2850
Sök

Problem med att bryggkoppla.

10 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
Jo vi har ett litet projekt på g och vi hade tänkt bygga en kärra bakom en skoter som några grabbar har gjort och jag fick uppgiften att bygga baslåda och fixa slutsteg. Sagt och gjort.. Låda klar, basar inköpta o sen kommer vi till slutstegs delen. Detta är inge brutalt projekt så vi bygger det för att vi skotergrabbar inte hade nått att göra på sommarn. Jo det är så här att jag har problem att bryggkoppla 1 Denver 4 kanals steg på 800 watt och ett Alpine 3541 2 kanals steg på 300w lr nått . Båda är bryggkopplingsbara men nu är det så här att jag vet inte hur man bryggkopplar. jag har ALDRIG hållt på med sånt här ''billjud'' lr vad man nu ska kalla det. Så säg inte tex men åååh j*vla sucker osv ! inte för att jag tror att de skulle hända men bara så ni vet smile

Tbx till stegen. Undrar om man kan ta ström direkt från det första slutsteget ?
Eller måste man dra en ny kabel ? Sedan vad det gäller RCA kablarna måste man ha rca kablar till båda stegen eller räcker de med en?
Somsagt jag är så mycket nybörjare man kan bli på detta..
Har frågat på ett annat forum förrut men fick svaret: Dra in till BRL lr nåt o kolla me dom. Men jag orkade verkligen inte dra fram släpet o köra upp skoterjäveln på den o sen åka till BRL 4 mil bort?
Fast iofs så hade de vart kul o sett minerna på dom när man kommer in me en skoterjävel o ett släp xD
Så de verkar enklare och framförallt billigare o ta de här ! smile
Rita gjärna så man förstår !

21 761 Inlägg
21 juni 2008
Vad heter basarna, är det två stycken?
Ska ni ha något mer än baslåda, typ "dörrhögtalare" och sånt?

20 Inlägg
21 juni 2008
En sak vet jag och det är att du kan ta ström från det första steget men jag skulle råda dig till att köpa en kondensator i så falll så du tar strömen från den.
Sedan beror det på vad du har för steg när det gäller RCA kablarna vissa steg har kopplningar så du kan dra från ett steg till ett annat om du inte har det så blir det nog så att du får dra två RCA kablar för du måste ha till bägge stegen.

10 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad heter basarna, är det två stycken?
Ska ni ha något mer än baslåda, typ "dörrhögtalare" och sånt?

Dom 2 basarna är av märke Zachry ja vi ska ha 2 st 6x9 tummare också.

10 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
S_70R skrev:
En sak vet jag och det är att du kan ta ström från det första steget men jag skulle råda dig till att köpa en kondensator i så falll så du tar strömen från den.
Sedan beror det på vad du har för steg när det gäller RCA kablarna vissa steg har kopplningar så du kan dra från ett steg till ett annat om du inte har det så blir det nog så att du får dra två RCA kablar för du måste ha till bägge stegen.

Haha jag provade koppla in lite på känn nu och de märktes att jag behövde en kondensator för att det stora steget la av. Men asså vad behöver jag för kondensator? Detta ska ju typ bara användas en gång så det kanske räcker me något billigt skräp från tex jula lr rusta?

21 761 Inlägg
21 juni 2008
Vet du hur många Ohm som varje bas är på?

Spela helst ingenting innan vi har fått reda på alla detaljer, risken finns ju att någonting blir överbelastat och då är det lite trist ifall saker går sönder smile.
Senast redigerat av Drönirettab (21 juni 2008)

10 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vet du hur många Ohm som varje bas är på?

Spela helst ingenting innan vi har fått reda på alla detaljer, risken finns ju att någonting blir överbelastat och då är det lite trist ifall saker går sönder smile.

Nej de vet jag tyvärr inte.. Jag vet att det är riktigt gamla basar.. dom har några år på nacken.
De jag kunde skrapa fram var :
Qts 0,37
VAS 256,9
Fs 26,60
Re 3,9
Le 0,77
Xmax 3,5
Z 4,0
Qms 5,83
Qes 0,40
Spl 92,77

Vet inte om de hjälper men..jag skulle gissa på att dom låg på typ 2-4 ohm/st kanske.

21 761 Inlägg
22 juni 2008
De basarna är på 4 Ohm/st, det står "Z" och det är en benämning för impedansen hos elementet.

Vilket steg driver basarna, Alpinesteget?
Vad heter basarna mer än Zachry, modellnamn?

Det enda jag får fram om Alpine 3541 är att det ger ut 2x40/1x100WRMS i 4 Ohm. Denversteget borde väl vara CAP-4100, i så fall ger det ut 4x60WRMS i 4 Ohm enligt manualen till steget.

Det går ju iaf inte att driva basarna på Denversteget eftersom det bara är kanal 1+2 som har lågpassfilter tydligen, kanal 3+4 har bara högpassfilter och då går det ju inte att driva basarna.

10 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De basarna är på 4 Ohm/st, det står "Z" och det är en benämning för impedansen hos elementet.

