3927
Sök

Tar motorn stryk av att gå kall länge?

152 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Jag tänkte köpa en Golf (II, -91:a) men när jag provkörde visade temp-mätaren jättelågt. Han som ägde bilen bekrev något som jag tydligt tolkade som att termostaten var slut. Det är ju bara att byta den, men är det skadligt för motorn att ha kört så länge? En bilmek hade sagt att "den håller kanske ett år till". Märkligt.

Han nämnde inget om att den drog olja men sade att Golfen drog 0,8-1,0 l milen och det är ju alldeles för mycket så kall är den definitivt. Om inte det finns något annat fel.

Med lem
1 127 Inlägg
12 augusti 2008
Du kommer ju aldrig upp i arbetstemperatur, så motorn kommer inte gå "optimalt" eller vad man ska säga. Kommer ju dra en hel del bensin som du säger.

Termostat finns på biltema billigt, BYT!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
12 augusti 2008
De flesta bilar ska köras med ett motorvarv omkring 2500rpm tills normal motortemp. uppnåtts.

Det finns ju en anledning till att det finns en termostat. Skulle motorn må bra av att vara kall så hade vattnet strömmat fritt i maxhastighet hela tiden..

152 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Jag vet att motorn inte optimalt. Jag kommer att byta termostat. Men jag vill veta om det är ok att köpa bilen som gått kall en tid. Kanske är motorn sliten.

Frågan var alltså: Hur länge är det farligt att köra en motor på för låg temp? Ungefärligt i tid alltså. Veckor... år... För motorslitaget alltså.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
12 augusti 2008
Beror även på hur han har kört med bilen medans den är/var kall. Man ska inte pressa motorn förrens den har kommit upp i temp, för då kanske det kan gå illa.

Att det skulle vara termostaten låter lite konstigt, termostaten är stäng till den når ca 70c. Innan dess så flödar ju inte vattnet/glykolen genom kylaren. Just för att motorn ska nå optimal temp så snabbt som möjligt.
Fast jag kan ha fel, kanske termostaten har låst sig i öppet läge eller något ??

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

4 586 Inlägg
12 augusti 2008
kan även vara tempgivarna som sitter på motorn som ger fel värde då det inte är allt för ovanligt. att byta termostat tar mindre än 10 min på din motor passa även på att byta glykol samtidigt

Lite olja drar dessa gamla golfar då styrningar i toppen blir glappa med tiden men vid normal körning så ska oljeförbrukningen inte vara skyhög men den kommer fortfarande att dra olja. En golf 1.8 ska dra under 0.8 blandad körning inte 1.0

ifall motorn inte får rätt arbetstempratur på länge så kan det vara läge att byta stift också

152 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
kan även vara tempgivarna som sitter på motorn som ger fel värde då det inte är allt för ovanligt. att byta termostat tar mindre än 10 min på din motor passa även på att byta glykol samtidigt

Lite olja drar dessa gamla golfar då styrningar i toppen blir glappa med tiden men vid normal körning så ska oljeförbrukningen inte vara skyhög men den kommer fortfarande att dra olja. En golf 1.8 ska dra under 0.8 blandad körning inte 1.0

ifall motorn inte får rätt arbetstempratur på länge så kan det vara läge att byta stift också

Ok. Jag tolkar dig, jorre83, som att jag sannolikt kan köpa bilen utan att oroa mig för motorhaveri då p.g.a. tempen såvida jag får ordning på termostat eller defekt givare och fixar lite nya tänddelar?

Ja supersupra87, termostater kan låsa sig både öppna och stängda, med kall respektive överhettad motor som följd.

Förresten kom jag på en annan intressant fråga. Temperaturmätaren har ju ett svart/blått område (kall), sedan ett mellan där nålen brukar ligga i mitten som är lite längre och sedan ett rött område (överhettning). Är HELA mittenområdet en ok temp? Alltså MÅSTE nålen ligga i mitten av skalan?
Senast redigerat av Dextre (12 augusti 2008)

4 586 Inlägg
12 augusti 2008
tempen ska stå mitt över den röda lilla lampan som sitter i tempmätaren. nålen kan ligga lite under en riktigt kall dag (-15)men ska ej gå över.

ifall du ska kolla på bilen igen så kan du ta bort sladden till tempgivaren och göra rent den

kolla även oljan den ska vara fin inte svart eller grå

oljeläckage får ej heller förekomma då detta i värsta fall kan betyda byte av blockpackningen

Sök