2220
Sök

HJÄLP! tomgången på min volvo 740 spökar

1 196 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#1
som sagt min tomgång pendlar mellan 500 till 2000 v, när man gasar upp till typ 3000 v o sen släpper åker den ner till 500 v, och då börjar Lambda lampan lysa men sen när motorn kommer upp i varv slocknar den, vad är felete?!?! hatar fan volvo nu....

Volvo Nörd
85 Inlägg
6 april 2008
#2
Kan ju vara Tomgångsventilen

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

1 196 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#3
då blire att åka till skroten och ta en annan då smile=

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
6 april 2008
#4
Spiike skrev:
då blire att åka till skroten och ta en annan då smile=

Nja, börja med att ta ur befintlig tomgångsmotor, eg tomgångsreglerventil. Dränk den sedan i 5-56, Skruva den fram och tillbaka så den blir riktigt "genomsmörjd".

Kvarstår problemet kan det vara insugspackningen eller en/flera spridarpackningar som är otäta. Spruta startgas i området kring spridarna och insugspackningen när motorn går på tomgång. Varvar den upp då märker ju ju vart det inte är tätt nånstans. Inga problem att byta packningar, bara att lossa hela insprutet i separat paket. Är gjort på 20 min tot.

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (6 april 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 196 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#5
kollade på den förut, skruvade bort ventilen, men hur menar du med skruva dne fram o tillbaka? hittade inget att skruva på hmm

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 april 2008
#6
Spiike skrev:
kollade på den förut, skruvade bort ventilen, men hur menar du med skruva dne fram o tillbaka? hittade inget att skruva på hmm

Jo, men det går ju att vrida på sjävla ventilen, det måste det ju annars hade det inte hetat just ventil. Kommer inte ihåg exakt hur denna lilla del ser ut nu, men det ska finnas ett "stängt-" och ett "öppetläge". Men jag tror inte det är det som är felet iaf, börja med startgas runt spridare och vid insugspackning. Kan nästan sätta ett finger på att det är nåt av det som spökar. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 april 2008
#7
Har ett liknande fel på min 745 gl - 90 med f motorn   om man kör jämn gas en stund och sen släpper gasen och trycker ner kopplingen så går den ner under 500 varv och lamda lampan tänds och sen kan den till och med dö ibland =/   om den inte dör så står den på typ 300 - 400varv och puttrar sen efter typ 20 sekunder så går den upp till normal tomgång på 800-900 varv     kan det vara liknande fel på den ??
Senast redigerat av Klorin_Elvis (7 april 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

1 196 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#8
Klorin_Elvis skrev:
Har ett liknande fel på min 745 gl - 90 med f motorn   om man kör jämn gas en stund och sen släpper gasen och trycker ner kopplingen så går den ner under 500 varv och lamda lampan tänds och sen kan den till och med dö ibland =/   om den inte dör så står den på typ 300 - 400varv och puttrar sen efter typ 20 sekunder så går den upp till normal tomgång på 800-900 varv     kan det vara liknande fel på den ??

det är typ exakt samma fel hittar du felet säg gärna till big_smile

61 Inlägg
7 april 2008
#9
har precis samma fel på min 940 turbo! Någon som hittat felet??

En gång till nu
760 Inlägg
7 april 2008
#10
Spiike skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Har ett liknande fel på min 745 gl - 90 med f motorn   om man kör jämn gas en stund och sen släpper gasen och trycker ner kopplingen så går den ner under 500 varv och lamda lampan tänds och sen kan den till och med dö ibland =/   om den inte dör så står den på typ 300 - 400varv och puttrar sen efter typ 20 sekunder så går den upp till normal tomgång på 800-900 varv     kan det vara liknande fel på den ??

det är typ exakt samma fel hittar du felet säg gärna till big_smile

hadde ett sånt problem med att den självdog ibland vid inbromsning osv..
Jag löste alldrig felet på min egna 745a innan ja sålde den men ja hörde att de är en vacum ventil som sitter i en liten svart låda precis bakom vänster framlyckta... skulle inte va dyr å byta va jag hörde, runt 50spänn eller nått sådant...

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 april 2008
#11
Som sagt, alla ni, testa med startgas och se vart/om det läcker. Annars kan det vara en vaacumslang som är otät. Finns b la en som sitter in i bromsklockan, kolla infästningen där. Är det otätt där kan motorn spöka. MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 juli 2008
#12
Har bytt tomgångsmotorn nu allafall men nu är det så att bilen går på mellan 1500-2000 varv på tomgång när den blivit varm hmm  så nu har min bil gått åt andra hållet så att säga wink

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
28 juli 2008
#13
Nu har jag lyckats fått ordning på min tomgång efter många om och men smile   med hjälp från en kille här på garaget vid namn Kesler lyckades jag lokalisera felet och felet låg inte i tomgångsmotorn utan i gas spjäll läges givaren !   
Jag och en polare kollade om givaren klickade som den ska när man rör gaspedalen men det gjorde den icke så vi tog bort den och smörjde upp den lite med 5-56 och sen dit med den igen men det funkade fortfarande inte, så vi lossade skruvarna lite granna och sen vred lite försiktigt på givaren och gasade lite för att höra att de klickade och när vi lyckades få den i rätt läge så den klickade så skruvade vi dit den  och vips så funkade det och bilen gick som en klocka på tomgång smile    Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Montör
664 Inlägg
28 juli 2008
#14
Har haft diverse tomgångsproblem tidigare på både mina och mina kompisars Volvobilar.. Tomgångsmotor, gasspjällägesgivare, tändmodul (tidigare omnämnd i tråden som "svart liten låda bakom vänster framlykta"), läckade i bränslesystem/insugssystem, LMM, lambdasond.. Dessa saker har efter vad jag märkt genom åren kunnat skapa liknande och identiska problem... kolla även slangar efter sprickor och andra sorters läckage.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök