3723
Sök

16v turbo eller 850 t5 motor i min 740/s90 tic? besluts ångest :(

812 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#1
humm..  fått stora problem sad har ju en b234 (16v) ligger som är 4 år gammal som ja tänkta bygga turbo på  (ja motorn är 4 år bara. byttes av rejmer i örebro 2004 å kördes till 2006 så olje pumpen rasade) men går bra för övrigt men nu är de så här att ja va med chefen å hämtade en 850 t5a -94a i ett dike och ev ska ja ta över den motorn och ioch med att min tic är inporterad så är det ju inga problem med reggningen men vad tycker ni ja ska göra?  hälp mig att välja rätt tongue

man lever bara en gång..

1 062 Inlägg
28 juli 2008
#2
jag hade kört på t5a smile dom låter gött å så smile

812 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#3
Ricky skrev:
jag hade kört på t5a smile dom låter gött å så smile

jo ja är lite inne på de oxå och så är dom lätt trimmade big_smile men de e ju så jävla mkt el på dom jävlarna sad

man lever bara en gång..

Montör
664 Inlägg
29 juli 2008
#4
B234F utan tvekan smile Stabilare motor som är så jävla mycket mer hårdrock. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
29 juli 2008
#5
Go for 16V!! Finns snart fler som åker T5 rwd än rödblockare känns det som. Sen låter 16v asfränt på sitt sätt smile

1 311 Inlägg
29 juli 2008
#6
så klart 16v tongue

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 juli 2008
#7
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

2slow

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
29 juli 2008
#8
azid skrev:
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

Varför regga med 5an först??

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 juli 2008
#9
babyblue242 skrev:
azid skrev:
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

Varför regga med 5an först??

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

2slow

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
29 juli 2008
#10
azid skrev:
babyblue242 skrev:
azid skrev:
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

Varför regga med 5an först??

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

Jo det finns den.....

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 juli 2008
#11
babyblue242 skrev:
azid skrev:
babyblue242 skrev:

Varför regga med 5an först??

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

Jo det finns den.....

ok då fick man veta nå nytt

2slow

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
29 juli 2008
#12
azid skrev:
babyblue242 skrev:
azid skrev:

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

Jo det finns den.....

ok då fick man veta nå nytt

Såldes i Italien och Usa wink

Montör
664 Inlägg
29 juli 2008
#13
babyblue242 skrev:
azid skrev:
babyblue242 skrev:

Jo det finns den.....

ok då fick man veta nå nytt

Såldes i Italien och Usa wink

Dock endast som 2.0L väl? Så man får ju bygga om till 2.3/2.5 om den ska bli riktigt kul smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
29 juli 2008
#14
berthelsen skrev:
babyblue242 skrev:
azid skrev:

ok då fick man veta nå nytt

Såldes i Italien och Usa wink

Dock endast som 2.0L väl? Så man får ju bygga om till 2.3/2.5 om den ska bli riktigt kul smile

Alldeles rätt! smile

1 311 Inlägg
29 juli 2008
#15
japp... 2.5 liter 16v turbo ÄR riktigt kul... skippa 5an och kör hårt big_smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

812 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#16
hehe ja fan blir nog lättare med elen iaf tongue men tänkte på en sak. nån som vet om de går att köra med et sprut på en 16v turbo? som de ser ut nu när man är arbetslös så ett data sprut känns lite väl dyrt tongue går ju att köra på gl sprut på en 16v turbo så då måste de väl gå med et sprut om man plockar över alla givare å sånt? lr är ja helt ute å cyklar??

man lever bara en gång..

Montör
664 Inlägg
30 juli 2008
#17
hmm jag är lite osäker faktiskt på hur man gör i dessa fallen. Men jag vet att när man sätter ner en vanlig 8v turbo motor i GLarna så är det ju bara i princip att byta till en turbobox.. Kanske går att lösa på ett någorlunda sätt med 16V'n också..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2008
#18
Elen på en vitmotor är inte svårare än på en rödblockare, det är bara att välja vad du vill ha kvar, skippa diagnostiksystemet om du vill det, annars är det ju bara det vanliga, knacksensorer, varvtalsgivare, kamaxelgivare, spridare, insprut, oljetrycksgivare, vattentempgivare, tändbox...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

83 Inlägg
30 juli 2008
#19
kör på 16v =P

Volvo vad annars ?

474 Inlägg
30 juli 2008
#20
ta 16v i 740in o sen tar du t5an i din 940 wink

Volvo S60 2.5T AWD


Sök