3972
Sök

Konstiga spänningsfall

85 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#1
Idag var jag ute och mätte med en multimeter för att se hur det låg till med spänningen där bak vid stegen egentligen och det såg hyfsat ut men ibland blev det några rejäla spänningsfall som jag inte begriper mig på riktigt. hmm

Jag har en 21mm2 kabel som går från batteriet bak till skuffen, ca 4.5-4.7 meter och den går sen in i ett powerblock och utifrån det går 2 st 8mm2 kablar som går till stegen.
Jorden är också 21mm och går precis som pluskabeln in i ett powerblock och sen mindre åttkvadratare ut från dom till stegen.

Stegen är långt ifrån några värstingar utan det är GAS Alpha 4100 och 2100 det handlar om.
Tror dom är avsäkrade på 50 respektive 30A.

Utan bilen igång är det inget vidare, ca 11V och droppar rejält till 8-9 när man spelar. 
Med bilen igång på tomgång och framlyse på och alla andra "förbrukare" jag brukar ha så ligger den kring 13.5V när jag inte spelar och verkar sjunka till ungefär 13V när man spelar.
Droppar oftast inte lägre än till 12.8 men ibland kommer spontana drop ner till typ 9-10V även när bilen är igång.

Om jag mäter direkt på batteriet när bilen är igång så verkar det aldrig sjunka under 13V så det är väl någonstans på vägen det är problem?

Vad kan det bero på?
Verkar komma lite slumpmässigt, inte när det är någon djup baston eller så utan lite då och då bara.
Senast redigerat av Emil889 (20 september 2008)

4 586 Inlägg
20 september 2008
#2
skaffa dig ett bättre batteri. en bra generator ska ladda 13.5-14v så laddningsproblem har du inte


21 761 Inlägg
20 september 2008
#3
Emil889 skrev:
Utan bilen igång är det inget vidare, ca 11V och droppar rejält till 8-9 när man spelar. 
Med bilen igång på tomgång och framlyse på och alla andra "förbrukare" jag brukar ha så ligger den kring 13.5V när jag inte spelar och verkar sjunka till ungefär 13V när man spelar.
Droppar oftast inte lägre än till 12.8 men ibland kommer spontana drop ner till typ 9-10V även när bilen är igång.

Om jag mäter direkt på batteriet när bilen är igång så verkar det aldrig sjunka under 13V så det är väl någonstans på vägen det är problem?

I det här läget så var det bra att du även mätte på själva batteripolerna för att se om det var stor skillnad i spänning jämfört med mätningen vid steget. smile

Om spänningen på batteripolerna hade varit lika låg så skulle helt klart batteriet ha varit boven, men eftersom spänningen där höll sig över 13V så betyder det (precis som du skriver) att felet ligger mellan batteri och steg.

Kolla även vilken spänning det är på batteripolerna när motorn är igång men inte stereon är påslagen, utan bara halvljuset. Ifall laddspänningen då är 14-14,4V så räknas det som bra. smile

Fortsätt dina mätningar och mät på varje kopplingspunkt mellan batteri och steg. Mät före säkring, efter säkring, ingången till powerblock och utgången på powerblock. Men innan du mäter på pluskabeln så kollar du först att jorden är bra.

Sätt båda mätpinnarna på stegets kopplingsplint och mät, flytta sedan minusmätpinnen till plåtytan där jordkabeln sitter fastskruvad och mät igen. Om det skiljer mycket i spänning så har du dålig jordkontakt, men är spänningen samma så vet du att jorden är bra och då kan använda antingen karossen eller stegets minusanslutning som mätpunkt när du kollar upp pluskabeln.

