4274
Sök

Volvo 850 spyr kopiösa mängder olja genom skvallerhålet i IC?!?!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#1
Har en polare som är inne på att köpa en Volvo 850 T5 -94 (strax över 30000)

men idag ringde säljaren och sa att den hade börjat pissa ut olja i ett hål som någon hade borrat i kylaren, efter att jag hade snackat med killen så kom vi fram till att det va skvallerhålet i IC som pissade å jag förklarade att det inte är någon som har borrat det utan att det ska vara där =P

Han har också haft problem med att ojestickan ploppar upp...

men tydligen så har flera liter runit ut ur skvallerhålet på bara några mil så min fråga är igenteligen vad är det som orsakar detta?

Min första tanke va täppt vevhusvent men sedan slog det mig att är den täpt så rinner ju oljan ur packboxarna å inte genom insuget...

kass turbo? ifall turbon vore så kass att den spyr flera liter olja per mil så hade den väl inte ens snurrat? och turbon skall iaf ladda som den ska...

sedan började funderingarna ifall det kan vara kolvringarna? för det resulterar väl i höga vevhus tryck med oljespill som följd?!

killen hade tydligen pluggat skvallerhålet också å det hade resulterat i att bilen blårök som fan istället vilket den inte hade gjort innan...


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2008
#2
Jag har också problem med olja i insug och intercooler, ganska duktigt, men skulle gissa på att vevhusventilationen inte vinner få ut trycket, så den trycker istället oljan in i turbon (slangen går ju till insuget precis före turbon) som sen slungas in i intercoolern, men hur tusan det hamnar i insuget är för mig en fråga... min dumpventil ser ren ut också.

Så jag är lite nyfiken på problemet också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

14 Inlägg
18 september 2008
#3
kan juh vara något tjabb med vevhusventen om han skjuter stickan .. när du trimmar en vitfemma lr ah över ~350 hk iaf  bör man fräsa upp vevhusventen i motorn för att slippa skjuta oljestickan . så mjah hans vevhus e säkert igenklabbad annars skjuter han juh inte stickan...  lr kolvringarna som e tok slut å kompet försvinner ner i sumpen å trycker stickan den vägen hm...

/Martin

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#4
Mitt problem är att jag har uppborrad vevhusventilation, rengjord oljefälla, och helt nya kolvringar samt honade cylindrar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

14 Inlägg
18 september 2008
#5
ola: en liten oljefilm i ic och rör har jag me trotts nyrenoverad maskin men det ska juh inte va några mängder ...

man skulle haft pingis som intresse istället...

/Martin

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#6
stormiz skrev:
ola: en liten oljefilm i ic och rör har jag me trotts nyrenoverad maskin men det ska juh inte va några mängder ...

man skulle haft pingis som intresse istället...
Oljefilm.... som i att det rinner ner över armen när man lossar nedre IC-anslutningen? När man drar med fingret i insuget och det blir helt svart av en tjock hinna olja? wink

Ja, håller med om pingisen. Eller kanske skogspromenader. Kostnadsfri och lätt hobby. smile
Senast redigerat av TurbOla (18 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

136 Inlägg
18 september 2008
#7
tror att kolvingarna på ngn cylle är kassa så att kompet går ner i tråget , kan ju iofs lika gärna vara vevhusventaliationen , bara o kolla mvh


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#8
Men kolvringarna är helt nya. Och vevhusventilationen är rengjord samtidigt som renoveringen, samt alla slangar är utbytta. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
18 september 2008
#9
Olsson__ skrev:
tror att kolvingarna på ngn cylle är kassa så att kompet går ner i tråget , kan ju iofs lika gärna vara vevhusventaliationen , bara o kolla mvh
ja, eller ett hål i en kolv... någon kanske har kört med pystrimning och laddat lite för hårt...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#10
kolvas skrev:
Olsson__ skrev:
tror att kolvingarna på ngn cylle är kassa så att kompet går ner i tråget , kan ju iofs lika gärna vara vevhusventaliationen , bara o kolla mvh
ja, eller ett hål i en kolv... någon kanske har kört med pystrimning och laddat lite för hårt...
Är man så dum att man pystrimmar en 850 så förtjänar man nästan det. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
18 september 2008
#11
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
Olsson__ skrev:
tror att kolvingarna på ngn cylle är kassa så att kompet går ner i tråget , kan ju iofs lika gärna vara vevhusventaliationen , bara o kolla mvh
ja, eller ett hål i en kolv... någon kanske har kört med pystrimning och laddat lite för hårt...
Är man så dum att man pystrimmar en 850 så förtjänar man nästan det. tongue
så så, nu behöver vi inte hugga innan man vet vad som hänt wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

