Drönirettab skrev:
Som jag skrev förut så blir plattorna i cellerna sulfaterade, då försämras kapaciteten på batteriet och om det får vara så under ett långt tag så kommer batteriet att bli sämre och sämre. Till slut tar inte batteriet emot laddning och går inte att använda.
Grejen är att när man märker att startmotorn går ordentligt segt, då är batteriet redan ganska urladdat och behöver laddas upp igen. Bilens generator kan ladda upp batteriet under förutsättning dels att laddspänningen är rätt (runt 14,4V) och dels att bilen körs ganska länge. Det räcker inte med bara ett par timmar alltså.
Testa att låta bilen stå minst 8 timmar, helst över natten, och mät sedan på batteriets poler hur hög spänningen är. Man kan inte mäta direkt efter en körning, då blir mätningen helt fel, bilen måste ha varit okörd tex över natten.
En laddare bör man alltid ha hemma, oavsett om man har en stor stereoanläggning eller ingen alls
.
Ta en tång med gummiklädda handtag, ta ett bågsågsblad (som är typ 0.5 mm tjockt och 10 mm högt) med tången och lägg över polerna. Och akta dig för att ta i bladet.
Nä, okej, det kanske inte är bästa tillvägagångssättet. Men om de här plattorna i får massa beläggning på sig så är det faktiskt erfoderligt med en ordentlig urladdning, då brukar det där släppa. Det här är typ det enda jag har lärt mig som är av nytta med ett och ett halvt år med kemi i gymnasiet..
Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!