2979
Sök

förvirrad... När får man ha dimljus?

3 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
hej

jag har läst mkt och det där med dimljus men jag fattar inte .. jag har två bilder på min sida skulle vara tacksam om nån kunde förklara vilket som man får ha och när man får ha det .. för det är jue tydligen olika på dag och kväll osv.

det är den första och andra bilden..

www.garaget.org/wazeno

tack för all hjälp.. //Peter

329 Inlägg
21 augusti 2008
"Små" lampor som du skrivit + dimljus får du ha dagtid. (efter gryning, innan skymning)

Halvljus + dimljus får du aldrig ha på samtidigt. (Om det inte är extremt dimmigt)
Senast redigerat av Molle_S60 (21 augusti 2008)

3 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
Molle_S60 skrev:
"Små" lampor som du skrivit + dimljus får du ha dagtid. (efter gryning, innan skymning)

Halvljus + dimljus får du aldrig ha på samtidigt. (Om det inte är extremt dimmigt)

okej.. men jag får inte ha "små" lampor + dimljus när det är mörkt?

9 108 Inlägg
21 augusti 2008
Som sagt, när det är ljust ute får du ha dimljus och positionsljus (i mitten på ljusvredet). Nattetid får man egentligen inte ha på dom alls, med helljus i så fall då men dom har du ju inte tänt när du möter någon ändå smile

"vid tillfredsställande belysning" tror jag det står i regelboken, alltså får du köra med positionsljus och dimljus nattetid så länge det finns gatubelysning.

3 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
Som sagt, när det är ljust ute får du ha dimljus och positionsljus (i mitten på ljusvredet). Nattetid får man egentligen inte ha på dom alls, med helljus i så fall då men dom har du ju inte tänt när du möter någon ändå smile

"vid tillfredsställande belysning" tror jag det står i regelboken, alltså får du köra med positionsljus och dimljus nattetid så länge det finns gatubelysning.

okej.. nu börjar jag förstå.. tack så mkt för svaren..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 augusti 2008
Enligt en del poliser här i örebro så när gatubelysningen är tänd så får man inte ha dimljus+parkeringsljus  då är det halvljus som gäller !  //Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

274 Inlägg
22 augusti 2008
MilleN skrev:

hmm
Har jag aldrig hört?

Har flera kompisar som fått böter under kvälls/nattetid pga angel eyes+dimmljus eller positionsljus+dimmljus.
Senast redigerat av MissMotor_ (22 augusti 2008)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 augusti 2008
Klorin_Elvis skrev:
Enligt en del poliser här i örebro så när gatubelysningen är tänd så får man inte ha dimljus+parkeringsljus  då är det halvljus som gäller !  //Emil

Stämmer. Är det inte dagsljus så måste halvljuset vara på. Då är det inga dimljus som gäller.
Jag kan inte ens stänga av halvljuset på min bil när den är igång så jag kan inte använda mina dimljus.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

831 Inlägg
22 augusti 2008
Ett stort skämt egentligen att dom orkar lägga så mycket energi på att bötfälla folk som åker med dimljus. Finns bra mycket större problem här i världen kan man tycka, men i och för sig Italien har börjat bötfälla folk om dom bygger sandslott så då kan väl svensk polis bötfälla för dimljus.

2 126 Inlägg
22 augusti 2008
Irmscher Vectra skrev:
Klorin_Elvis skrev:

Stämmer. Är det inte dagsljus så måste halvljuset vara på. Då är det inga dimljus som gäller.
Jag kan inte ens stänga av halvljuset på min bil när den är igång så jag kan inte använda mina dimljus.. hmm

Du kan väl vrida så att du bara har parkeringsljus?

Lastbilschaufför
257 Inlägg
22 augusti 2008
Jag brukar iaf slå över till halvljus och släcka dimljusena när gatubelysningen tänds..
Det är ett bra riktmärke så man inte får böter..

Four Rings To Rule Them All

Sök