3106
Sök

Svajande tomgång 740 Turbo -86

112 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#1
Har en Volvo 740 turbo som svajar upp å ner på tomgång. när den är kall så kan den dö. Stabiliserar sej lite när den blir varm.

Är lite trimmad, om det spelar roll:

Marinvev
borrad till översta dim.
Smidda kolvar å stakar
531 topp
a-kam
ställbar bränsletrycksregulator @3,5bar
uppställt ladd @0,85bar
trimchip frän KL-Racing


Sitter åsså monterat:

öppendump
sportluftfilter

om det kanske spelar roll..

Någon som har erfarenhet eller råd/idéer?

Tacksam för svar! smile


119 Inlägg
17 mars 2008
#2
kan vara så att den får för mkt soppa på tomgång när de inte är så mkt ladd men sen att den går skit bra på högre varv.. så e de på min allefall tongue


210 Inlägg
17 mars 2008
#4
Låter som ett luftläckage. Packningen till insuget kanske läcker om du inte redan har bytt den.
Dumpen kan också ställa till det om den inte stänger riktigt vid tomgång. Även slangar och IC kan läcka.
Använd lite startgas och spruta där du har ett misstänkt läckage, stabiliserar sig tomgången så har du kanske
hittat orsaken till den dåliga tomgången.

Lycka till!

RWD forever & ever!

112 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#5
oki, tack för tipsen. skall ta med mej dom ut i garaget så fort all snö försvinner smile


76 Inlägg
17 mars 2008
#6
kan även vara vakumslangarna som ska sitta på orginal luftburken, ligger dem lösa? isåfall kan det orsaka problem, hade samma problem på min.

94 Inlägg
17 mars 2008
#7
om du har eller kan låna en luftmassemätare så prova med det. hände en liknande sak på en polares bil när vi höll på, den pendlade på tomgången mellan 500 och 1500 varv. när vi bytte luftmassemätare så slutade det helt. (nu kan jag inte så mycket om volvo men jag antar att det sitter insprut på dom med tongue)


406 Inlägg
18 mars 2008
#8
Har du fått ut några felkoder? kan va lambdan som e kass

:DPlattan i mattan:D

112 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#9
Oki, många bra nyt6tiga tips. blir att kolla upp smile

Men lambda på en 86:a utan katt??


220 Inlägg
18 mars 2008
#10
kolla om dumpen öppnar och stänger sig. hade det problemet på min

112 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#11
Tack alla för tipsen smile Skall ta med mej detta ut i garaget, som sagt och testa smile


2 Inlägg
8 april 2008
#12
Tja Jag har samma problem och efter att jag har har bytit spridare, kamrem, tändkablar, tomgångsmotor och testat lmm och det ena och det andra så har jag kommit fram till att jag fortfarande har problem och jag undrar om du har fått bukt med problemet?????

I Need help


Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
8 april 2008
#13
har du öppen eller åter sirkulerande dump....!! för om du har öppen dump så kan den bli väldigt skumm på tomgång....!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

112 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#14
Insugspackning bytt, togångsmotor rengjord, testat vakumslangarna med startgas och justerat spjället.
Inget hjälpte. Fortfarande svajande tomgång, aningen bättre men inte i närheten av bra.
Ibland efter landsvägskörning i några mil kan den ligga på 900rpm klockrent och inte röra sej nått. tills jag stänger av den. Vid nästa uppstart så svajar den igen...
Har öppen dump, satte handen över och kände ett sug. La i brickor så den är tät nu iaf.
Har lagt märke till att vakumet försvinner ner till nästan noll då den dalar ner innan den varvar upp igen.
Så vakumläck är det jag har jagat utan att hitta nått.
Någon som kan ha några tips?


16 Inlägg
25 juni 2008
#15
kan vara läcka på ett tryck rör, och det e inte i vakum mätaren som det läcker. vet inte så mycket om turbo för jag kör orginal 16v men kanske kan hjälpa lite iaf:P


3 295 Inlägg
25 juni 2008
#16
testa och ta bort och plugga dumpen.. dom flesta får problem med tomgången när dom monterar en öppen dump på en bil med LMM..


112 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#17
Oki, skall testa det. Det är ju relativt enkelt å testa åsså smile


112 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#18
Har idag rotat lite i motorrummet och kollat alla vakumslangarna, stallt in spjäll-länkaget och tomgångskruv. Detta gjordes utan tomgångsmotor inkopplad. Efter att jag var nöjd med tomgången så kopplades den in igen och nu är den hyffsat stabil på ca: 1000-1100 rpm. Kan börja svaja lite en kort stund efter att den stått ett tag. Känns som den behöver upp i arbetstemp innan den stabiliserar sej.
Tomgångs motorna uppgift är jag osäker på, skall den reglera hela tiden eller bara vid t ex kallstart?
Senast redigerat av flurka (29 juni 2008)


2 Inlägg
9 juli 2008
#19
tomgångsmotorn reglerar luften in i insuget när spjället är stängt(spjällgivaren) vid ökad belastning typ AC, poppa krävande bilstereo osv när bilen står på tomgång, när bilen belastas utan tomgångsmotor så går varvet ner med tomgångsmotor så håller den varvet stabilt på 900rpm.

och jag har samma problem som dig och våra motor är ganska snarlika.
jag har en jämn tomgång nu på ca 950 varv det jag har gjort är att koppla bort tomgångsmotorn och plugga slangarna jag har en hybrid dump på och på den pluggade jag den återcirkulerande slangen och då fick jag en stabil tomgång på en gång så det är något med vakummet och jag har kollat runt både på märkesverkstäder och rallyåkare och ingen kan rikigt säga vad det är för fel.
obs bilen är lite kinkig med tomgången innan den kommer upp i temp  ...



Sök