Idag var jag ute och mätte med en multimeter för att se hur det låg till med spänningen där bak vid stegen egentligen och det såg hyfsat ut men ibland blev det några rejäla spänningsfall som jag inte begriper mig på riktigt.
Jag har en 21mm2 kabel som går från batteriet bak till skuffen, ca 4.5-4.7 meter och den går sen in i ett powerblock och utifrån det går 2 st 8mm2 kablar som går till stegen.
Jorden är också 21mm och går precis som pluskabeln in i ett powerblock och sen mindre åttkvadratare ut från dom till stegen.
Stegen är långt ifrån några värstingar utan det är GAS Alpha 4100 och 2100 det handlar om.
Tror dom är avsäkrade på 50 respektive 30A.
Utan bilen igång är det inget vidare, ca 11V och droppar rejält till 8-9 när man spelar.
Med bilen igång på tomgång och framlyse på och alla andra "förbrukare" jag brukar ha så ligger den kring 13.5V när jag inte spelar och verkar sjunka till ungefär 13V när man spelar.
Droppar oftast inte lägre än till 12.8 men ibland kommer spontana drop ner till typ 9-10V även när bilen är igång.
Om jag mäter direkt på batteriet när bilen är igång så verkar det aldrig sjunka under 13V så det är väl någonstans på vägen det är problem?
Vad kan det bero på?
Verkar komma lite slumpmässigt, inte när det är någon djup baston eller så utan lite då och då bara.