497 Inlägg
21 september 2008
#4
detta är absolut inte bra för steget eller basarna en bil ska ha 12.4 minst i volt med bilen avstängd och som sakt 13.5-14.4 volt på slagen kan ju bara säga det att sjunker volten på steget ner under 11-12volt så skickar steget ut ren likström och detta innebär att du kan bränna både steget och basarna på sekunder och det är just denna prensippen att man inte andvänder konning i stora effektutag.
en konning sjunker lätt ner till 11volt och du däremot två batteri så sjunker strömmen max till 11.5-12 volt vid väldigt stora effektutag.
du bör kolla till jorden och lite kablar är inte detta felet så får du byta batteri pågrund avc att batteriet inte håller spänningen alltså det är kasst.


21 761 Inlägg
21 september 2008
#5
Audi-powah skrev:
du bör kolla till jorden och lite kablar är inte detta felet så får du byta batteri pågrund avc att batteriet inte håller spänningen alltså det är kasst.

Du glömmer att han även mätte spänningen på själva polerna och där sjönk inte spänningen speciellt mycket, alltså är det inte batteriet som orsakar spänningsfallet. smile

497 Inlägg
21 september 2008
#6
jo men ligger den minst 12.4 avstängd och minst 13.5 påslagen så är det lungt men då får han ta och kolla kablarna tongue
tex jag har dubla batteri mina liger på 12.6-12.8 avslagen och 13.9-14.2 påslagen sjunker som mest till 13volt med ett mutant 1500.1 i en ohm och ett spektron steg som är brygat till framsystemet så det är rätt så bra:P
Senast redigerat av Audi-powah (21 september 2008)


85 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#7
Drog åt lite kopplingar och kontakter och nu visar den aldrig under 13V bak vid steget så jag antar att det fungerar nu.
Funderar däremot lite på max-spänningen, verkar aldrig gå över 13.7V ens fram vid batteriet. Borde det inte ligga strax över 14V när generatorn laddar?

21 761 Inlägg
21 september 2008
#8
Jo, om batteriet är relativt bra laddat och om man inte har många strömförbrukare igång så ska generatorn kunna ladda ca 14-14,4V. Är däremot batteriet dåligt laddat eller i allmänt dåligt skick så kan laddspänningen bli lite lägre pga att batteriet belastar generatorn mycket.

Äldre laddregulatorer kan ibland ha 13,8-14V laddspänning, men då tycker jag att det lönar sig att byta till en ny.

När du mäter 13,7V på batteriet, är stereon påslagen då eller endast halvljuset?
Är det på tomgång, i så fall vilka varv har motorn ungefär?

Mät även på själva generatorn, dvs sätt mätpinnarna på generatorns B+ och generatorchassiet. Kolla om det visar högre spänning där.

85 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#9
Det är med stereon avslagen och vid tomgång jag mätte, då låg den på 13.6 och vid gaspådrag ökade den endast till 13.71V, sen blev det inte högre.

Batteriet är inte jättefärskt och endast 60Ah, kan hända att jag borde ha ett bättre fast det kan ju vara en taskig generator också, det vet jag inte.

21 761 Inlägg
21 september 2008
#10
Nja, det är för låg laddspänning.

Mätte du även på generatorn, som jag skrev?

733 Inlägg
21 september 2008
#11
Drönirettab skrev:
Nja, det är för låg laddspänning.

Mätte du även på generatorn, som jag skrev?

13,6 Volt är godkänt... det är inte alla bilar som vill ladda 14 Volt +.. gamla och slitna bilar i ditt fall tror jag inte det spelar någon roll om du har 13,6 eller 14 Volt ingen värsting anläggning du har ju!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
21 september 2008
#12
13,6V är för låg laddspänning för att batteriet ska kunna hålla en bra laddstatus, så är det faktiskt. Jag vet att tex äldre laddregulatorer kan ha några tiondelar lägre laddspänning, men då borde man egentligen byta regulator och dessutom se över kablarna som har med generatorn att göra. smile

85 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#13
Har inte testat att mäta på generatorn ännu, ska testa det i morgon.
Kan hända att det är för klena kablar därifrån kanske.

21 761 Inlägg
21 september 2008
#14
Eller dålig kontakt, tex att jordkontakten från generatorchassiet till motorblock/kaross inte är bra. Har själv haft såna fenomen på min bil.


Sök