3963
Sök

Behöver jag plana toppen ?

30 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, ja ska byta topplocks packning.. Förra ägaren bytte topplock men bytte inte packning. Är det ett måste och plana toppen ?

Bmw 525i -89


1 311 Inlägg
15 juni 2008
#2
iochmed att det är en relativt lång topp så kan den ha slagit sig om den kokat rejält, har du möjlighet att mäta med en lång stållinjal? isåfall kan du lägga den över toppen från hörn till hörn, ser du nån glipa kan det vara värt att slipa/plana toppen, men ta inte mer än det behövs!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
15 juni 2008
#3
jo plana den..jag var så dumsnål första gången min packning gick sönder,att jag inte planade den..
och jag körde inte den alls varm..


blacken
15 juni 2008
#4
En tumregel om det är alu toppar. alltid plana dom oavsett..

12 086 Inlägg
16 juni 2008
#5
Vad är de för pucko som byter topp utan att byta packning? Går de änns tongue

Det viktigaste är att den är plan på bredden mellan cylindrarna. Där kan de ofta sjunka och då läcker den mellan cylindrarna och blir bara värre. Max en tiondel diff annars bör du plana.
Om toppen är bågnad lr skev på längden gör inte så mkt sålänge det inte handlar om millimetrar.

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 juni 2008
#6
JapMax skrev:
Vad är de för pucko som byter topp utan att byta packning? Går de änns tongue

Det viktigaste är att den är plan på bredden mellan cylindrarna. Där kan de ofta sjunka och då läcker den mellan cylindrarna och blir bara värre. Max en tiondel diff annars bör du plana.
Om toppen är bågnad lr skev på längden gör inte så mkt sålänge det inte handlar om millimetrar.

snacka inte då du inte vet, 10 delar? det är skitmycket, snarare 100 helst, 1000 delar,

till trådskaparen, om du inte har kunskapen att kolla om toppen är skev,dåligt skick, Bågna, Eller andra missöden, Lämna till någon som kan avgöra det. Det är omöjligt för oss på internet att tala om det.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

12 086 Inlägg
16 juni 2008
#7
Mercedesturbodiesel skrev:
JapMax skrev:
Vad är de för pucko som byter topp utan att byta packning? Går de änns tongue

Det viktigaste är att den är plan på bredden mellan cylindrarna. Där kan de ofta sjunka och då läcker den mellan cylindrarna och blir bara värre. Max en tiondel diff annars bör du plana.
Om toppen är bågnad lr skev på längden gör inte så mkt sålänge det inte handlar om millimetrar.

snacka inte då du inte vet, 10 delar? det är skitmycket, snarare 100 helst, 1000 delar,

till trådskaparen, om du inte har kunskapen att kolla om toppen är skev,dåligt skick, Bågna, Eller andra missöden, Lämna till någon som kan avgöra det. Det är omöjligt för oss på internet att tala om det.

Snackar du planhet på tusendelar? Och du säger att jag inte vet..
Vem är du professor perfektion?, du kan ju säga till när du får ett 600mm topplock med en planhet inom tusendelar. Jag jobbar inom metalbearbetning och vet vad det innebär.

Alla kan inte bara slänga upp sin topp i en fräs och plana av med allt det innebär.
Ska man byta packning på sin vardagsbil och man inte har lust och tillgång till planing behövs det inte om toppen dalar MAX 1 tiondel som jag skrev.

Till trådskaparen, lyssna inte på optimisten om tusendelar i planhet, sånna marginaler existerar inte i praktiken. Ska du bygga en racemotor gäller lite andra siffror, men så tolka jag inte din fråga.

294 Inlägg
16 juni 2008
#8
Ta en stålskala och lägga på högkant mot packningsytan på toppen, kolla alla vinklar som fantasin kommer fram till...

jag kollade min topp när jag bytte min motor,  kollade lite slarvigt och mätte inte upp den glapp jag hittade, men det glappat var för ögan obefintligt, så köp dig lite bladmått för att kolla eventuella glapp..

Jag planade inte min topp...... detta är 500 mil senare.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/375888_2h4360.jpg

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2008
#9
unpatterned skrev:
Ta en stålskala och lägga på högkant mot packningsytan på toppen, kolla alla vinklar som fantasin kommer fram till...

jag kollade min topp när jag bytte min motor,  kollade lite slarvigt och mätte inte upp den glapp jag hittade, men det glappat var för ögan obefintligt, så köp dig lite bladmått för att kolla eventuella glapp..

Jag planade inte min topp...... detta är 500 mil senare.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 2h4360.jpg

Den är väl ok?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök