3256
Sök

Montering av vinge på Honda Civic

43 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Jag hade tänkt att montera en vinge på min honda civic.
Jag läste lite här på forumet att man antingen kan bulta fast den eller limma fast den. Dock förstod jag inte när vilket var bäst.

Självklart vill jag ju inte att det ska börja rosta om jag bultar fast vingen och använder man lim vill man ju inte riskera att den släpper eller blir stulen.

Vingen jag ska ha kommer likna den på bilden och bilen är densamma. Dessutom undrar jag om man "måste" byta de delarna som håller upp bagageluckan då luckan ändå står i 180graders vinkel när den är uppfälld.

Som sista sak, hur hög skulle ni säga att vingen på bilden är? Jag har som sagt en likadan bil och är rädd att vingen blir för hög. Skulle det gå att fälla upp bagageluckan även om vingen är där eller stöter den emot bakrutan då?

Eller om någon vet en firma som kan montera vingen någonstans i Blekinge.

http://dnstrading.se/ny/images/produkter/huvudbild/ho_003032.jpg
Senast redigerat av CrAl (23 september 2008)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 september 2008
snälla inte en aluvinge!
de bultar du fast annars kommer de inte sitta fast.

montera gör du själv enkelt:

tejpa den yta där du vill att fötterna ska stå med tex maskerings/frystejp (en bit utanför)
när du är nöjd med placeringen så ritar du runt fästena så du vet var de ska vara (om du inte kan rita i hålet som bulten går genom bakluckan vill säga)
sedan borra hålet, pensla på lite rostskydd.
sätt bricka o mutter på insidan av luckan, hellre en större bricka så slipper du att luckan bucklar sig allt för mycket pga vingens tyngd och "downforce".

ang. öppningen finns det kit att köpa eller så kan man bygga själv så att luckan öppnas mer eller mindre rakt upp.

43 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Antar att jag borde lägga lite silikon så det inte läcker in vatten runt hålet med kanske?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 september 2008
INGEN silicon på en bil, blir ett helvete om du vill lacka om bakluckan någon gång i framtiden.

sitter tätningar på de flesta vingar så borde inte läcka, samt så ska ju hålen inte vara större än att du precis får i bultarna.

43 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
INGEN silicon på en bil, blir ett helvete om du vill lacka om bakluckan någon gång i framtiden.

sitter tätningar på de flesta vingar så borde inte läcka, samt så ska ju hålen inte vara större än att du precis får i bultarna.

Aha, därför man alltid ska fråga innan man gör något (A).
Men du har ingen aning om hur stor den där vingen på bilen kan vara? För jag har ingen lust att köpa en för hög vinge och sedan inte kunna öppna bagageluckan smile

Jag har min och jag uppskattade mitt till 17-18cm. Alltså när bagageluckan är helt uppfälld. Men den där vingen ser så mycket högre ut än det. Så därför jag tänkte om jag möjligen tänkte fel när jag mätte smile
Senast redigerat av CrAl (23 september 2008)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 september 2008
inte en susning.
ta och mät hur stort utrymme du har och speca det sedan när du beställer, eller så får du helt enkelt bygga om fötterna lite för att få den att passa.

men snyggaste är nog ändå om du hittar en annan vinge, enl. mig i alla fall.

43 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
inte en susning.
ta och mät hur stort utrymme du har och speca det sedan när du beställer, eller så får du helt enkelt bygga om fötterna lite för att få den att passa.

men snyggaste är nog ändå om du hittar en annan vinge, enl. mig i alla fall.

Ah, glömde skriva att jag hade mätt hur stort utrymme jag hade. Sant, det går ju alltid att fixa i efterhand. Tack för svaren iaf smile

Sök