hög hc halt

kryddstark
14 juni 2008 · 43 Inlägg

Har nog läst om hc-problem i över en timme nu och blir inte klokare på det här beteendet.

min bil bmw 318i -92:a 23 000 mil

första besiktning. Co = 0
                          Co 2500 = 0
                          Hc = 138
                          Lambda = 1,0

Underkändt hc värde sen bytte jag tändstift, olja, oljefilter, luftfilter, en flaska injectioncleaner och hade motorn på tomgång i nära 40 minuter innan besiktning. Körde in och fick sämre värden

andra besiktning. Co = 0
                          Co 2500 = 0
                          Hc = 184 !!!!!!!!!!!!!!
                          Lambda = 1,0

Orättvist, här skämmer man bort bilen och den blir sämre eller har dom olika mätinstrument på bilprovningen? Besiktningsmannen sa att den börjar lågt på tomgång ca 120 och går sedan upp till runt 180 i hc

Varför blev det sämre tror ni?

haaka
14 juni 2008 · 10 Inlägg

Motoren går ikke som den skal, med så fet blanding. Hadde rensing/katalysator vært defekt, skulle det påvirket CO og spesielt CO2-verdiene.

Tror du skal gjøre en gjennomgang av motorstyringen. Sjekk oksygensensor, masse/mengde/trykkfølere, innsug/eksoslekasje osv...

At måleverdien har steget, gir ikke noen konkret indikasjon på feil da det ligger en viss margin i denne utmålingen, pga. forskjelling motortemp, turtall og øvrige måleomstendigheter. Så det er ikke noe feil at du tilfeldigvis måler høyere HC i ettertid.. Men HCverdien for begge utmålingene er helt klart for høy. Helst ned mot 15ppm og under 30 (I følge norske tekniske forskrifter)...

Feilsøk hmm wink

Senast redigerat av haaka (14 juni 2008)

Ng900t
kryddstark
14 juni 2008 · 43 Inlägg

Usch va jobbigt men ska väl titta på motorstyrningen då och hoppas det lagar sig självt om jag bara tittar argt på delarna. Tycker ju själv att bilen går som ett spett och fin tomgång, sen ska det komma en snubbe med siffror och säga att min bil är kass.

Kommer få körförbud på den dessutom och bilen är ju inte mer trafikfarlig bara för att det pyser ut lite kolväten när jag står på tomgång, som max är tillåtet en minut. sad 

bilen kanske säljes billigt på blocket inom kort wink

Budgetbygge
18 juni 2008 · 5 Inlägg

Ett tips..  häll i 2 liter k-sprit på ungefär halv tank!  brukar fungera, har iaf gjort de på många bilar i verkstaden!

Jag är inte den som är den, jag är den andra
kryddstark
24 juni 2008 · 43 Inlägg

ja jäklar... gjorde som du sa budgetbyggarn. Skickade i ett par liter etanol och bad besiktningsgubben varva upp motorn och ligga på ca 5-6 000 varv en stund men han vägrade och tog bara 2 lugna varv runt besiktningen.

Tänkte att nu är det kört när katten inte får bli tokvarm men så säger han : - vadå det här är ju inga problem. ligger på 55 och gränsvärdet är ju 100.     

Yippieee!!! Längesen jag var så glad,

(åkte sen och fyllde upp tanken med shells V-poverbensin) 
Tackar forumet för era svar och tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang