2782
Sök

Kopplingsproblem samt sinterlamell ja eller nej ?

77 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjenare, har en  b230fk som jag skrämt upp runt 220 hk i nu och originallamellen ,eller ja, hela kopplingen, börjar lessna på det nu. den slirar alltså när laddtrycket gör sin verkan! jag har haft funderingar på att skaffa mig en 4-puck eller 6-puck sinterlamell och en tryckplatta från en fulltrycks motor. frågan är då om det är skillnad på lättryckarnas tryckplatta och fulltryckarnas ? och en 6puckad lamell hugger väl inte så j*vla hårt som alla säger? jag vill ju givetvis kunna köra inne i stan utan att behöva smälla in i Von Rikemans nya BMW pga att kopplingen nyper som fan;) och samtidigt vill jag ha bra grepp när det är race,burna,drifta osv.

så hur ska jag göra? 6puck eller 4 puck? kl-racing har ju några volvo sinterlameller och jag antar att dom passar , har ju m90. men det är väl samma lamell som m46,m47?

dessutom tappar jag trycket i kopplingen ibland,när man kört hårt. pedalen sjunker bara ner i golvet!? mina misstankar är att cylindern börjar ge sig, eller att det sitter avlagringar i den. kan det stämma ? mycket frustrerande på t.ex motorvägen om man lägger ner till trean och stämplar fullt, sen går det inte få i nästa växel:rolleyes:roll

tack på förhand!

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 augusti 2008
#2
satsa på hårdare tryckplatta istället för sinter:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 augusti 2008
#3
6puck brukar inte vara så svårkört.. beror dok mycket på hur pass hård tryckplatta du har.


Kör på en 6puck med fjädrat centrum så blir det nog kalas..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 004 Inlägg
13 augusti 2008
#4
skulle rekomndera 850R tryckplatta och lammel... passar med lite modefikation... är ganska onödigt med sinter till 220hk.. åker med det i 262:an och skulle aldrig ha det i bruksbilen.. mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

77 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#5
jo hårdare tryckplatta vore ju riktigt fint. men eftersom man ännu inte gått ur skolan och skaffat ett jobb så har man inte råd med nya tryckplattor som är förstärkta och modifierade..och en sinterlamell kostar ju minst sagt hälften så mycket av vad en förstärkt tryckplatta kostar. 850r koppling har jag också hört talas om att dom ska passa med lite jobb.. men vet inte vilken prisklass en komplett sådan ligger i. någon som vet ?

sintern greppar ju inte som fan när den är kall, utan först när den blivit varm greppar den ordentligt.enligt creatix.se

om man är lugn på kopplingen kanske det inte är något problem i stan och liknande:) och en hård,förstärkt tryckplatta blir ju bara jobbigt för vänsterbenet att trycka ner wink

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

1 004 Inlägg
13 augusti 2008
#6
svårt att vara lugn med en sinter... är ju typ på eller av.... en original turbo koppling borde ju funka fint...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"


Sök