2316
Sök

vilken b20 är starkast

223 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#1
har hört att de skall va skilnad på block å vev på b20 tex 6 eller 8 bults! vilket block skall en få tag på?

mvh Fredrik

summitracing.com

194 Inlägg
3 september 2008
#2
det är samma block på alla B20 det ända som skiljer det åt är förgasare insug grenrör och i vissa fall topp

Om du borrar upp till 2.1L så kan du använda B21ans kolvar och vev det passar direkt.. har nämligen det på min B20 turbo fast då har jag B21ans turbo kolvar för att få mer komp:P

Hoppas du blev lite klokare:P

Mvh freddan


4 001 Inlägg
3 september 2008
#3
Det är lite skillnad, man ska använda det 8-bultade blocket (det är väl egentligen veven som skiljer)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

194 Inlägg
3 september 2008
#4
jo .. det är väll det.. det sitter på dom senare B20in men jag vet inte från vilken års..  men annars dorde du kunna ta en B21 vev det ska passa.. då har du 8 bult..  svenghjulet är samma


272 Inlägg
4 september 2008
#5
Sista årsmodellerna som satt i 240 75/76 har större ventiler.

Åker helst på is =)

Oldschool
299 Inlägg
4 september 2008
#6
B20-motorn är en rak 4-cylindrig stötstångsmotor med två ventiler per cylinder. Den är baserad på 1,8-litersmotorn B18 men har större borrning - 88,9 mm - vilket tillsammans med den bibehållna slaglängden 80 mm ger motorn en slagvolym om 2,0 liter (1986cc). B20 gjorde entré 1969 i modellerna Amazon, Volvo P1800 och Volvo 140 och tillverkades fram till och med 1975 (1976 års modell) i Volvo 240-serien. B20 är känd för sin höga kvalité och sin driftsäkerhet. Efterföljaren heter B19 och den monterades i Volvo 240 på den finska och italienska marknaden, samt som B200 även på årsmodell 1985 på svenska marknaden. B19- och B200 motorn var standardmonterad i Volvo 360 under hela dess tillverkning, samt på sportmodellerna av Volvo 340 mellan 1980-1982. Dessa motorer har till skillnad från B20 överliggande kamaxel.


Olika modeller av B20 
B20A - förgasarmotor med enkel Stromberg-förgasare, 82 hk
B20B - förgasarmotor med dubbla SU-förgasare, 100 hk
B20D - förgasarmotor med dubbla SU-förgasare, 95 hk
B20E - Elektronisk bränsleinsprutning från Bosch, (1971-73), Mekanisk insprutning från Bosch (1974), 124 hk

tuningservice.se
91 Inlägg
4 september 2008
#7
Vad har du för planer med bilen.
Jag tänkte turbokonvertera en b20 en gång i tiden. den bästa och billigaste setupen var för mig.ett 8 bultat b20block med m-stakar och originalkolvar. har 2 st sådana block hemma.
Det är skillnad på block stakar vevaxel och svänvhjul.
MVH sebastian


223 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
#8
Tack för svaren!

summitracing.com


Sök