3376
Sök

Kommer ingen soppa till spridarna på 740.

22 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan jag har en 740 med b23e som inte vill gå,
Det började med att bränslefördelaren läckte soppa och nu har jag satt dit en ny men nu startar den inte.
Den startar till ibland när man har malt en stund på tändningen. Jag tog bort en spridare o kollade men det kom ingen soppa.
Vad tror ni kan vara fel?

Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
Kollat pumparna?
Igensatt bränslefilter?

På min gamla 245a gick pumparna bra så länge det fanns bränsle i tanken, men huvudpumpen sjöng på sista versen.
Så en gång fick jag soppatorsk, och då flög huvudpumpen till bränslepumparnas himmel...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 062 Inlägg
23 oktober 2008
täppt bränsle filter, skit i spridarna, glapp i bränsle reläet där har du 3 möjliga orsaker

mvh

Team Björkeryd

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
Eftersom du inte har nåt relä så spökar nog pumpen...!

3 650 Inlägg
23 oktober 2008
börja med att öppna bränslerelät och kolla upp lödningarna där, lyssna sedan om båda bränslepumparna går. Om bränslefiltret inte är bytt på några år så kan felet ligga där

22 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
täppt bränsle filter, skit i spridarna, glapp i bränsle reläet där har du 3 möjliga orsaker

mvh

lossar man skruven till bränsle filtret så sprutar det en massa soppa så det verkar ju vara tryck där iallafall, skulle ju vara konstigt om det var skit i spridarna för dom funkade ju innan? och bränsle relät är nytt, man hör pumpen även när man har vridit av tändningen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
mrbuggy skrev:
Eftersom du inte har nåt relä så spökar nog pumpen...!

Om det inte har ändrats avsevärt sen 240-tiden, så har dom bilarna en liten pump i tanken, och en större under bilen. smile

Vid ett annat tillfälle, som jag kom på nyss, förrförra vintern faktiskt, frös nog bränslet i huvudpumpen under 245an pga kondensvatten antar jag, vilket irriterade mig något. tongue

Men man bör väl kunna lyssna på pumparna om de går, på tex 850n hörs ju pumpen surra till när man slår nyckeln till tändningsläget.

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
Nu blir ja lite osäker angående pumpar..eftersom de e mekanisk insprut...

1 062 Inlägg
23 oktober 2008
Hjalte- skrev:
wildboy_87_ skrev:

mvh

lossar man skruven till bränsle filtret så sprutar det en massa soppa så det verkar ju vara tryck där iallafall, skulle ju vara konstigt om det var skit i spridarna för dom funkade ju innan? och bränsle relät är nytt, man hör pumpen även när man har vridit av tändningen.

har du kört med väldigt lite soppa?? typ mindre än 2-3 liter?
då kan den mkt väl ha sugit upp skit i spridarna om det e skit i tanken vill säga

Team Björkeryd

22 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
borde väl ändå gå igång för det är väl inte så stor risk att det har satt sig i alla spridare?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
wildboy_87_ skrev:
Hjalte- skrev:
wildboy_87_ skrev:

mvh

har du kört med väldigt lite soppa?? typ mindre än 2-3 liter?
då kan den mkt väl ha sugit upp skit i spridarna om det e skit i tanken vill säga

Det borde ju bränslefiltret stoppa?
Om det inte nu har en bypass som oljefilterna.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
Hjalte- skrev:
Hejsan jag har en 740 med b23e som inte vill gå,
Det började med att bränslefördelaren läckte soppa och nu har jag satt dit en ny men nu startar den inte.
Den startar till ibland när man har malt en stund på tändningen. Jag tog bort en spridare o kollade men det kom ingen soppa.
Vad tror ni kan vara fel?

Mvh

du säger att bränslefördelaren läckte soppa, du bytte den å sen funkade inte bilen? Eller han du köra med den ett tag efteråt?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
nej jag har inte kört med den sen jag bytte den.

Sök