3230
Sök

Sug trimma Volvo 850??

688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#1
har tänkt pigga upp maskin lite i min volvo 850 med andra kammar och extracktor grenrör o lite annat smått o gott...  har inte sett nånstans någe värre sug kammar o grenrör så därför frågar jag om det över huvudtaget finns någe delar att sugtrimma med... maskinen ifråga är B5424S?? 170 hästar iaf...



tacksam för svar.


49 Inlägg
7 juli 2008
#2
är inte så haj på det där med trimma.. men porta toppen, tror det finns chip till glt också ! extraktor finns folk som bygger big_smile lycka till


688 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#3
iofs... men har ingen större lust att riva bort toppen då jag använder bilen dagligen...


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 juli 2008
#4
Räkna på vad de delar du tänkt köpa kostar samt monteringskostnad och jämför med turbokonvertering. Sällan värt att trimma en sugmotor. Hade jag varit dig så hade jag bytt mot en 850turbo eller annan turbobil.

8 252 Inlägg
8 juli 2008
#5
Vassare kammar får du köpa ämnen och sen få slipade. Färdiga vässkammar finns inte till sugmotorerna. Vad gäller grenröret så är det bästa att du kapar bort delen som går ner till katalysatorn direkt vid flexdelen och bygger ett helt 2,5" system. Själva grenröret finns ingen anledning att byta ut. Dels är det vettigt designat från början, dels så kostar det runt 25.000:- att köpa ett racegrenrör som bara ger en liten ökning på riktigt höga varv.

Och ska du bygga en lite vassare motor, så är det nog ide att du köper en till och bygger på vid sidan av så länge i alla fall om du använder den varje dag. Det är fullt möjligt att bygga en rolig motor, men det tar tid och är dyrt, och i slutänden har man ändå inte fått ut så stor prestandaökning.


2 911 Inlägg
8 juli 2008
#6
Man brukar säga 800-1200kr per hästkraft i sugmotorer, om du ska trimma på riktigt.

KHRacing
8 juli 2008
#7
Marlboroman skrev:
Vassare kammar får du köpa ämnen och sen få slipade. Färdiga vässkammar finns inte till sugmotorerna. Vad gäller grenröret så är det bästa att du kapar bort delen som går ner till katalysatorn direkt vid flexdelen och bygger ett helt 2,5" system. Själva grenröret finns ingen anledning att byta ut. Dels är det vettigt designat från början, dels så kostar det runt 25.000:- att köpa ett racegrenrör som bara ger en liten ökning på riktigt höga varv.

Och ska du bygga en lite vassare motor, så är det nog ide att du köper en till och bygger på vid sidan av så länge i alla fall om du använder den varje dag. Det är fullt möjligt att bygga en rolig motor, men det tar tid och är dyrt, och i slutänden har man ändå inte fått ut så stor prestandaökning.

Finns garanterat kammar att tillgå nånstans.

varför 2,5"... 2" är det rätta för bästa avgashastighet.

25000kr för ett extraktorgrenrör ? ..... inte då... snarare 7-15000



----------------------------------

sedan lätta svänghjulet, balansera/blueprinta motorn, snäppet större spridare, lättviktskolvar
värre stakar/kolvringar/kolvbultar... m.m.m

BTCC bilarna hade 2L 5cyl & varvade BARA 8500 varv, % då had de som mest 320-330hk


mvh k

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 juli 2008
#8
KHRacing skrev:
Marlboroman skrev:
Vassare kammar får du köpa ämnen och sen få slipade. Färdiga vässkammar finns inte till sugmotorerna. Vad gäller grenröret så är det bästa att du kapar bort delen som går ner till katalysatorn direkt vid flexdelen och bygger ett helt 2,5" system. Själva grenröret finns ingen anledning att byta ut. Dels är det vettigt designat från början, dels så kostar det runt 25.000:- att köpa ett racegrenrör som bara ger en liten ökning på riktigt höga varv.

Och ska du bygga en lite vassare motor, så är det nog ide att du köper en till och bygger på vid sidan av så länge i alla fall om du använder den varje dag. Det är fullt möjligt att bygga en rolig motor, men det tar tid och är dyrt, och i slutänden har man ändå inte fått ut så stor prestandaökning.

