Hej!
För en tid sedan tvärdog min bil när jag var påväg ner till stugan.
Märkte först att tankmätaren la av, sedan började stereon att blinka till lite oroväkande. Stannade bilen och försökte se om jag såg nått fel. Fortsatte köra, tankmätaren steg nu igen till "rätt" nivå. Efter ca 7mil fick jag problem att få i överväxeln. Därefter tvärdog bilen.
När jag provade starta så klickade de bara i startrelät(?) och motorn drog inte runt.
Min första tanke var att generatorn givit upp.
Som tur var hade jag med mig ett fulladdat bilbatteri som jag använder till lerduvekastaren och satte denna i bilen.
Bilen hoppade igång direkt och jag kunde ta mig till stugan.
Lämnade in generatorn för "Felsökning" men de var tydligen inget fel, borstar och kol byttes.
Monterade tillbaka generatorn och körde sedan någon dag därpå hem igen (24mil). Bilen gick som en klocka hela vägen hem, dock på eftermiddagen när jag skulle iväg med bilen så började oljelampan att lysa. Nu har jag kollat upp att motorn har oljetryck och har även bytt oljetrycksgivaren.
Så bilen har nu följande symtom:Det går att starta och köra korta sträckor med bilen i ca 2 dagar sen tvärvägrar den att starta.
Byter man därimot batteri så hoppar den igång direkt.
Det kanske låter konstigt men det känns som att hela bilen går på batteriets kapacitet?
Generatorn satte mekanikern tydligen i nån apparat som mätte och allt var tydligen "OK" enligt han.
Hoppas kunna få hjälp med detta, känns inge kul och måsta ha med sig ett extra batteri i skuffen när man ska åka någonstans.
Mvh//J