550 Inlägg
19 september 2008
#12
Varför ska man fräsa upp vevhuset ????? Om man skjuter upp oljestickan så har man för högt vevhustryck.
Är det inte bättre att åtgärda det höga vevhustrycket på riktigt, typ varva inte för mycket, köp kolvar som med smalare kolvringar. Sluta budget trimma och våldta motorerna med laddtryck, då kommer det till att hålla.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#13
The_Dude skrev:
Varför ska man fräsa upp vevhuset ????? Om man skjuter upp oljestickan så har man för högt vevhustryck.
Är det inte bättre att åtgärda det höga vevhustrycket på riktigt, typ varva inte för mycket, köp kolvar som med smalare kolvringar. Sluta budget trimma och våldta motorerna med laddtryck, då kommer det till att hålla.
Angående fräsningen/borrningen av vevhusventilationen så finns den inte original på de tidigare motorerna mellan -94 och -99 har jag för mig.

-00 dök det plötsligt upp fönster i vevhuset mellan lagerbanorna och cylinderfoten, för att minska vevhustrycket.
Så det vi gör är att "eftermontera" vevhusventilationen. smile

Jo, det gäller ju bara att hitta boven i dramat vad gäller vevhusventilationen.
Det är en akilleshäl på T5orna, ofta sätter oljefällorna igen, och då blir det högt tryck.
Men jag har fritt blås, har kollat efter, plus att blocket är tvättat och tvättat och tvättat och tvättat och skrubbat, för att få bort all koks ifrån alla kanaler.

Budgettrimma och höja laddtryck?
Visst, min är chip-trimmad, men att det är budgettrimning? roll
Då är det många som sysslar med det! lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

550 Inlägg
19 september 2008
#14
TurbOla skrev:
The_Dude skrev:
Varför ska man fräsa upp vevhuset ????? Om man skjuter upp oljestickan så har man för högt vevhustryck.
Är det inte bättre att åtgärda det höga vevhustrycket på riktigt, typ varva inte för mycket, köp kolvar som med smalare kolvringar. Sluta budget trimma och våldta motorerna med laddtryck, då kommer det till att hålla.
Angående fräsningen/borrningen av vevhusventilationen så finns den inte original på de tidigare motorerna mellan -94 och -99 har jag för mig.

-00 dök det plötsligt upp fönster i vevhuset mellan lagerbanorna och cylinderfoten, för att minska vevhustrycket.
Så det vi gör är att "eftermontera" vevhusventilationen. smile

Jo, det gäller ju bara att hitta boven i dramat vad gäller vevhusventilationen.
Det är en akilleshäl på T5orna, ofta sätter oljefällorna igen, och då blir det högt tryck.
Men jag har fritt blås, har kollat efter, plus att blocket är tvättat och tvättat och tvättat och tvättat och skrubbat, för att få bort all koks ifrån alla kanaler.

Budgettrimma och höja laddtryck?
Visst, min är chip-trimmad, men att det är budgettrimning? roll
Då är det många som sysslar med det! lol
Man får inte lägre tryck för att man ökar volymen i vevhuset, det tar bara längre tid att bygga upp trycket. Men man kommer slutligen att få samma. Där är inga problem med vevhus ventet på T5 det är felaktigt trimmat.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#15
Även en original T5 får högt vevhustryck om oljefällan, eller någon av kanalerna till oljefällan sätter igen.
Är det också dålig trimmat?

Min trimning består av chip. Luftfilter.

Sen har ju H-profilstakar och LTT-vev tillkommit för att tåla mer laddtryck vid behov, och för bättre gasrespons.

Annars är motorn endast totalrenoverad.

Varti ligger felaktig trimning där? roll

Edit: Då finns det ingen anledning till att Volvo lade till vevhus-fönsterna?
Att dom bara är idioter, har kassa ingenjörer som bara hade lite tråkigt?
Nejdu, det finns en anledning, inte sant?

Kanske för att vevhustrycket gör så att packboxen mellan motor och växellåda lättare börjar läcka efter några mil?
Senast redigerat av TurbOla (19 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

550 Inlägg
19 september 2008
#16
TurbOla skrev:
Även en original T5 får högt vevhustryck om oljefällan, eller någon av kanalerna till oljefällan sätter igen.
Är det också dålig trimmat?

Min trimning består av chip. Luftfilter.

