2416
Sök

hur når man 300 hk i B21 Et?

65 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#1
Va får man göra med en B21 ET för att kräma ur ca 300hk?
Kom gärna med seriösa förslag så jag kan börja planera:)

M.V.H Braladd

jopp
145 Inlägg
4 november 2008
#2
kolvar, stakar, portning, annan kam, fmic, extraktorgrenrör, större turbo, annat styrsystem(MS m.fl..), större spridare, ev. annat insug.

bara att fylla på grabbar å flickor! wink

lycka till!
Senast redigerat av Sleepy_One (4 november 2008)

jomenvisst

tuningservice.se
91 Inlägg
5 november 2008
#3
Sleepy_One skrev:
kolvar, stakar, portning, annan kam, fmic, extraktorgrenrör, större turbo, annat styrsystem(MS m.fl..), större spridare, ev. annat insug.

bara att fylla på grabbar å flickor! wink

lycka till!

Ehm det där var att ta i.

Jag har byggt en b21et till min volvo 142a satsar på 350-400hk

satsar du "bara" på 300hk behöver du en större turbo typ k27 ett 940turbogrenrör och nytt styrsystem, megasquirt är att föredra.
a-kam fungerar bra till den setupen t-kamaxeln som sitter i många turbomotorer är värdelös.
bredbandslambda är bra när du ska mappa.
Det borde vara det som behövs för att nå 300 max 350hk ska du ha mer behöver du förmodligen ett bättre grenrör.
Byta kolvar och stakar är det inte tal om än.
Så det är inte speciellt avancerat att nå det effektmålet om man tar sig i kragen

Mitt motorecept är följande.
Avgassidan:Egengjort grenrör pulsplittat, k27 turbo och separat wastegate.
insugsidan:Ett kjet insug med svetsade spridarfästen(mest för platsbrist men det ska vara ett utav dom bästa originalinsug som passar på en b21et)

Bottendel:Original nyrenoverad bottendel.
Portad standardtopp k eller a-kam kommer sitta på motorn

Styrsystem: megasquirt

Effektmål 350-400hk
Senast redigerat av sebben (5 november 2008)


22 Inlägg
5 november 2008
#4
braladd skrev:
Va får man göra med en B21 ET för att kräma ur ca 300hk?
Kom gärna med seriösa förslag så jag kan börja planera:)

M.V.H Braladd

tjaa, 940 grenrör, k27 turbo, ett prospark å är fördel o du viktar stakar å kolvar, b21 är den motorn med starkast stakar, kompisen fick 350hk med dessa grejer... lycka till!

BreHäng Racing

223 Inlägg
5 november 2008
#5
Får man fråga va mö pengar du e sugen på att lägga?

summitracing.com

118 Inlägg
5 november 2008
#6
hej orginal b21et har alltid m stakar!   orginal kolvar å m stakar klarar utan problem 400 hk obs inge spikningar då rasar vad som helst. 940 grenrör portat klarar ungefär 270 kanske 300  roligare med extraktor   sprut i all ära 3" hela vägen ic är aldig fel att ta lite större ic än du behöver   topp ta en 405 a eller 531  indug ta ett f insug dom räcker ganska långt  turbo beror på vad du ska ha för karaktär sent ladd eller tidigt som en orginal bil:P



Sök