Tjenare Jag som e lite nybörjare hade tängt att köpa en Dump till min Saab 9000 men då undrar jag vart man monterar dit den och vad ska man köpa en återcirkulerande lr ej vill att det ska låta så mycket som möjligt vad e det för skillnad igentligen
Hittade ingen skapa tråd under ämtet köpråd så jag tängte att jag lägger den här Mvh // Victor
Du skall ha en återcirkulerande på din bil, anledningen är att ditt styrsystem inte gillar om luften släpps ut i det fria. Vill du ha reda på mer i detalj rekomenderas STCS FAQ (vanliga frågor) forum som i text och bild förklarar närmare.
Du skall ha en återcirkulerande på din bil, anledningen är att ditt styrsystem inte gillar om luften släpps ut i det fria. Vill du ha reda på mer i detalj rekomenderas STCS FAQ (vanliga frågor) forum som i text och bild förklarar närmare.
Ja du monterar den där det redan sitter en, skaffa ett öppet luftfilter. Det ger ljudet du vill ha, iof kanske inte tillräckligt, men det får du avgöra när du väl har det...
Om någon kunde ta och skicka en länk lr ladda upp en bild på ett kopplingsschema hur man monterar dumpen. sitter det nått form av utag på turbon som man ska dra en slang ifrån till dumpen och från dumpen till insuget lr någon som e lite mer hajj på det där får mer än gärna görklara .
Den sitter lite till höger när du öppnar huven och ganska nära grillen. Är sammankopplad med insugsröret till turbon och insugsröret. Går inte att missa om man vet hur den ser ut..är stor som ett decilitermått ungefär..anslutningarna till den mäter 25mm.
Om någon kunde ta och skicka en länk lr ladda upp en bild på ett kopplingsschema hur man monterar dumpen.
-En bild kommer lastat:
SAAB 9000 har haft 2 olika placering på AV:n men jag kommer inte ihåg exakt hur den sitter på din bil.
Alt1: Som Pepe beskrev, väl synlig på aluminiumtryckröret något till höger när du står framför bilen med huven öppen.
Alt2: Nedkrånglad mellan inloppsslangen och blocket i närheten av turbon. Följ den slang som sitter ansluten mitt på tryckröret ned mot turbon och du hittar AV:n.
SAAB 9000 har haft 2 olika placering på AV:n men jag kommer inte ihåg exakt hur den sitter på din bil.
Alt1: Som Pepe beskrev, väl synlig på aluminiumtryckröret något till höger när du står framför bilen med huven öppen.
Alt2: Nedkrånglad mellan inloppsslangen och blocket i närheten av turbon. Följ den slang som sitter ansluten mitt på tryckröret ned mot turbon och du hittar AV:n.
Ok får hoppas att jag fixar detta ock ska då välja en återcirkulerande om jag fattat rätt. lr ?
Som någon skrev innan så klarar inte din bil av en öppen dump, är lite för mycket datastyrt i nya bilar. Såg att någan innan hade tipsat om sekventionell dump på www.speedparts.se Gå gärna in där å kolla på GFB Hybrid. Jag köpte en sån till min Audi A4, den funkar mycket bra faktiskt. Dom har även bilder på monterade dumpventiler på sin sida och minns inte jag helt fel så hade dom bilder på saab 9000.
Det krävs kunskap för att få en hybrid dump att fungera någorlunda så det är inget man som nybörjare i ämnet bör ge sig på..Köp en kolvdump du av god kvalité, och då helst inte en från JBR, utan det ska vara en med kolvring...Det bästa du skulle kunna göra är att köpa GFB:s maximum kit ( http://www.streetside.se/dump_maximum_kit.asp ) Då kan du senare om du vill prova med hybrid funktion..Lite dyrt, men jag ångrade mig efter att köpt en lite billigare hybriddump som inte riktigt svarar upp till mina färväntiningar, även efter ett antals timmar tester och ombyggnad av diverse funktioner och detaljer...
Men det kommer låta gott med öppet filter och kolvdump på din ska du se!