott som inbrott, misshandel m.m. Dom kör då utan sirener å ibland även blåljus för att inte påkalla uppmärksamhet till den person/personer som begår t.ex inbrottet. Större chans att dom kommer fram för att kunna göra ett gripande..
När man passerar sjukhus kanske?
Äh kom igen nu
Hemma i Linköping så stänger dom av sirenerna när dom passerar sjukhusområdet. Det gäller även ambulanserna. Antar att det är en praxis, men inte ett krav?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
som sagt, polisen har alldeles egna regler, och nånting de aldrig använder, de är blinkers, har funderat många gånger på att bara köra in i dom när man haft chansen bara för att de ska förstå att de ska bete sig som andra trafikanter...