1857
Sök

Steget slår av vid spelning av hög volym... Hjälp!

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#1
Ska försöka skriva upp hur allt är kopplat nedan.

Huvudenheten är kopplad till bil batteriet.
Remoten, samt lågnivå draget till slutsteg.
Bas kopplat till slutsteg.

En 50mm2 ström kabel dragen från bil batteriet till ett stinger batteri i bagageluckan
Ström dragen från det batteriet till slutsteget.
Stinger batteriet är jordat med en 50mm2 kabel i plåten bak.
Jord är draget från Stinger batteriet till slutsteget.

(Diverse andra högtalare räknar jag inte upp då felet inte sitter där.)

Om ni undrar om något säg till wink

Men vid hyfsat hög volym samt om det är för mycket bas. Så lägger steget av. ?!???!?!?!?!

Tacksam för svar.

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
30 augusti 2008
#2
Låter för mig att du överbelastar steget. pröva sänka gainen en aning och vrid på igen.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

178 Inlägg
30 augusti 2008
#3
börja det lysa protect på steget??

four rings to rule them all

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#4
Har aldrig varit vid steget och kollat när det slagit av. har bara åkt i bilen sen så helt plötsligt har det lagt av.
Men får väl kolla det först sen fråga mig vidare..

Kan kolla gainen också

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 augusti 2008
#5
Vad är det för steg och bas?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#6
Vred ner gainen och trodde felet var löst. För det höll sig bra ett tag.
Sen när det kom en viss låt med lite mera bas än vanligt så la steget av igen.

Steget är ett Power 1000D.
Max. power 1,500W
RMS power 1Ω 1 x 1,200W
RMS power 2Ω 1 x 880W
RMS power 4Ω 1 x 530W
Frekvensomfång 20-300Hz
Lägsta högtalarimpedans (min.) 1Ω
Ingångskänslighet (line) 0.2-6V
S/N ratio > 80dB
THD < 0.4%
Låg-pass 35-250Hz, 18dB/oct.
Subsonic 15-55Hz, 12dB/oct.
Bass boost 50Hz, 0dB - (+15dB)
Inspänningsomfång 10-16V DC, ström /140A
Anslutningar: skruvanslutningar
Line 1 x RCA L/R

Och basen är en Carpower Sonic 12
Impedance (Z) 2 x 2&#937;
Resonant frequency (fs) 27Hz
Max. frequency range f3-300Hz
Music power 2 x 600WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 85dB
Suspension compl. (Cms) 0.14mm/N
Moving mass (Mms) 250g
Mech. Q factor (Qms) 11.2
Electr. Q factor (Qes) 0.49
Total Q factor (Qts) 0.47
Equivalent volume (Vas) 51 l
DC resistance (Re) 2 x 1.9&#937;/1 x 3.8&#937;
Force factor (BxL) 19Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH/1 x 2.8mH
Voice coil diameter Ø 75mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±25mm
Eff. cone area (Sd) 511cm2
Magnet weight 180oz.
Weight 15kg

Steget ska klara av basen!!

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
30 augusti 2008
#7
Jag har upplevt precis samma sak!
Har kopplat precis som du med ett extra stinger batteri där bak samt optima yellow där fram.
Detta tycker man borde ge tillräckligt med kräm för att förse mina två sinus sla 1500 steg.
De driver två sonic 12".

En gång när jag var ute och körde hörde jag bara hur mkt av basen försvann. Sänkte volymen och testade stillaståendes. Lade märke till att ENA basen sluta spela samt att den blå dioden som lyser på sinus steget började blinka, notera ena steget började blinka!

Varje steg driver varsin bas, kanske också är värt att tillägga..

När jag kom hem laddade jag ena batteriet och sen har jag inte upplevt detta någon mer gång.
Kan det vara så att min generator helt enkelt inte räcker till för att driva systemet?

Vore tacksam för hjälp smile


1 785 Inlägg
30 augusti 2008
#8
Mr_M_ skrev:
Vred ner gainen och trodde felet var löst. För det höll sig bra ett tag.
Sen när det kom en viss låt med lite mera bas än vanligt så la steget av igen.

Steget är ett Power 1000D.
Max. power 1,500W
RMS power 1&#937; 1 x 1,200W
RMS power 2&#937; 1 x 880W
RMS power 4&#937; 1 x 530W
Frekvensomfång 20-300Hz
Lägsta högtalarimpedans (min.) 1&#937;
Ingångskänslighet (line) 0.2-6V
S/N ratio > 80dB
THD < 0.4%
Låg-pass 35-250Hz, 18dB/oct.
Subsonic 15-55Hz, 12dB/oct.
Bass boost 50Hz, 0dB - (+15dB)
Inspänningsomfång 10-16V DC, ström /140A
Anslutningar: skruvanslutningar
Line 1 x RCA L/R

Och basen är en Carpower Sonic 12
Impedance (Z) 2 x 2&#937;
Resonant frequency (fs) 27Hz
Max. frequency range f3-300Hz
Music power 2 x 600WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 85dB
Suspension compl. (Cms) 0.14mm/N
Moving mass (Mms) 250g
Mech. Q factor (Qms) 11.2
Electr. Q factor (Qes) 0.49
Total Q factor (Qts) 0.47
Equivalent volume (Vas) 51 l
DC resistance (Re) 2 x 1.9&#937;/1 x 3.8&#937;
Force factor (BxL) 19Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH/1 x 2.8mH
Voice coil diameter Ø 75mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±25mm
Eff. cone area (Sd) 511cm2
Magnet weight 180oz.
Weight 15kg

Steget ska klara av basen!!

Kör du med bass boost och loudness påkopplad?

Kontrollera också att spänningen över steget inte sjunker så mycket när du spelar högt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#9
Hmm. kanske.
hade förut ett DLS CAD 15 steg i en volvo 745a och en KICKER L7 15".
Och bara ett gult Optima där fram. och det spelade utan problem.

Kan jag ha dålig jord bak till stiger batteriet tro??
Ska kolla det när jag är lite bättre.

( Är sjuk så inåthelvete just nu hmm )

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

21 761 Inlägg
30 augusti 2008
#10
För att verkligen veta hur det står till med spänningen till steget så bör du göra som dbjanoz skriver, dvs mäta vid själva steget. Mät alltså på kopplingsplinten där strömkablarna sitter fast, inte någon annanstans.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
För att verkligen veta hur det står till med spänningen till steget så bör du göra som dbjanoz skriver, dvs mäta vid själva steget. Mät alltså på kopplingsplinten där strömkablarna sitter fast, inte någon annanstans.

Ska kika på det nån dag framöver, när jag mår lite bättre.
Och har ork i kroppen

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden


Sök