Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig. BMW 320.

fot
7 juli 2008 · 14 Inlägg

Hejsan. Jag besiktade min bil här om veckan och lambdavärdet var alldeles för högt.
jag hade ungefär 80% etanol i bilen och mina avgasvärden var:
co 0,0
co 2500 0,0
HC 056
Lambda 1.15

Jag har köpt bilen utav en riktig bilskojjare, men en besiktning före detta hade bilen lambdavärdet 1.50 (vilket är ännu värre).

Nu undrar jag vad som kan vara felet?
Bilskojaren hade (förutom att skruva ner miltalsmätaren) också satt in ett sportluftfilter. Kan det vara det som spökar, eller rättade det till det ännu värre lambda värdet som det var förut?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/88340/395068_jx34b2.jpg
grej som satt i luftburken

Denna grej ska sitta i orginalluftburken, men den ligger bara löst i motorrummet. Är den nödvändig för något? I verkstadshandboken står det att det är en "coolant bypass valve" tror jag.

Senast redigerat av fot (7 juli 2008)

BMW 320i (1993)
fot
9 juli 2008 · 14 Inlägg

skulle kunna tillägga att bilen är ganska så slö.

BMW 320i (1993)
leo_m83
9 juli 2008 ·

förhöjd lambda värde i ditt fall  = bilen går magert. Kan vara 1000 olika grejer som kan krångla. Men jag skulle börja med att byta ut lambda sonden och sen kolla lambda värdet med den nya lambda sonden. Min var paj och då hade jag för hög lambda....

Grejen som satt i luftburken ser ut att vara en sensor. Antagligen mäter den insugs luft temperature / tryck. Bra att ha när bilen är kall

Senast redigerat av leo_m83 (9 juli 2008)

haaka
9 juli 2008 · 10 Inlägg

Skal du kjøre på etanol må motorstyringen justeres. Det må gjennom enten mapping/chipping av styrdon, eller hardcare-endring korrigeres til økt bensinmengde. Dette er nok ikke gjort/gjort riktig, om du har så høy lambdaverdi som 1.15-1.50, for dette er altfor magert...

Luftfilteret ditt gir mindre luftmotstand, samtidig som det kan forstyrre målingen ved LMM. Det er ikke rart du får for lite bensin.

Du får prøve å sette på orginalfilteret, og den trykk/temp.føleren som sto på filterboksen.. Det hjelper nok en god del. Om du fortsatt ikke når Lambda 1 +/- 0.03, får du nok gå tilbake på ren bensin, og kjør på bensin noen mil før neste besikning...

Senast redigerat av haaka (9 juli 2008)

Ng900t
fot
9 juli 2008 · 14 Inlägg

Grejen är den att jag tvivlar på att bilens andra avgasvärden går igenom med vanlig bensin. Den ska ha haft problem med det förut..
Vad gör besiktningsgubben om alla andra värden, förutom lambdavärdet är dåligt på ombesiktningen?

BMW 320i (1993)
Frosted
9 juli 2008 · 1 878 Inlägg

ger dig en till ombes, inte mer med det.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang