4154
Sök

Batteri urladdat för att haft igång stero och slutsteg.. Start kablar då eller?

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#21
aa jag tittade på en sådan inte så dyr heller faktiskt .. Men ska se när man köper den blir antagligen nu i veckan ska resa bort så bilen står jue ett tag då så då hinner det inte sltia på batteriet hehe ,,


21 761 Inlägg
2 juli 2008
#22
BTLulle: Men om bilen har datorstyrd tändning, blir de varma ändå?
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2008)

BTLulle
2 juli 2008
#23
Jo det ligger ju fortfarande ström på spolarna. Passar ju utmärkt att sätta på en c-tec laddare på bilen innan du åker bort då är den ju fulladdad när du kommer hem smile men sätt inte på en vanlig laddare för då kokar du batteriet torrt om du blir borta länge sad

MVH Peter

21 761 Inlägg
2 juli 2008
#24
Men ser inte datorn till att det inte kommer styrjord till spolen eftersom att motorn inte går runt?

Kan dock väldigt lite om moderna datastyrda tändsystem smile.

116 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Men ser inte datorn till att det inte kommer styrjord till spolen eftersom att motorn inte går runt?

Kan dock väldigt lite om moderna datastyrda tändsystem smile.

aa precis ska köpa en imon direkt  märkte att Micro har en sådan ctek laddare med perfekt ...

Men man får la ställa in på den där dosan hur länge man ska ladda antar jag .. det stpr la underhållsladdning eller?

hehe vill alltid vara förberred och veta saker hehe big_smile

blir borta en vecka iaf big_smile se vad det blir för resa alltid skoj när man tar en sista minuten
Senast redigerat av Adamski (2 juli 2008)


Maskin Operatör
130 Inlägg
3 juli 2008
#26
Adamski skrev:
Japp men då köper jag en batteri laddare imon  ...

behöver jag ta ut batteriet?

ska jag koppla veck några andra kablar som tex strömkablen till slutsteget?

och det är väll så enkelt så man drar + pol till + och - till minus?

om du har koppalt steget rätt så ska du väl inte behöva ta bort nå strömkablar det vill säga steget är ju inte igång så länge som du inte har stero igång om du har kopplat in remoten annars så står ju steg på hela tiden!

Volvo S40 2,0T

116 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#27
ahh ne det är sant vill bara vara säker kan jue lika väll dra ur sökringen försäkerhets skull fast den inte får någon ström i vilket fall när inte stereon..


Indrivare/torped
149 Inlägg
3 juli 2008
#28
Drönirettab skrev:
Som jag skrev förut så blir plattorna i cellerna sulfaterade, då försämras kapaciteten på batteriet och om det får vara så under ett långt tag så kommer batteriet att bli sämre och sämre. Till slut tar inte batteriet emot laddning och går inte att använda.

Grejen är att när man märker att startmotorn går ordentligt segt, då är batteriet redan ganska urladdat och behöver laddas upp igen. Bilens generator kan ladda upp batteriet under förutsättning dels att laddspänningen är rätt (runt 14,4V) och dels att bilen körs ganska länge. Det räcker inte med bara ett par timmar alltså.

Testa att låta bilen stå minst 8 timmar, helst över natten, och mät sedan på batteriets poler hur hög spänningen är. Man kan inte mäta direkt efter en körning, då blir mätningen helt fel, bilen måste ha varit okörd tex över natten.

En laddare bör man alltid ha hemma, oavsett om man har en stor stereoanläggning eller ingen alls smile.

Ta en tång med gummiklädda handtag, ta ett bågsågsblad (som är typ 0.5 mm tjockt och 10 mm högt) med tången och lägg över polerna. Och akta dig för att ta i bladet. tongue

Nä, okej, det kanske inte är bästa tillvägagångssättet. Men om de här plattorna i får massa beläggning på sig så är det faktiskt erfoderligt med en ordentlig urladdning, då brukar det där släppa. Det här är typ det enda jag har lärt mig som är av nytta med ett och ett halvt år med kemi i gymnasiet.. tongue

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

116 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#29
Har köpt en ctek laddare nu och den står och laddar där ute .. men det kvittar la antagligen om man tar minus i - polen på batteriet elelr karsossen det borde jordas lika bra ? 

OCh batteriet var halvladdat ser jag nue med på displayen

men den ctek laddaren fasen vilken bra grej alltså hur enkelt som helst så vem som helst kan använda den big_smilebig_smile
Senast redigerat av Adamski (3 juli 2008)


Stolt pappa
161 Inlägg
3 juli 2008
#30
Minusen rekommenderas att sättas i ex. motorblocket (lyftögla el liknande) för att undvika gasknallar.

116 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#31
Det är lungt batteriet laddas bra där på minus polen .. men om man använder startkablar så är det bra att ta minusen i karossen märkte vi hehe big_smile


21 761 Inlägg
3 juli 2008
#32
Corvair65 skrev:
Minusen rekommenderas att sättas i ex. motorblocket (lyftögla el liknande) för att undvika gasknallar.

Ja, när man ska ge starthjälp, men inte när man ska ladda batteriet smile.

Om man sätter minusklämman i motorblock eller lyftögla så finns alltid risken för dålig kontakt, ifall man inte är uppmärksam på det så blir ju inte batteriet laddat som det ska. En batteriladdare ska anslutas direkt till batteripolerna så att det blir så bra kontakt som möjligt.

21 761 Inlägg
3 juli 2008
#33
Lagasse skrev:
Ta en tång med gummiklädda handtag, ta ett bågsågsblad (som är typ 0.5 mm tjockt och 10 mm högt) med tången och lägg över polerna. Och akta dig för att ta i bladet. tongue

Nä, okej, det kanske inte är bästa tillvägagångssättet. Men om de här plattorna i får massa beläggning på sig så är det faktiskt erfoderligt med en ordentlig urladdning, då brukar det där släppa. Det här är typ det enda jag har lärt mig som är av nytta med ett och ett halvt år med kemi i gymnasiet.. tongue

Jo, jag vet att man bla kan göra så där, men det är dock inget man ska rekommendera eftersom det kan gå vääldigt galet om man inte vet exakt vad man sysslar med smile.


Sök