2993
Sök

Kabeldragning

Byggare
202 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
Tänkte dra lite tillfälliga högtalar kablar till huvudenheten från bagaget. Har en 12volts kabel och en lågnivåkabel på vardera sida av bilen för att inte få missljud. Men då är frågan; På vilken sida drar jag högtalar kablarna för att inte få missljud? Går det att dra högtalarkablar tillsammans med 12v eller lågnivå kabeln? Tacksam för svar.

/Tomas

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

21 761 Inlägg
9 maj 2006
Det ska normalt sett inte vara någon större risk för störningar om högtalarkablarna ligger bredvid strömkablar vad jag har hört men de flesta drar nog högtalarkablarna på samma sida som lågnivåkablarna tror jag. Om du vill vara säker så drar du dem bredvid lågnivån.

458 Inlägg
10 maj 2006
rallytompa skrev:
Tänkte dra lite tillfälliga högtalar kablar till huvudenheten från bagaget. Har en 12volts kabel och en lågnivåkabel på vardera sida av bilen för att inte få missljud. Men då är frågan; På vilken sida drar jag högtalar kablarna för att inte få missljud? Går det att dra högtalarkablar tillsammans med 12v eller lågnivå kabeln? Tacksam för svar.

/Tomas

Kolla upp vart kabelhärvan i din bil går.. t ex går den på högersidan så drar du lågnivån på
andra sidan.. Sen så drar du alla strömkablar där kabelhärvan går..

Lycka till!

Fartälskare
390 Inlägg
10 maj 2006
Om du har ljudkabeln/högtalarkabeln vid strömkabeln kommer det GARANTERAT bli missljud! Du får helt enkelt dra ljudkabeln i ena tröskeln o ström i den andra....

Speedparts That´s why.......

10 287 Inlägg
10 maj 2006
Ehhh, japp "GARANTERAT", jag hävdar nog att man skall ha otur om man råkar ut för det. Ty eftersom källimpedansen i båda högtalarkablarna är av samma storleksordning även om man inte bryggar så kan man tillgodoräkna sig common-mode dämpning.

/Göran

Audifantast skrev:
Om du har ljudkabeln/högtalarkabeln vid strömkabeln kommer det GARANTERAT bli missljud! Du får helt enkelt dra ljudkabeln i ena tröskeln o ström i den andra....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Byggare
202 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
Okej. tack för svaren!

/Tomas

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

Montör
4 Inlägg
11 maj 2006
Lågnivåkabeln plockar upp missljud från diverse strömkablar. Högtalarkablarna som är högnivå gör det inte, alltså spelar det mindre roll var man drar högtalarkablarna

458 Inlägg
12 maj 2006
Audifantast skrev:

hmm.. jag har ALLTID dragit högtalarkabel vid min strömkabel, och jag har dragit ett par meter
i mitt liv.. så där har du nog FEL!

914 Inlägg
12 maj 2006
håller med högtalarkabeln gör ingenting har den dragen både bredvid lågnivån och strömmen i min bil (all kabel fick inte plats på en sida så fick dra på bägge sidorna) däremot ström och lågnivå är troligt att det ger störningar

Sök