2609
Sök

Köpa högtalare från USA

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Ja är de säkert å kan man slippa moms om man ber försäljarna skriva att de är begagnat, alltså used electronics?

Funderar på att köpa en jbl p1222 men de kostar ju 2300kr st i sverige. Hitta 2st på ebay för 260us dollar + frakt. Frakten kan ju inte va dyrare till sverige än england å ä den de så blir de väl inte så mycke dyrare.

Men om man slipper moms så kostar då 2st helt nya högtalare 2600 inkl frakt.

Vill ha lite mer info om hur de går till med sånt här.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

16 197 Inlägg
21 september 2008
moms å tull tillkommer ju alltid...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
ok vad ligger de på? momsen lägger man på 25% på priset på högtalarna eller inkl frakt? Och tull va ligger de på?

Eliminator
1 441 Inlägg
21 september 2008
25% moms och 5% tull läggs på totalsumman dvs inkl. frakt. Tillkommer även en hanteringsavgift på nån hundralapp.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 september 2008
evilaudio skrev:
moms å tull tillkommer ju alltid...

Eller gör det det? Skickar man som Used Elecronics så är det momsfritt, sen kan väl tullarna öppna paketet och se att det är fabriksnytt och man KAN åka på moms och tull, men man klarar sig oftast.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 400 Inlägg
21 september 2008
Frakten på 2 basar kostar ungefär 1000 kr från USA så du tjänar inget på att importera.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 september 2008
Slutpriset med frakt ifrån Sonic Electronix vart 3900 så du tjänar 700kr om det är värt det eller ej är ju upp till dig, perfa om man ska ha en massa andra saker också.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
frakten skulle gå på 185 dollar. Och used electronics har allstå ingen moms?
2st sånna i sverige går på 4600kr+frakt eller bilresa. I usa till sverige som used electronics så går de på 2800kr.

Aja får se om ja köper från staterna. Brukar ofta få måndasex när de gäller billjud. Så kom på att garanti vore ju bra.

Fabriksfel på en lg HU och ett magnat steg å en jbl bas.

7 274 Inlägg
22 september 2008
Jag föreslår att om man köper saker ifrån USA så ska man alltid räkna med tullavgifter samt moms.
Se det bara som en bonus ifall du faktiskt slipper undan det...

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Låter ju rimligt iaf.

4 Inlägg
22 september 2008
Av egen erfarenhet så vet jag att det inte funkar att märka paketet som "gåva" eller "böcker" och alla såna "knep". Dom kollar bara värdet på paketet och om det överstiger 500 kronor (inkl frakt och allt) så tar dom ut tull på det.

Vad jag vet så är det enda sättet att slippa tulla på att man ber företaget man handlar av skriva ner det totala värdet på paketet till under 500 kronor.

Dock så har jag ingen aning om hur det här med used electronics funkar då jag inte handlade såna grejor, men om man inte får min moster i USA får skicka en julklapp åt mej utan att JAG skall måsta skatta på det så har jag lite svårt att tro att man skall få slippa skatta bara för att man "köper begagnat".

360 Inlägg
22 september 2008
Har kollat lite på detta med.. då skulle jag och en kompis köpa varsin Pinoneer stero och varsit par av Rockfords 4"are.. Jag snackade lite med det företaget som vi har tänkt och köpa av och för dom var det inga problem att skriva ner värdet till under 500kr. Så med frakten som låg på runt 800 + vad delarna kostade så tjänar vi drygt 1500 var på detta.

Men kommer då någon klåfingrig tullgubbe å börjar lägga på 14 % tullavgift å 25% moms vetti fan om det är så rockigt längre då tongue

Har dom rätt att lägga på alla avgifter om dom misstänker att värdet är högre än det som är sagt?

2 665 Inlägg
22 september 2008
2600kr låter ju som ett bra pris, OM det inte ligger 2 tegelstenar i paketet. Då blir det 2600+4600=7200kr

Ska du inte kranka så räcker det med 1st

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 631 Inlägg
22 september 2008
Moms och tull tillkommer även på "used electronics".

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
22 september 2008
M1Get skrev:
Har dom rätt att lägga på alla avgifter om dom misstänker att värdet är högre än det som är sagt?

Har du rätt att blåsa staten på pengar?

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Sök