Vilket steg driver basarna, Alpinesteget?
Vad heter basarna mer än Zachry, modellnamn?

Det enda jag får fram om Alpine 3541 är att det ger ut 2x40/1x100WRMS i 4 Ohm. Denversteget borde väl vara CAP-4100, i så fall ger det ut 4x60WRMS i 4 Ohm enligt manualen till steget.

Det går ju iaf inte att driva basarna på Denversteget eftersom det bara är kanal 1+2 som har lågpassfilter tydligen, kanal 3+4 har bara högpassfilter och då går det ju inte att driva basarna.

Haha aj då .. så det går inte att bryggkoppla över huvudtaget då? =/

21 761 Inlägg
22 juni 2008
Jo, det går att bryggkoppla, men man kan bara driva basarna med kanal 1+2. När man använder kanal 3 och 4 så måste de driva vanliga högtalare eftersom det inte finns något lågpassfilter för dessa kanaler. Det är ju lågpassfiltret som delar bort de höga frekvenserna och används till basar.

Jag uttryckte mig lite fel i förra inlägget, det går visst att köra basarna, men inte med steget bryggat. Om du ska driva basarna så måste du koppla en bas på kanal 1 och andra basen på kanal 2, då fungerar det. Fast det ger ju inte ut speciellt mycket effekt förstås.

10 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, det går att bryggkoppla, men man kan bara driva basarna med kanal 1+2. När man använder kanal 3 och 4 så måste de driva vanliga högtalare eftersom det inte finns något lågpassfilter för dessa kanaler. Det är ju lågpassfiltret som delar bort de höga frekvenserna och används till basar.

Jag uttryckte mig lite fel i förra inlägget, det går visst att köra basarna, men inte med steget bryggat. Om du ska driva basarna så måste du koppla en bas på kanal 1 och andra basen på kanal 2, då fungerar det. Fast det ger ju inte ut speciellt mycket effekt förstås.

Hah jadu då får jag ta o köra på denver steget då tongue
Dom här grejjerna har jag fått ifrån min systers bil.. men alpine steget hittade jag i källarenl
När jag ska koppla tillbaks de i hennes bil så kan jag använda de lilla steget till tex fram lr hatthylle högtalarna? hur gör jag då?

21 761 Inlägg
22 juni 2008
FjallTurken skrev:

Ja, jag tycker i det här läget att du endast bör använda det steget till både basarna och 6x9". Alpinesteget behövs inte.

FjallTurken skrev:
När jag ska koppla tillbaks de i hennes bil så kan jag använda de lilla steget till tex fram lr hatthylle högtalarna?

Japp, ska funka smile.

FjallTurken skrev:
hur gör jag då?

Du kopplar helt enkelt in en högtalare på vardera kanal.

Eller menar du något annat?

10 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
FjallTurken skrev:

Ja, jag tycker i det här läget att du endast bör använda det steget till både basarna och 6x9". Alpinesteget behövs inte.

FjallTurken skrev:
När jag ska koppla tillbaks de i hennes bil så kan jag använda de lilla steget till tex fram lr hatthylle högtalarna?

Japp, ska funka smile.

FjallTurken skrev:
hur gör jag då?

Du kopplar helt enkelt in en högtalare på vardera kanal.

Eller menar du något annat?

Asså hur ska jag dra kablarna? hur ska rca kablarna sitta? det finns ju bara en lågnivå utgång på stereon sen. (ursäkta men jag är nybörjare xD)
Strömförsörjning vet jag hur jag ska göra . Men sen rca kablarna ?

21 761 Inlägg
22 juni 2008
Vad är det som ska sättas tillbaka i din systers bil?
Stereon, Denversteget, Alpinesteget?
Hur många RCA-utgångar finns det sammanlagt på stereon till din systers bil?
Vad satt det för högtalare i din systers bil när du plockade bort grejorna?

10 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad är det som ska sättas tillbaka i din systers bil?
Stereon, Denversteget, Alpinesteget?
Hur många RCA-utgångar finns det sammanlagt på stereon till din systers bil?
Vad satt det för högtalare i din systers bil när du plockade bort grejorna?

Stereon, denversteger och alpine steget.
Det finns 1 rca utgång.
Det satt bara vanliga orginal högtalare och ett slutsteg inkopplat i bak till 6x9orna.

21 761 Inlägg
22 juni 2008
Om du vill använda båda stegen så måste du sätta förgreningskablar på RCA-kabeln, sedan får du bryggkoppla Denversteget och koppla in ena 6x9 på kanal 1+2 (bryggade) och andra 6x9 på kanal 3+4 (bryggade). Alpinesteget får driva framhögtalarna.

Eftersom det bara finns en RCA-utgång på stereon så måste alltså båda stegen dela på den signalen, det gör också att man inte kan reglera ljudnivån mellan framhögtalare och bakhögtalare från stereon. Istället får man ställa in gainkontrollen på stegen så att ljudet blir lagom. Men 6x9" kommer att överrösta framhögtalarna ganska lätt.

Förgreningskablar finns tex hos Ljudia, gissar att det är därifrån du köpte basarna.

Sök