4058
Sök

Tempen kokar på bmw 520-88 snabb hjälp pga bilen till jobbet---!=)

15 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Tjenare  det är nå skumt med tempen, Har prövat lufta den och vatten kommer enbart när jag gasar på lite granna, Bilen hamnar aldrig i kok läge (röda) utan hamnar alltid på strecket över mitten strecket och pulserar dära mot röda och tillbaka hela tiden. vad är felet ?

Mvh to
obbe för snabba svar,.

dARKiE
5 031 Inlägg
23 juli 2008
gissar på att vattenpumpens plast vingar har gått sönder, eller kanske 1 eller 2 av vingarna ialf, eftersom den orkar dra runt lite vatten till systemet. Hade samma problem med min E34 när man hade den. Köpte då en pump med stålvingar och fick aldrig kok problem igen..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

64 Inlägg
23 juli 2008
det är viskokopplingen till fläckten som är dålig, och det gör den genom att den börjar slira och fläckten får inte den fart den behöver.. gissar på det, hadde det felet på min e34..

86 Inlägg
23 juli 2008
m20-motorerna brukar vara lite halvjävliga att lufta enligt vad jag fått höra.
nu är det ju ett tag sen, men avluftningsventil finns ju på åtminstone 2 ställen
om jag inte missminner mig totalt.

FreddeK
23 juli 2008
kan vara viscosfläkten...kostar 1800kr på bmw. termostaten kanske inte öppnar vid 80grader som den ska? annars är ju pumpen ett hett tips som sagt.

men testa att köra utan termostat och se om felet kvartsår.

FreddeK
23 juli 2008
men jag tror mera på att det är skovelhjulet i pumpen. viscosfläkten eller pumpen...ole dole doff...

15 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Tack för alla svar, vette fan har ny vatten pump med stål ¨så men men jag ska pröva, tack så mycke boys.

7 Inlägg
26 juli 2008
Behövde själv byta vattenpump.., kollade på priser.. Jag rekommenderar en BMW Original..
Endast 150kr dyrare än Micro:s.. En termostat på Biltema inköptes åxå, 150kr..
Men varför köpa en dyr visko-kopplig..., jag tog med mig gamla pumpen, med en trasig visko-koppling,
till den lokala OK-verkstan.. Med mejselhammare så fick han lös hela "fläkten".. Efter det så
svetsade han fast så att fläkten numera sitter "stum-monterad" Pris: lite fikapengar å'la 50kr..

Ett ekonomisk variant, där du vet att det felet aldrig mer uppkommer..
Nackdel: Du får leva med ett högre fläktljud...

Sök