Sen har ju H-profilstakar och LTT-vev tillkommit för att tåla mer laddtryck vid behov, och för bättre gasrespons.

Annars är motorn endast totalrenoverad.

Varti ligger felaktig trimning där? roll

Edit: Då finns det ingen anledning till att Volvo lade till vevhus-fönsterna?
Att dom bara är idioter, har kassa ingenjörer som bara hade lite tråkigt?
Nejdu, det finns en anledning, inte sant?

Kanske för att vevhustrycket gör så att packboxen mellan motor och växellåda lättare börjar läcka efter några mil?
Den enda anledningen att Fredde kan ha så mycket effekt är för han har R sump på sin. Den är moddad för att sänka vevhustrycket.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#17
The_Dude skrev:
TurbOla skrev:
Även en original T5 får högt vevhustryck om oljefällan, eller någon av kanalerna till oljefällan sätter igen.
Är det också dålig trimmat?

Min trimning består av chip. Luftfilter.

Sen har ju H-profilstakar och LTT-vev tillkommit för att tåla mer laddtryck vid behov, och för bättre gasrespons.

Annars är motorn endast totalrenoverad.

Varti ligger felaktig trimning där? roll

Edit: Då finns det ingen anledning till att Volvo lade till vevhus-fönsterna?
Att dom bara är idioter, har kassa ingenjörer som bara hade lite tråkigt?
Nejdu, det finns en anledning, inte sant?

Kanske för att vevhustrycket gör så att packboxen mellan motor och växellåda lättare börjar läcka efter några mil?
Den enda anledningen att Fredde kan ha så mycket effekt är för han har R sump på sin. Den är moddad för att sänka vevhustrycket.
En R-sump?
Det var första gången jag hörde det uttrycket.
850 R och V70R (tidiga modellen) har inte någon speciell "R-sump" vad jag vet.
Dock kan jag inte svara för en V70N R.

Nu blev jag nyfiken, hur ser en R-sump ut då?

Det sitter ju dubbla "plattor" i sumpen med nitar, och ett antal fack... vad är moddat?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

550 Inlägg
19 september 2008
#18
TurbOla skrev:
The_Dude skrev:
TurbOla skrev:
Även en original T5 får högt vevhustryck om oljefällan, eller någon av kanalerna till oljefällan sätter igen.
Är det också dålig trimmat?

Min trimning består av chip. Luftfilter.

Sen har ju H-profilstakar och LTT-vev tillkommit för att tåla mer laddtryck vid behov, och för bättre gasrespons.

Annars är motorn endast totalrenoverad.

Varti ligger felaktig trimning där? roll

Edit: Då finns det ingen anledning till att Volvo lade till vevhus-fönsterna?
Att dom bara är idioter, har kassa ingenjörer som bara hade lite tråkigt?
Nejdu, det finns en anledning, inte sant?

Kanske för att vevhustrycket gör så att packboxen mellan motor och växellåda lättare börjar läcka efter några mil?
Den enda anledningen att Fredde kan ha så mycket effekt är för han har R sump på sin. Den är moddad för att sänka vevhustrycket.
En R-sump?
Det var första gången jag hörde det uttrycket.
850 R och V70R (tidiga modellen) har inte någon speciell "R-sump" vad jag vet.
Dock kan jag inte svara för en V70N R.

Nu blev jag nyfiken, hur ser en R-sump ut då?

Det sitter ju dubbla "plattor" i sumpen med nitar, och ett antal fack... vad är moddat?
Jag vet inte exakt men Fredde harde inte problem på emmaboda efter bytet.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#19
The_Dude skrev:
TurbOla skrev:
The_Dude skrev:

Den enda anledningen att Fredde kan ha så mycket effekt är för han har R sump på sin. Den är moddad för att sänka vevhustrycket.
En R-sump?
Det var första gången jag hörde det uttrycket.
850 R och V70R (tidiga modellen) har inte någon speciell "R-sump" vad jag vet.
Dock kan jag inte svara för en V70N R.

Nu blev jag nyfiken, hur ser en R-sump ut då?

Det sitter ju dubbla "plattor" i sumpen med nitar, och ett antal fack... vad är moddat?
Jag vet inte exakt men Fredde harde inte problem på emmaboda efter bytet.
Du som är så kunnig ang. vevhusventilationen borde nästan kika på min motor och berätta varför det är så högt vevhustryck. wink

Det enda jag kan komma på är kompression som smiter mellan nån kolvring som är dåligt insliten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök