3365
Sök

Laddningsproblem Volvo 240?

19 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej!

För en tid sedan tvärdog min bil när jag var påväg ner till stugan.
Märkte först att tankmätaren la av, sedan började stereon att blinka till lite oroväkande. Stannade bilen och försökte se om jag såg nått fel. Fortsatte köra, tankmätaren steg nu igen till "rätt" nivå. Efter ca 7mil fick jag problem att få i överväxeln. Därefter tvärdog bilen.
När jag provade starta så klickade de bara i startrelät(?) och motorn drog inte runt.

Min första tanke var att generatorn givit upp.
Som tur var hade jag med mig ett fulladdat bilbatteri som jag använder till lerduvekastaren och satte denna i bilen.
Bilen hoppade igång direkt och jag kunde ta mig till stugan.
Lämnade in generatorn för "Felsökning" men de var tydligen inget fel, borstar och kol byttes.

Monterade tillbaka generatorn och körde sedan någon dag därpå hem igen (24mil). Bilen gick som en klocka hela vägen hem, dock på eftermiddagen när jag skulle iväg med bilen så började oljelampan att lysa. Nu har jag kollat upp att motorn har oljetryck och har även bytt oljetrycksgivaren.

Så bilen har nu följande symtom:

Det går att starta och köra korta sträckor med bilen i ca 2 dagar sen tvärvägrar den att starta.
Byter man därimot batteri så hoppar den igång direkt.
Det kanske låter konstigt men det känns som att hela bilen går på batteriets kapacitet?

Generatorn satte mekanikern tydligen i nån apparat som mätte och allt var tydligen "OK" enligt han.

Hoppas kunna få hjälp med detta, känns inge kul och måsta ha med sig ett extra batteri i skuffen när man ska åka någonstans.tongue

Mvh//J

143 Inlägg
16 oktober 2008
#2
Hej!   Det finns bara tre möjligheter.  1. Trasigt batteri    2. Dålig laddning   3. Stor tjuvström
Ladda upp batteriet helt. Starta och låt bilen gå i tomgång. Mät spänningen över batteripolerna. Ska vara ca 14 volt. Det är ingen garanti att generatorn fungerar i din bil bara för att den fungerade hos firman. Det kan vara fel i generatorkablar, jordkablar eller trasig varningslampa i bilen.
Om laddningen verkar OK är det sannolikt nåt som drar ström när bilen står stilla.

Rapidoz
688 Inlägg
16 oktober 2008
#3
Jag har haft in en bil för ett tag sen som din, den bara dog.

Kollade laddningen på tomgång och den laddade ca 13,5V vilket är lite lägre men inget oroväckande.

men för att vara på säkra sidan tog jag bilen på en vända och kollade om laddningen behöll sin nivå även vid påfrestningar.
Meeeen nej laddningen sjönk stegvis neråt och bilen gjorde som din, började blinka till i lampor sen helt plötsligt stendöd som ett nackskott.

Bytte generator och TADA!
bilen rullar fortfarande på Svenskavägar wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

21 761 Inlägg
16 oktober 2008
#4
Mätning, som astra2 skriver, ger ett snabbt svar på om det är rätt laddspänning på batteriet. Generatorn kan fungera hur bra som helst, men ifall spänningen inte tar sig fram till batteriet (tex pga dålig kontakt i laddkabeln eller jordkabeln från generatorns hölje) så spelar det ingen roll hur bra generator man har. smile

Med stor sannorlikhet kommer det inte fram rätt laddspänning till batteriet även fast generatorn ger ut rätt spänning, det stämmer dessutom bra med tanke på att generatorn har testats utan anmärkning och att inte laddlampan varnar (antar jag, eftersom Kongratul inte har angett det).

Frågan är ju också ifall laddlampan lyser när tändnyckeln är vriden i läge 2 men motorn är avslagen.

Kongratul: Lyser lampan då?


Sök