2671
Sök

Tickande motor

1 570 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
Tjena,
min gamla bil tickar alltmer och jag har förstått att det är ventillyftarna som väsnas. Måste man byta dom och går det att åtgärda på nåt annat sätt? smörja eller nåt? Är det väldigt avancerat? Har en gammal merca.

Satans Kung
467 Inlägg
12 april 2006
Börja med att byta olja..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

Avstängd
1 106 Inlägg
12 april 2006
henrikh skrev:
Tjena,
min gamla bil tickar alltmer och jag har förstått att det är ventillyftarna som väsnas. Måste man byta dom och går det att åtgärda på nåt annat sätt? smörja eller nåt? Är det väldigt avancerat? Har en gammal merca.

Om det händer efter att man har bytt olja så bör man byta ut ventillyftarna.

Livet startar vid 220 km/h

Klubbmannen
12 april 2006
Eller plocka isär dom för grundlig rengöring

Evolution
1 627 Inlägg
12 april 2006
grattis du har uppgraderas till en tic  ne skämt och sido dom kan nog va slut

Fäll ner pungen och landa

32 Inlägg
13 april 2006
jo oftst e det ju som ni säger men spridarna kan väsnans en hel del men dom borde inte bara börja ticka helt plötsligt

-==bmw==-

460 Inlägg
13 april 2006
henrikh skrev:
Tjena,

Byt olja!
Gärna ett par gånger på kort tid så kan det sluta ticka,om inte så är det  ventiltryckarbyte och eventuellt kam .
Tyvärr inte så billigt, kamsats med tryckare kostar ca 7200:-bara tryckarna kostar ca 160:-/st och du behöver 8st till detta kommer arbete.

Tickande ventiler och utslitna kammar på den motorfamiljen är inte en helt ovanligt problem.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

460 Inlägg
13 april 2006
froodi skrev:
jo oftst e det ju som ni säger men spridarna kan väsnans en hel del men dom borde inte bara börja ticka helt plötsligt

finns inga spridare på den modellen.
Där sitter en elektroiskt styrd förgasare med lamdasond och katalysator

1 570 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Okay, tackar för svaren. Får nog göra ett till oljebyte och köra original filter och kanske prova att rengöra. Läste också om nån "mirakelsoppa" som hette Wynns valve lifter concentrate som skulle vara bra mot sånt där oljud. Däremot vet jag inte om 7 lök är nåt att lägga ut på en bil som är värd ungefär lika mycket :-).

48 Inlägg
13 april 2006
det e ju en merca det e bara tuta och köra..

13 Inlägg
14 april 2006
Hotta i ventillyftarljuddödarmedel, funkar ett taga, gjorde de me en audi 100, som oså har hydraliska lyfters.

1 570 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
Zipped_Pick_5 skrev:
det e ju en merca det e bara tuta och köra..

Javisst :-) den går ju alltid framåt hehe.
Senast redigerat av henrikh (14 april 2006)

Sök