Finns garanterat kammar att tillgå nånstans.

varför 2,5"... 2" är det rätta för bästa avgashastighet.

25000kr för ett extraktorgrenrör ? ..... inte då... snarare 7-15000



----------------------------------

sedan lätta svänghjulet, balansera/blueprinta motorn, snäppet större spridare, lättviktskolvar
värre stakar/kolvringar/kolvbultar... m.m.m

BTCC bilarna hade 2L 5cyl & varvade BARA 8500 varv, % då had de som mest 320-330hk


mvh k

BTCC bilarna ska vi nog inte jämföra med då de inte har särskilt lång livslängd eller iaf extremt korta serviceintervall. Ur privatpersons synvinkel så har de troligtvis obegränsad budget.
Jag vidhåller fortfarande att det inte kan vara värt att trimma sin vardags 850 med sugmotor. En 850/855 Turbo kostar ju från ca.12-15k på blocket... Så man får en färdig turbobil med bra mycket mer förutsättningar för effektökning för mindre/samma pengar som ni talar om i delar till en sugmotor.
Köp en färdig turbo 850 så kan du köra till jobbet nästa dag.

huh?
10 427 Inlägg
I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 juli 2008
#10
steifan skrev:
Kan ju chippa också, optimera för 98oktan osv.
Kostar väl mer än det smakar eventuellt.

Chippa har väl aldrig gett någon märkbar effektökning på en sugmotor? Bara hört negativt om chip till sugmotorer, om det inte varit någon som är sponsrad/har annan koppling till chipföretag.

688 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#11
visst har fått bra svar men har alltid gillar att gå lite mot strömmen... alla jag känner kör med turbo så därför skulle ja ville köra sugis så därför tog jag upp saken... men men... vi får se vart det bär av... börjar finnas så satan med både 850R o V70R här på Åland så man sku int riktigt ha nån större lust att dra in en till... sku väll vara en 945 me T6:a i såna fall... men tack för svaren


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 juli 2008
#12
Curse skrev:
visst har fått bra svar men har alltid gillar att gå lite mot strömmen... alla jag känner kör med turbo så därför skulle ja ville köra sugis så därför tog jag upp saken... men men... vi får se vart det bär av... börjar finnas så satan med både 850R o V70R här på Åland så man sku int riktigt ha nån större lust att dra in en till... sku väll vara en 945 me T6:a i såna fall... men tack för svaren

Om många kör med turbo så gör som jag, kompressormata en 540iM... tongue

461 Inlägg
8 juli 2008
#13
Om du vill ha en snabbare sugis så satsa på en bil med lägre vikt och mer saker att tillgå som tex:
Honda civic v-tech
Golf 1/2 gti 16v
Opel kaddet/corsa gsi 16v
Alla dessa drar ju din bil orginal, och finns trim att hitta utan större bekymmer, är ju ändå dessa tre som ledder körningarna på 402m i klassen Framhjulsdrivet utan överladdning;)

Glömde ju såklart nämna min egen pärla:)
Volvo 740 Glt 16v med tänd/bränsle chip, extractor rör med 2,5" hella vägen, el-fläkt, och öppet filter matchar den lätt en chippad 740 turbo.
Senast redigerat av M.Persson (8 juli 2008)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

huh?
10 427 Inlägg
9 juli 2008
#14
TCG skrev:
steifan skrev:
Kan ju chippa också, optimera för 98oktan osv.
Kostar väl mer än det smakar eventuellt.

Chippa har väl aldrig gett någon märkbar effektökning på en sugmotor? Bara hört negativt om chip till sugmotorer, om det inte varit någon som är sponsrad/har annan koppling till chipföretag.

1. Mest hört negativt om chip till sugmotorer från folk som kör överladdat och aldrig provat att chippa en sugmotor.
2. Låter inte så dumt egentligen att på ett enkelt sätt mappa om för t ex 98oktan istället för 95. (prisvärdhet?)
3. Är säkert olika från motor till motor.

Ska prova själv på en gammal Volvo och se om det blir någon märkbar skillnad

Kan ju lämna svar i denna fina tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=92150



Sök