3562
Sök

16v turbo eller 850 t5 motor i min 740/s90 tic? besluts ångest :(

260 Inlägg
30 juli 2008
#21
kör på t5an!

1 311 Inlägg
30 juli 2008
#22
köp vems... du får väl ett komplett sprut för ca 6000 tror jag, verkar vara mkt funktioner också!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2008
#23
Grundeffekten i en T5 är ju något högre än i en rödblockare. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

812 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#24
jo men en rödblockare håller fan så mkt bätre oxå tongue ja de lutar åt 16vn iaf tongue ska hämta hem den snart å riva dän kolvarna lr om ja får tag på lösa kolvar å svarna ner lite..  lr nån som har ligger redan?? tongue

man lever bara en gång..

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2008
#25
T5an håller minst lika bra som en rödblockare, enda fördelen med rödblockaren är att den är billigare att renovera. tongue
T5an är väldigt lättrimmad. Och den har det där goa vrålet, mm smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

112 Inlägg
30 juli 2008
#26
jag har en liten fråga i det här forumet.. hur gör man för att sätta i en t5 motor ? jag menar det är ju framhjulsdrift?
mvh Cliff


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2008
#27
Man vänder på den, så att den sitter på samma håll som andra bilar med bakhjulsdrift, sen sänker man ner motorn och kopplar på växellådan. smile

Det är att montera T5 i 200/700/900-serien för medelsvensson. tongue

Givetvis är det mer komplicerat än så.
Men i stora drag är det så man gör.
Senast redigerat av TurbOla (30 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

812 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#28
jo men va faaan tongue har fått ett fuling grenrör till 16v turbo tongue (addapter från org grenröret till turbo tongue) så de blir nog fan 16v tic ist. den motorn vet ja ju är bra iock med att den bara är 4 år gammal. ska bara ha andra kolvar lr om ja gör en egen 3mm koppar packning å sen andra stakar tror ja.. beror på vad som sitter i efftersom att motorn va fabriks ny för 4 år sen tongue

man lever bara en gång..

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
#29
Jag såg en 240 med V8. Alltså Volvos nya V8, den på 4,8 liter, 311hk som dom slängde ihop tillsammans med Yamaha. smile

Vill ha-faktor på den alltså. Såg fabriksbyggd ut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
31 juli 2008
#30
TurbOla skrev:
Jag såg en 240 med V8. Alltså Volvos nya V8, den på 4,8 liter, 311hk som dom slängde ihop tillsammans med Yamaha. smile

Vill ha-faktor på den alltså. Såg fabriksbyggd ut.

Har gjort hjulinställningen till den på jobbet och kan garantera att den är värd att granskas överallt:)

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

310 Inlägg
31 juli 2008
#31
Corpze skrev:
köp vems... du får väl ett komplett sprut för ca 6000 tror jag, verkar vara mkt funktioner också!

Komplett o komplett.. Njae.. Jag pröjsade mellan 7 och 8a för box + alla givare inkl bredbandslambda och tomgångsmotor.

Sen bygger det alltid på med ännu mer wink


310 Inlägg
31 juli 2008
#32
Till trådskaparen:

Tycker du ska köra med en redigt vass 16v, typ 200hk i sugmotorform och god för 8000varv.. oj oj oj oj Vad den kommer att råma gött på höga varv <3 wink

Snurbo på det sen så behöver du inte ladda på mycket innan du får tillräckligt med effekt smile


812 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#34

den motorm vill ja ha tongue de är väl den bilsport byggde ihopp till nån tävlig men vilken bil satt dom där i annars undrar ja?? tongue

man lever bara en gång..

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
#35
speedfreak racing skrev:
TurbOla skrev:
Jag såg en 240 med V8. Alltså Volvos nya V8, den på 4,8 liter, 311hk som dom slängde ihop tillsammans med Yamaha. smile

Vill ha-faktor på den alltså. Såg fabriksbyggd ut.

Har gjort hjulinställningen till den på jobbet och kan garantera att den är värd att granskas överallt:)

Hade inte sagt nej till en provtur med den. smile
Det måste ju vara grymt vrid i den stackars bilen. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
31 juli 2008
#36
pimpad740 skrev:

den motorm vill ja ha tongue de är väl den bilsport byggde ihopp till nån tävlig men vilken bil satt dom där i annars undrar ja?? tongue

Var en icke gatbil-240 som kom till Rättviksträffen i Rättvik, Volvoträff.
Röd 240 osv.

http://www.forumbilder.se/images/0b6200862009P6b83.jpg

Står om 16V-konvertingssatsen för B21/B23 här:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/1 … _volvo.htm

     

"16 Valve DOHC Head - In 1982, you could purchase a full-house 16 Valve B21/23 conversion for 4000 UK Pounds (that's a real lot of money) from the R-Sport division. A Turbo kit was also available. Pic contributed by Paul Hestnes"

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/all_gifs/Turbo%20page%20gifs/16V_R-sport.jpg


13 Inlägg
1 augusti 2008
#37
Kör Med 16v =P

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 augusti 2008
#38
16V säger jag också! T5an börjar ju bli för vanlig som sagt, häftigare med 16V IC, å dem är inte svåra att få upp lagom med häst i!


399 Inlägg
1 augusti 2008
#39
Ja gillar båda big_smile Men en 5:a låter ju grymmt gott big_smile

VOLVO for life


Sök